در پیامی به مناسبت روز اروپا:

اردوغان: ترکیه برای افزایش قدرت اروپا ضروری است

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت روز اروپا به مسئولان اتحادیه این قاره، گفت اروپا برای اینکه قوی‌تر باشد، به ترکیه نیاز دارد.

اردوغان: ترکیه برای افزایش قدرت اروپا ضروری است
کد خبر: 484746
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۱۴:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس‌جمهور ترکیه وجود این کشور در اتحادیه اروپا را برای بازگشت قدرت به این قاره لازم دانسته و خواستار تغییر ساختار این اتحادیه شد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت روز اروپا به مسئولان اتحادیه این قاره، گفت اروپا برای اینکه قوی‌تر باشد، به ترکیه نیاز دارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» اردوغان در این پیام نوشت: «بزرگترین مانع برای اینکه اتحادیه اروپا به بازیگر جهانی قدرتمندی تبدیل شود، نداشتن بصیرت و صبر استراتژیک است. اتحادیه اروپا به تغییرات ساختاری نیاز دارد».

وی با تاکید بر اینکه ترکیه علی‌رغم استانداردهای دوگانه اتحادیه اروپا به پیگیری عضویتش در آن ادامه می‌دهد، افزود: «مشخص است آنها بدون کمک و حمایت کشور ما، قدرتشان را دوباره کسب نمی‌کنند».

حدود یک ماه پیش، «اورسولا ون‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا طی سفر به ترکیه، با اردوغان دیدار کرده و درباره مسائل دوجانبه از جمله تنش‌زدایی در شرق مدیترانه و همچنین ابعاد عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا صحبت کردند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

چند روز پیش نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود گفت: «سال 2020 در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا سال سختی بود اما به نظر می‌رسد سال جاری بهتر باشد».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها