منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان:

بیش از هر زمان دیگری احتمال آمدن رییسی وجود دارد/ سند بالا دستی ما برای معرفی کاندیدا خانم، قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان است

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: امروز و در این لحظه حضور رئیسی در انتخابات بیش از همیشه محتمل است.

بیش از هر زمان دیگری احتمال آمدن رییسی وجود دارد/ سند بالا دستی ما برای معرفی کاندیدا خانم، قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان است
کد خبر: 484511
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۰۸:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان، گفت و گویی کرد.

به گزارش برنا، تاکید کرد: «در این لحظه و در این روزها احتمال حضور رئیسی در انتخابات 1400 بیش از همیشه است.» شاید این بخش از سخنان منوچهر متکی بتواند سازوکار حضور اصولگرایان در انتخابات 1400 را کمی شفاف تر کند. مشروح گفت و گوی منوچهر متکی با برنا را در ادامه می خوانید.


تنور انتخابات در حال گرم شدن است

*پیش بینی شما از عرصه انتخابات باتوجه به مدت زمان باقی مانده چیست؟ فکر می کنید تنور انتخابات گرم تر می‌شود؟

تنور انتخابات در حال گرم شدن است و دو مجموعه فعال در عرصه انتخابات یعنی مجموعه اصلاح طلبان به نمایندگی دولت و مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی به عنوان مخالفین دولت وارد عرصه شده اند و دولت باید نسبت به 8 سال مدیریت کشور پاسخگو باشد و جریان مقابل نیز باید آنچه را که برای تغییر از وضع موجود به سمت وضع مطلوب در نظر دارد را اعلام کند و از برنامه هایش و گفتمانی که دارد و شعارهای انتخاباتی 1400 با مردم سخن بگوید. به نظر من این وضعیت آرام آرام در لایه های اجتماعی مردم جای خود را باز می کند مهم است که نوعی نگرانی وجود داشت و دشمنان در آن می دمیدند و آن وضعیت حضور کمرنگ مردم در انتخابات مجلس یازدهم بود و این سوال که آیا این وضعیت باز هم تکرار می شود؟


جبهه دشمن و آن سوی آب و دشمنان انقلاب اسلامی همه تلاش خود را دارند تا این وضعیت را برجسته کنند و بحث تحریم انتخابات را به مردم القا کنند براین اساس جریان های سیاسی و پیشاپیش همه دولت مسئولیت و وظیفه دارند تا این فضا را برای انتخابات آماده کنند. اگر دلخوری و عصبانیت مردم را به عنوان دلیلی محوری برای عدم حضور فعال مردم در انتخابات قبلی بدانیم از نظر ما مسبب این نارضایتی عمومی دولت است و دولت باید برای همه کوتاهی ها از مردم عذر خواهی کند.

*تنور انتخاباتی در این بازه زمانی 40 روزه چطور گرم خواهد شد؟

بخشی از انتخابات جریان های سیاسی هستند یک بخش دولت و یک بخش نیز مردم است این ها سه ضلع مثلثی هستند که جامعه را به انتخابات ترغیب و انتخابات را تسهیل می کنند و در انتخابات حرف های خود را می زنند و مشارکت می کنند و رای می دهند. علت طرح این سوال دغدغه ما در اسفند سال 98 است که ما با مشارکت کم مردم روبرو شدیم. انچه که مورد اعتقاد ما و شورای وحدت است این است که انتخابات باید پر شور و با نشاط باشد و مشارکتی جدی در آن وجود داشته باشد لذا باید علل احتمال برگذاری انتخابات سرد را بررسی کنیم. یکی از شرایط جاری کشور مساله کرونا است و دیگری نقش جریان های سیاسی و در نهایت وظیفه دولت است. جریان ها باید همه تلاش خود را برای ترغیب مردم به استفاده از حق خود و البته انجام تکلیف داشته باشند باید مطالب و بیانیه ها و سخنرانی ها و مصوباتشان دال بر این معنا باشد نباید آب در آسیاب دشمن بریزند. هر جریان و شخصیت سیاسی امروز در تبعیت از راهکار شناخته شده دشمن که تحریم انتخابات است حرکت کند و این را در جامعه القا کند کار دشمن را می کند این کار نباید مجاز شمرده شود این کار تبلیغ نفی حق مردم است و باید جرم شناخته شود تا کسی بخاطر یک ژست رفتن و ادعای سیاسی کاری را در آوردن بگوید، من در انتخابات شرکت نمی کنم. رسالت و مسئولیت یک حزب سیاسی این نیست.

من نیروهای ارزشی و انقلابی را در وضعیت خلع سلاح نمی بینم همه مجهز به تجهیزات سیاسی هستند

*امروز در جریان اصولگرایی همه خلع سلاح هستند و می خواهند بدانند آیا رییسی می آید یا نمی آید؟ تحلیل شما از این وضعیت چیست؟

من نیروهای ارزشی و انقلابی را در وضعیت خلع سلاح نمی بینم همه مجهز به تجهیزات سیاسی هستند. این آرایشی است که در هر دو طرف به چشم می خورد و هم در اردوگاه اصلاحات و هم در جبهه نیروهای ارزشی و انقلابی نامزد نهایی هنوز مشخص نشده است و نمی توان گفت در جبهه نیروهای ارزشی وضعیت به این صورت است بلکه در آن طرف هم همین است. اما در این سو قاعدتا برای نیروهای ارزشی دو مدل ورود به انتخابات وجود دارد مدل 92 و مدل 96 مشخصه مدل 92 این بود که با کاندیداهای متعددی به میدان آمدند در ابجد خوانی سیاسی این آرایش صحنه یعنی شما به دست خودتان زمینه باخت خود را فراهم کرده اید. کاندیدای رقیب که در آغاز تقریبا هیچ زمینه ی نداشت توانست انتخابات را ببرد مدل دیگر ورود به انتخابات 96 است. در مدل 96 بعد از سال ها نیروهای ارزشی نشان دادند که می توانند با هم کنار بیایند و در نهایت به یک نامزد برسند اگرچه در انتخابات 96 کاندیدا آنها برنده نشد ولی دو اتفاق مهم رخ داد. نشان دادند که می توانند با هم در موضوع انتخابات به یک وفاق برسند و دوم اینکه آقای رییسی با 16 میلیون رای بالاترین رای یک نفر دوم در انتخابات را از آن خود کرد. رای بسیار خوبی بود به لحاظ فلسفی می گویند وقتی امری یکبار اتفاق می افتد امکان حدوث دوباره اش وجود دارد. لذا به نظر من در بین نیروهای ارزشی و انقلابی احتمال اینکه حماسه همگرایی و با هم شدن در صحنه به نمایش دربیاید، وجود دارد. بسیاری از نامزدها اعلام کرده اند اگر آقای رییسی نامزد شوند آنها به صحنه نمی آیند یا اینکه به آقای رییسی کمک می کنند. امروز بیش از هر زمان دیگری احتمال آمدن آقای رییسی وجود دارد.

*اگر آقای رییسی حضور پیدا نکنند تکلیف اصولگرایان چه خواهد شد؟

برای اصولگرایان، نیروهای ارزشی و انقلابی هیچ راه دیگری وجود ندارد که با فرض ضعیف نیامدن آقای رییسی، مجددا این نگاه را دنبال و تلاش کنند تا به نامزد واحد برسند این کار بسیار مشکل است ولی غیر ممکن نیست.

*برخی گروه ها از جمله پایداری ها علاقه ای به ائتلاف با نامزد شورای وحدت ندارند در این مورد چه نظری دارید؟

بحث همگرایی نیروهای ارزشی و انقلابی که در انتخابات امر لازمی است با تشریف فرمایی آقای رییسی به سهولت قابل تحقق است. حتی من عقیده دارم شاید نیازی به این نباشد که ظرفیت های شورای وحدت و شورای ائتلاف و جبهه پایداری حتما به کنار هم بیایند می توانند مجموعه های خود را داشته باشند و برای نامزد واحدی کار کنند. مثل اتفاقی که در سال 96 رخ داد آقای رییسی در سال 96 اعلام کردند کاندیدای مستقل هستند اما همه ظرفیت های جمنا و شورای ائتلاف و مجموعه های ارزشی و انقلابی در خدمت کار برای آقای رییسی قرار گرفتند امروز هم این اتفاق می تواند رخ بدهد. ما یا با نامزد مورد اتفاق همه به این وحدت عملی می رسیم و یا اگر به احتمال بسیار بسیار ضعیف آقای رییسی نیامدند در آن صورت باید به این نکته معتقد شویم که اردوگاه های پراکنده و متکثر شرط لازم برای شکست است. باید کنار هم قرار داشته باشیم ضمن اینکه شاید اختلاف نظری با هم داشته باشیم این اتفاق در روزهای پایانی انتخابات مجلس یازده افتاد. شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دو شب آخر مانده به رای گیری لیست واحد بست و این لیست واحد در تهران تعیین کننده شد خود من در آن زمان در شورای ائتلاف بودم. لازمه انتخابات همگرایی و با هم بودن است ما انتخاب دیگری نداریم جز اینکه پراکنده عمل کنیم و شکست بخوریم.

*در مورد احتمال قوی حضور رییسی اطلاعاتی دارید یا پیش بینی شخصی شما این است؟

اظهارنظرها یا براساس اطلاعات است یا براساس تحلیل است. اطلاعات از شخص جناب آقای رییسی نداریم اما تحلیل مبتنی بر شواهد داریم شواهدی قوی که به ما دیکته می کند و احتمال آمدن آقای رییسی را بیش از هر زمان دیگری می بینیم اما امروز و در این لحظه حضور رئیسی در انتخابات بیش از همیشه، محتمل است.

*آیا پاسخی از کاندیداهایی که برایشان نامه ارسال شده دریافت کرده اید؟

برخی تماس گرفتند برخی نامه نوشتند و ما هم کارگروه برنامه ریزی شورای وحدت و کارگروه بررسی تیم نامزدها را داریم که جلساتی دارند و بررسی می شود و شروع به کار می کنیم. همه افراد موافقت نکرده اند برخی اعلام موافقت کردند و برخی گفتند ما مستقل هستیم و نمی خواهیم به این ساز و کار تمکین کنیم از جمله آقای ضرغامی که می خواهند مستقل باشند و ما هم به نظر او احترام می گذاریم و برخی هنوز جواب نداده اند.

هر جریان ارزشی و انقلابی جزئی از ما است

*در ایام انتخابات و میان اصولگرایان امروز بیش از همیشه مساله موازی کاری شورای وحدت و شورای ائتلاف مطرح می شود آیا شورای وحدت جزئی از شورای ائتلاف است؟

ما همه جزئی از همدیگر هستیم. ما به عنوان نیروهای ارزشی و انقلابی همه جزئی از همدیگر هستیم. ما ساز و کارمان را داریم و نظراتمان را اعلام می کنیم بنابراین ما جزئی از تشکل ارزشی و انقلابی هستیم و هر جریان ارزشی و انقلابی هم جزئی از ما است. ما به هم افزایی و تجمیع ظرفیت هایمان در یک همگرایی هدفمند فکر می کنیم.

*با این تفاسیر چرا دو ساز و کار وجود دارد؟

ما چهل و چند روز بیشتر برای انتخابات مهم 1400 وقت نداریم قطعا دلایلی موجب شده شورای وحدت شکل بگیرد و مسیر خود را به نام این دو نگاه کلیدی همگرایی و عدم تخریب یکدیگر پیش ببرد.

*انتخابات 1400 به دلایلی متفاوت از سایر انتخابات های ریاست جمهوری است. حضور کاندیدا زن در بین هر دو جریان مطرح است و هر دو جبهه تلاش می کنند حداقل به صورت نمادین کاندیدا داشته باشند آیا شورای وحدت تا به امروز با کاندیدا زن صحبتی داشته است یا خیر؟

سند بالا دستی ما در این ارتباط قانون اساسی و تفسیر شورای نگهبان بر قانون اساسی است اگر چنین ساز و کاری را اعلام کنند ما هم به عنوان یک ظرفیت به آن توجه خواهیم کرد و در کل اگر در قانون چنین مجالی وجود داشته باشد شورای وحدت به آن توجه خواهد کرد.

*گفته می شود برخی از نمایندگان نه برای رییس جمهور شدن بلکه برای گرفتن پست و مقامی در دولت آینده به میدان می آیند آیا این دیدگاه را می پذیرید؟

من نیت خوانی بلد نیستم بنابراین هر کسی که در خود این ظرفیت را می بیند به میدان بیاید.

*برخی از جریان ها به مشارکت حداقلی قانع هستند و نسبت به عدم مشارکت مردم بی تفاوت هستند آیا این موضوع را می پذیرید؟

شورای وحدت به برگزاری انتخاباتی پرشور و بانشاط با حضور جدی آحاد ملت عقیده دارد و آن را تقویت کننده مبانی انقلاب و آرمان های امام و مقوم نظام می داند بنابراین ما همواره با صدای بلند این موضع را گفته و باز هم می گوییم.

نباید جامعه را شقه شقه کنیم

دسته بندی کاندیدا نظامی، انقلابی و... را قبول دارید؟

هر کسی که قانونا بتواند در انتخابات نامزد شود و شرکت کند حرفی برای گفتن دارد و برنامه ای برای ارائه دارد و برنامه او مورد اقبال عامه است بنابراین نباید با دسته بندی با او برخورد شود. هر شهروند ایرانی صرف نظر از قشر و موقعیت و ... قانونا می تواند وارد این عرصه شود و نباید جامعه را شقه شقه کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها