محمدحسن آصفری، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس:

مدیریت شهری جای سیاسی کاری نیست / هرچه نظارت بر عملکرد شورا با قوت صورت گیرد کمتر شاهد رانت‌های کلان خواهیم بود

یک نماینده مجلس گفت: سیاسی کاری یک نقطه ضعف و آسیب در کارنامه فعالیت شورای شهر در سراسر کشور است. شورای شهر به عنوان یک نهاد مدنی برگرفته از اراده مردم است و مدیریت شهری جای سیاسی کاری نیست.

مدیریت شهری جای سیاسی کاری نیست / هرچه نظارت بر عملکرد شورا با قوت صورت گیرد کمتر شاهد رانت‌های کلان خواهیم بود
کد خبر: 484628
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۱۱:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدحسن آصفری، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس به اهمیت جایگاه شوراها در اسلام اشاره کرد و افزود: موضوع شورا و مشورت به قدری حائز اهمیت است که یک سوره از قرآن کریم به همین نام است و در اصول 101، 102 و 103 قانون اساسی نیز به موضوع شوراها پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا، وی به ارزیابی خود از عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا طی پنج دوره گذشته پرداخت و گفت: شوراهای شهر و روستا در عین اینکه ضعف و مشکلات زیادی در حوزه فعالیت خود داشتند، اما عملکرد خوبی بویژه در روستاها بدون دریافت حقوق از خود نشان دادند.

وی با تاکید بر اینکه شوراها تجلی اراده مردم هستند و مدیریت شهری در قالب فرآیند انتخابات شوراها به دست مردم سپرده شده است و آنها در تعیین سرنوشت خویش مشارکت دارند، اظهار کرد: انتخاب اعضای شورای شهر و شهردار نمونه بارز تبلور و تجلی اراده مردم است و با نظارت مناسب می توان از این ظرفیت عظیم در حوزه مدیریت شهری بهره برداری کرد.

این نماینده مردم در خانه ملت به ارائه خدماتی در حوزه عمرانی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی از سوی شوراها به عنوان نقطه قوت فعالیت این نهاد مدنی اشاره کرد و افزود: قانون اساسی وظایف گوناگونی بر عهده شوراهای اسلامی و مجموعه مدیریت شهری نهاده است که در صورت عمل صحیح به این تکالیف، مردم به معنای واقعی کارکرد فعالیت شوراها را در زندگی خویش خواهند دید.

وی در ادامه سیاسی کاری را یک نقطه ضعف و آسیب در کارنامه فعالیت شورای شهر در سراسر کشور دانست و با تاکید بر اینکه سیاسی کاری در شوراها آسیب زاست، اظهار کرد: شورای شهر به عنوان یک نهاد مدنی برگرفته از اراده مردم است و مدیریت شهری جای سیاسی کاری نیست.

او تصریح کرد: نگاه‌های سیاسی در شورای شهر ساختار و چارچوب این نهاد را از هدف اصلی دور می‌کند. هر چه پارلمان شهری بدور از فضای سیاسی و جناحی و به صورت برنامه محور در چارچوب تکالیف قانونی عمل کند قطعا شورای موفقی خواهد بود، اما متاسفانه نگاه سیاسی در بسیاری از شوراهای شهر سراسر کشور حاکم است.

آصفری در ادامه نگاه های قومی و قبیله ای را آسیب دیگری به برخی شوراهای شهر و روستا در کشور دانست و افزود: نگاه های طایفه ای و قبیله ای و متاسفانه رانت در برخی شوراهای شهر منجر به هدر رفت بیت المال شده و از اموال عمومی سوء استفاده شود که به نبود نظارت بر عملکرد شورا بر می گردد.

وی افزود: هرچه نظارت بر عملکرد شورا و اعضای شورا بیشتر و با قوت صورت گیرد، قطعا سوء‌استفاده ها به حداقل رسیده و شاهد رانت، فساد و برخی تخلفات دیگر در بدنه شورای شهر نخواهیم بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به ضعف یا نبود قوانین کارآمد برای تقویت ابزار نظارتی بر عملکرد شوراها اشاره کرد و گفت: ارتکاب تخلفات در سایه نبود قوانین نظارتی لازم، موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام و مدیریت شهری خواهد شد.

وی تصریح کرد: ضعف نظارت بر عملکرد شوراها موجب شده است تا بیشترین میزان دستگیری و بازداشت اعضای شورای شهر و برخی کارکنان شهرداری را در دوره پنجم در سراسر کشور شاهد باشیم.

او با اشاره به تشکیل کمیته ای با عنوان کمیته نظارت بر عملکرد شوراها از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیته را تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضائی، سازمان بازرسی، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل داده‌اند و با فعالیت این کمیته بُعد نظارتی بر عملکرد شوراها تقویت شده و مانع از بروز تخلفات احتمالی خواهد شد.

آصفری به شاخصه های انتخاب فرد اصلح برای حضور در سکان مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: تجربه پنج دوره گذشته مردم را نسبت به انتخاب افراد توانمند برای حضور در پارلمان شهری هوشیار کرده است، اما در عین حال دو ویژگی تعهد و تخصص به عنوان دو شاخص اصلی در انتخاب اصلح مطرح است.

وی بیان کرد: بودجه‌های کلانی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد به عنوان مثال بودجه شهرداری تهران بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان است که تقریبا با میزان اعتبارات عمرانی کشور برابری می‌کند، براین اساس باید افرادی وارد شورای شهر شوند که اولا از تعهد و دیانت برخوردار بوده و ثانیا تخصص لازم را در حوزه عمرانی، فرهنگی، آموزشی، خدماتی، ترافیکی و... داشته باشند تا بتوانند این بودجه‌های کلان را با نیازسنجی و اولویت بندی هزینه کنند.

این نماینده مردم در خانه ملت خواستار ورود افرادی با تخصص های گوناگون مرتبط با حوزه مدیریت شهری به شورای شهر شد و افزود: مردم باید در انتخاب اعضای شورای شهر فارغ از نگاه حزبی و سیاسی به دنبال روانه کردن افرادی متعهد و متخصص به شورای شهر باشند تا پارلمان شهری از فساد عاری شده و نگاه آن خدمت صادقانه و دلسوزانه به مردم باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها