«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

خیز عربستان به طرف سوریه؛ بیداری دیرهنگام یا رقص با ضرباهنگ منطقه

از چندی پیش عربستان سعودی در صدد ترمیم روابط خود با کشورهایی برآمده است که تا دیروز نه تنها انگشت انتقادات و اعتراضات بلکه سلاح‌های خود و مزدوران‌شان را به سمت عربستان نشانه رفته بودند.

خیز عربستان به طرف سوریه؛ بیداری دیرهنگام یا رقص با ضرباهنگ منطقه
کد خبر: 483605
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- از چندی پیش عربستان سعودی در صدد ترمیم روابط خود با کشورهایی برآمده است که تا دیروز نه تنها انگشت انتقادات و اعتراضات بلکه سلاح‌های خود و مزدوران‌شان را به سمت عربستان نشانه رفته بودند.

یکی از این کشورها سوریه است که بدون هیچ شک و شبهه‌ای می‌‌توان گفت عربستان سعودی خالق اصلی گروه‌های تکفیری در این کشور بوده و میدان‌دار ناامنی با هدف سرنگونی دولت بشار اسد در آن به شمار می‌رفته است.

با این حال به گفته تحلیلگران امور منطقه، سعودی‌ها چند صباحی است که دچار بیداری ناگهانی وجدان یا خروج از وضعیت فراموشی شده‌اند و در قالب تلاش سریالی و دوره‌گردی برای تصحیح رفتار خود در منطقه پشت دروازه‌های دمشق، این بار به شکل دیپلماتیک، اردو زده‌اند، که این رویکرد با استقبال دولتِ همچنان گرفتار در بحران سوریه هم مواجه شده است.

به هر روی، این رفتار عربستان به چند دلیل با استقبال دولت سوریه روبه‌رو شده است، به خصوص که تا چند روز دیگر هم موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور فرا خواهد رسید.

به گمان کارشناسان، سوری‌ها خود نیز خوب می‌‌دانند در صورت بازسازی و برقراری روابط رسمی کامل بین 2 طرف بسیاری دیگر از کشورهای عربی و حتی غیرعربی راه خود را به سوی بلاد شام باز خواهند کرد.

همچنین نباید فراموش کرد، بازگشت روابط رسمی کشوری همچون عربستان سعودی می‌تواند منافع اقتصادی قابل توجهی هم برای سوری‌ها در این وانفسای مشکلات و تحریم‌های اقتصادی و مشکلات دوره بازسازی به همراه داشته باشد.

مسئولان سوری بارها از بازگشت سفرای کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای عربی به دمشق استقبال کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که بازگشت سفرای کشورهای جهان از جمله عربستان سعودی به دلخواه این کشورها در حال انجام است یا جبر شرایط و تحولات جهانی آنان را مجبور کرده است پشت درهای دمشق صف بکشند و وعده‌های اقتصادی بدهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها