کد خبر: 483530
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۱:۲۴:۱۷
| |

تولید 4 میلیون و 800 هزار تن سیب‌زمینی در سال/ اختلاف 3 برابری قیمت سیب‌زمینی از مزرعه تا بازار

رئیس انجمن ملی سیب زمینی گفت: سالیانه به طور متوسط 4 میلیون و 800 هزار تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم.

تولید 4 میلیون و 800 هزار تن سیب‌زمینی در سال/ اختلاف 3 برابری قیمت سیب‌زمینی از مزرعه تا بازار
کد خبر: 483530
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۱:۲۴:۱۷

اعتمادآنلاین| رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت تنها راهکار رفع بحران بازار سیب زمینی است، اظهار کرد: همه ساله وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای به استان ها میزان کشت را اعلام می کند که متاسفانه بازهم با معضل مازاد تولید روبرو هستیم. یکبار برای همیشه بحث الگوی کشت و سطح زیر کشت را باید تعیین کنند‌.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: با اجرای الگوی کشت، میزان تولید و صادرات مشخص می شود که با این وجود دیگر شاهد بحران در بخش کشاورزی و ضرر و زیان سیب زمینی کاران و هدر رفت محصول نخواهیم بود.

نیازی در واکنش به محدودیت های صادرات گفت: دستگاه های متولی صادرات گاها با ممنوعیت و عوارض، صادرات را دچار اختلال می کنند که این امر به معنای نابودی تولید تمام می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلی در تولید و عرضه سیب زمینی نداریم، بیان کرد: طی برنامه ریزی منسجم، مازاد تولید باید صادر شود تا ضمن ارزآوری، کشورهای همسایه وابستگی غذایی به ما پیدا می کنند که این موضوع در امنیت ملی تاثیر بسزایی دارد.

وی با انتقاد از اختلاف چندبرابری قیمت از مزرعه تا بازار بیان کرد: از زمانیکه محصول از انبار خارج شود تا بدست مصرف کننده برسد، حداقل 3 برابر اختلاف دارد که این سود کاذب در کوتاهترین زمان عاید دلال و واسطه می شود.

وی در پایان متوسط تولید سیب زمینی در کشور را 4 میلیون و 700 تا 4 میلیون و 800 هزار تن اعلام کرد و گفت: بنابر آخرین آمار، سرانه مصرف سیب زمینی 45 کیلوگرم است، هر چند این آمار بسته به معیشت و اقتصاد خانوار فرق می کند، اما به طور کلی بر مبنای تولید و مصرف، بخشی از این محصول باید صادر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها