کریس مورفی، نماینده بایدن در مسقط؛ آیا راه حلی برای یمن پیدا می‌شود؟

مورفی در اظهاراتی علاوه بر سعودیها از آمریکا نیز به دلیل حمایت از جنگ یمن انتقاد کرده و این جنگ را کابوسی برای امنیت ملی آمریکا توصیف می کند. موضع مورفی نسبت به جنگ یمن و انتقاد از نقش عربستان و واشنگتن، متناسب با موقعیت او در داخل کنگره است، چرا که وی رئیس کمیسیون امور اروپا در روابط خارجی است. در اینجا، سوال آن است که چرا بایدن مورفی را انتخاب کرد؟

کریس مورفی، نماینده بایدن در مسقط؛ آیا راه حلی برای یمن پیدا می‌شود؟
کد خبر: 483584
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۷ ۱۳:۳۲:۵۰

اعتمادآنلاین| علی ظافر در المیادین نوشت: مذاکرات مسقط در دوره سوم خود هم نشانی از پیشرفت ندارد، چرا که امور همچنان حول پرونده انسانی در جریان است. در سومین دور سفر به مسقط و همزمان با ورود وزیر خارجه سعودی به عمان، نماینده ویژه امریکا نیز به یمن رسید، بدون آنکه راه حل هایی در افق پدیدار شده باشد. این بار مساله جدید ورود نماینده آمریکا همراه با کریس مورفی، سناتور دموکرات به مسقط است، یعنی یکی از ده قانونگذار آمریکایی در کنگره. اما مورفی کیست؟ چه رابطه ای با جنگ یمن دارد و چرا دولت بایدن او را برای این مأموریت انتخاب کرده است؟

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: معروف است که سناتور مورفی از منتقدان رابطه واشنگتن با ریاض و کارنامه عربستان در مساله حقوق بشر و بویژه در خصوص نقش آن در جنگ یمن است و از تلاش هایی که برای منع فروش سلاح به عربستان شده، حمایت کرده و پس از روی کار آمدن بایدن هم همین موضع خود را حفظ نموده است. مورفی در اظهاراتی علاوه بر سعودیها از آمریکا نیز به دلیل حمایت از جنگ یمن انتقاد کرده و این جنگ را کابوسی برای امنیت ملی آمریکا توصیف می کند.

موضع مورفی نسبت به جنگ یمن و انتقاد از نقش عربستان و واشنگتن، متناسب با موقعیت او در داخل کنگره است، چرا که وی رئیس کمیسیون امور اروپا در روابط خارجی است. در اینجا، سوال آن است که چرا بایدن مورفی را انتخاب کرد؟

دو هدف در پشت آن است: اول دلجویی از صنعاء، به حکم مواضع علنی و مخالف مورفی با جنگ یمن و همدردی به خاطر جنایت وحشتناک در حق کودکان قربانی در یمن.

دوم، ساکت کردن هر گونه صدایی علیه دولت بایدن دموکرات، به این دلیل که وجود صداهای مخالف جنگ یمن در بین دموکراتها، برای دولت بایدن امری دشوار است. در نتیجه بایدن مورفی را وارد مذاکرات مسقط کرد، به این امید که روزنه ای برای ارائه راه حل ایجاد شده و صدای مخالفان دموکرات جنگ یمن، خاموش شود.

در این میان، انتظار می رود هیئت ملی حاضر در مسقط از مورفی بخواهد به تمام اشکال حمایت آمریکا از جنگ یمن پایان داده شود، به این ترتیب که اقدامات عملی ملموس برای توقف جنگ و پایان دادن به محاصره یمن صورت گیرد. اما به نظر نمی رسد ارائه راه حلی برای بحران یمن آسان باشد، چرا که طرفهای درگیری همچنان بر مواضع خود اصرار دارند.

در این بین، در حالی که وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش تصریح کرد که این بار گفتگوها در مسقط روی تضمین رسیدن سلاح و کمکهای انسانی به سراسر یمن، در کنار حمایت از توقف دائمی جنگ و انتقال طرفها به یک عملیات سیاسی متمرکز خواهد شد، منابع دیپلماتیک آگاه تاکید می کنند که ادعای واشنگتن در مورد توقف آتش بس و نزدیکی آن، هنوز از مرحله عمل دور است و همچنان بحث اصلی پرونده انسانی و بازگشایی فرودگاه صنعاء یا بندر الحدیده است، چرا که همچنان کشتی های نفتی و غذایی که به مقصد یمن در حرکتند، گاه و بی گاه در معرض دزدی دریایی و توقیف قرار می گیرند.

به این ترتیب، تصور نمی شود که این دور از گفتگوها حتی با حضور مورفی در آن، نتایجی متفاوت از دوره های قبلی داشته باشد. به نظر می رسد آمریکا و عربستان در صورتی که این بار هم نتوانند در مورد یمن به اتفاق نظر برسند، طبق معمول از واقعیت فرار کرده و تلاش می کنند صنعاء و تهران را مسئول کارشکنی در عملیات صلح در یمن دانسته و این دو را متهم کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها