ضریب جینی به سمت سطوح بحرانی بالا رفت

ضریب جینی پس از کاهش نسبتاً ملموس در سه سال اول دهه 1390 به سرعت در حال افزایش و بازگشت به سطوح تاریخی خود در اوایل دهه 1380( بالاتر از 40 )است.

ضریب جینی به سمت سطوح بحرانی بالا رفت
کد خبر: 484514
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۰۸:۴۳:۰۳

اعتمادآنلاین| اندازه گیری نابرابری در ایران نشان میدهد که با وجود تلاشهای صورت گرفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان نابرابریهای اقتصادی فراتر از سطح قابل قبول قرار دارد. برای مثال ضریب جینی - که از شناخته شده‌ترین شاخصهای اندازه‌گیری نابرابری در جهان است - پس از کاهش نسبتاً ملموس در سه سال اول دهه 1390 به سرعت در حال افزایش و بازگشت به سطوح تاریخی خود در اوایل دهه 1380( بالاتر از 40 )است.

به گزارش تسنیم، تجربه جهانی نشان میدهد مهمترین سازوکارهای در دسترس برای کاهش نابرابریهای درآمدی استفاده بهینه از ابزارهای مالیاتی و یارانه‌ای است. برای مثال چنانکه در نمودار زیر نشان داده شده است ضریب جینی درآمد در سوئد - پیش از اخذ مالیاتها و توزیع یارانه‌ها معادل 43/0 بوده که نشاندهنده نابرابری قابل ملاحظه درآمد است.

اما دولت این کشور توانسته است با بهره‌گیری مناسب از ابزارهای مالیاتی و یارانه‌ای، توزیع درآمد را به نحو چشمگیری بهبود بخشیده و آن را به 25 برساند که از کمترین اعداد ضریب جینی در جهان است. همانطور که جدول ذیل نشان میدهد ایالات متحده آمریکا و ژاپن هم توانسته‌اند با تکیه بر این ابزارهای مالیاتی و یارانهای ضریب جینی درآمد را کاهش دهند؛ هرچند این کاهش کمتر از مقدار تجربه شده در سوئد بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها