کد خبر: 484808
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۱۵:۵۵:۰۶
| |

پالتیکو:

بایدن از گنجانده شدن مکانیسم ماشه در برجام خوشحال بود

در گزارشی پالتیکو آمده است: مکانیسم ماشه به همان سازوکاری گفته می‌شود که دولت ترامپ تلاش کرد از طریق آن شش قطعنامه سابق شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند اما با مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ناکام ماند.

بایدن از گنجانده شدن مکانیسم ماشه در برجام خوشحال بود
کد خبر: 484808
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۱۵:۵۵:۰۶

اعتمادآنلاین| وبگاه پالتیکو روز یکشنبه گزارشی را منتشر کرده که به بررسی رویکرد رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ایران از گذشته تاکنون می‌پردازد. در بخشی از این گزارش، به یک مصاحبه بایدن با شبکه خبری ان‌بی‌سی در سال 2005 اشاره شده است.

به گزارش فارس، بر اساس گزارش فوق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2005 در دوران سناتوری خود، در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» از تمایلش برای تغییر رژیم در ایران گفته بود.

وی در این مصاحبه گفته بود: مایلم تغییر رژیم در ایران را ببینم، اما فکر می‌کنم سیاست باید این باشد که «چطور آن‌ها (ایرانی‌ها) را از دستیابی به سلاح اتمی بازداریم؟ چطور مانع پیشرفت آن‌ها در فناوری موشکی شویم و چطور از تبدیل شدن آن‌ها به مزاحم و دردسر در ... عراق ممانعت کنیم؟»

بایدن در ادامه گفت: این باید سیاست ما باشد. و به نظرم می‌رسد که برای انجام این کار باید با آن‌ها سرو کار داشته باشیم. مذاکرات بسیار بسیار سختی خواهد بود اما باید وارد بازی شویم. باید آن‌ها را به مشارکت واداریم.

در بخش دیگری از گزارش پالتیکو آمده است که در سال‌های بعد و در دوران حضور او در سمت معاون رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که جزئیات برجام در مرکز توجهات قرار داشت، بایدن هم برخی موارد فنی را با توجه ویژه به اقدامات طراحی شده برای بازرسی و راستی‌آزمایی تعهد ایران به مفاد برجام، مورد توجه قرار داد.

او به طور خاص از یکی از به ادعای «پالتیکو» پیچیده‌ترین و در عین حال هوشمندانه‌ترین بندهای توافق که «اسنپ‌بک» (مکانیسم بازگشت سریع تحریم‌ها یا مکانیسم ماشه) نامیده می‌شد، خوشحال بود. وی در اظهارنظری در این خصوص گفته بود: اسنپ‌بک به طور خلاصه، به آمریکا این امکان را داده که به طور خودکار تحریم‌ها علیه ایران را از طریق وتو در شورای امنیت سازمان ملل دوباره اعمال کند.

مکانیسم ماشه به همان سازوکاری گفته می‌شود که دولت ترامپ تلاش کرد از طریق آن شش قطعنامه سابق شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند اما با مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ناکام ماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها