تأکید اسکاتلند بر همه‌پرسی استقلال/ جانسون به دنبال برگزاری نشست اتحاد

پس از پیروزی حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکولا استرجئون در انتخابات پارلمانی، احتمال برگزاری همه‌پرسی استقلال در این سرزمین قوت گرفته است.

تأکید اسکاتلند بر همه‌پرسی استقلال/ جانسون به دنبال برگزاری نشست اتحاد
کد خبر: 484304
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از آن‌که حزب حامی برگزاری همه‌پرسی استقلال در انتخابات اسکاتلند پیروز شد، نخست‌وزیر انگلیس تشکیل نشست اتحاد با حضور رهبران چهار سرزمین بریتانیا را خواستار شد.

به گزارش فارس، پس از پیروزی تاریخی حزب ملی اسکاتلند به رهبری «نیکولا استرجئون» در انتخابات پارلمانی، احتمال برگزاری همه‌پرسی استقلال در این سرزمین قوت گرفته است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، استرجئون که پیش‌تر وعده داده بود در صورت پیروزی حزبش در انتخابات پارلمان اسکاتلند، همه‌پرسی دوم استقلال را برگزار خواهد کرد، روز یکشنبه خطاب به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا گفت، ممانعت از برگزاری این همه‌پرسی «مقابله با آرزوی دموکراتیک مردم اسکاتلند» خواهد بود.

رهبر حزب ملی و وزیر اول اسکاتلند در ادامه، برگزاری این همه‌پرسی را «خواست این کشور» توصیف کرد و خطاب به مخالفان آن گفت: «موفق نخواهید شد. تنها کسانی که درباره آینده اسکاتلند تصمیم می‌گیرند، مردم اسکاتلند هستند».

استرجئون در ادامه گفت، تعیین زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال «بر عهده پارلمان اسکاتلند خواهد بود و نه بوریس جانسون یا هر سیاست‌مدار دیگر در وست‌مینیستر».

این مقام اسکاتلندی افزود، مردم این سرزمین «باید این حق را داشته باشند تا پس از گذراندن بحران کووید-19، درباره آینده خود تصمیم بگیرند و این یک اصل بنیادین دموکراتیک است».

جانسون در واکنش به قاطعیت حزب ملی اسکاتلند جهت برگزاری همه‌پرسی استقلال، برگزاری نشستی با حضور رهبران سرزمین‌های اصلی بریتانیا شامل اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را خواستار شد.

علاوه بر اسکاتلند، «مارک درِیکفورد» وزیر اول ولز از حزب کارگر نیز «تنظیم مجدد روابط» میان لندن و دیگر ملت‌های بریتانیا و «روابطی محترمانه و مناسب که حق حاکمیت آن‌ها را به رسمیت بشناسد» خواستار شد.

جانسون در نامه‌ای خطاب به این رهبران بریتانیا نوشت: «قویاً معتقدم زمانی منافع مردم سرتاسر بریتانیا به بهترین شکل تأمین می‌شود که با یکدیگر همکاری داشته باشیم».

در نامه نخست‌وزیر انگلیس آمده است: «می‌خواهم از شما دعوت کنم به من و همکارانم در دولت بریتانیا ملحق شوید تا چالش‌های مشترکمان را به بحث بگذاریم».

مردم اسکاتلند در همه‌پرسی اول استقلال که سال 2014 برگزار شد، با این اقدام مخالفت کردند. با این حال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که مردم اسکاتلند با آن مخالف بودند، موجب شده انگیزه بیشتری برای استقلال داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها