در ادامه تنش های اخیر مسکو-واشنگتن صورت گرفت:

انتقاد روسیه از پیشنهاد آمریکا درخصوص نشست برای دموکراسی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست وزرای خارجه سازمان ملل در کنار وانگ یی، همتای چینی خود با اشاره به پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره برگزاری نشست برای دموکراسی گفت: در این مقوله دولت آمریکا دوست دارد تا نشست دموکراسی را سازماندهی و برگزار کند.

انتقاد روسیه از پیشنهاد آمریکا درخصوص نشست برای دموکراسی
کد خبر: 483990
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۴:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه روسیه پیشنهاد آمریکا را برای برگزاری "نشست برای دموکراسی" مورد انتقاد قرار داد و گفت: چنین گردهمایی تنها باعث عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در عرصه بین‌المللی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست وزرای خارجه سازمان ملل در کنار وانگ یی، همتای چینی خود گفت: چندجانبه‌گرایی تنها بر اساس و مبنای همکاری و مشارکت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ما شاهد تلاش‌هایی برای ایجاد یک نظم بین‌المللی برای وضع قوانین جدیدی هستیم که در نهادها و محافل غیرمشمول ایجاد شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به پیشنهاد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره برگزاری نشست برای دموکراسی گفت: در این مقوله دولت آمریکا دوست دارد تا نشست دموکراسی را سازماندهی و برگزار کند.

بایدن به دنبال جلب حمایت بین‌المللی برای مقابله با فساد، استبداد و پیشبرد حقوق بشر با برگزاری این نشست است.

لاوروف گفت: اما این خطر ایجاد تنش بیشتر در روابط بین‌الملل و ایجاد خطاها در جهان را فراهم می‌کند درصورتی که ما به یک هدف مشترک و واحد نیاز داریم.

واشنگتن هنوز جزئیات یا تاریخ احتمالی برای برگزاری این گردهمایی را اعلام نکرده است.

لاوروف پس از صحبت‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که در آن هیچ اشاره‌ای به این نشست احتمالی نشد، ادامه داد: این واشنگتن است که فهرستی از کشورهایی را که قرار است برای شرکت در این نشست دعوت شوند، اعلام می‌کند. ایجاد اتحادی برای چند جانبه گرایی که توسط آلمان یا فرانسه صورت گیرد، ممکن است طبیعی به نظر برسد اما برلین و پاریس ایده‌های دیگری دارند و به دنبال ایجاد انتشار اسنادی هستند که اتحادیه اروپا در آن مرکز سیستم چند جانبه گرایی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد، این پیشنهاد به معنای تحمیل انحصارطلبی بین کشورها و بر خلاف برابری بین آنهاست. ما جهان چندجانبه را راهی برای همکاری در تصمیم گیری‌های جمعی نمی‌دانیم، بلکه آن را راهی برای وضع قوانین بر دیگران می‌دانیم.

وزیر خارجه چین نیز گفت پکن بر این باور است که تقسیم جهان به اردوگاه‌های ایدئولوژیک مغایر چندجانبه گرایی است و اعضای سازمان ملل را به برابری و عدالت و نه سلطه طلبی دعوت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها