کد خبر: 484919
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

هزینه صعود به اورست چقدر است؟

صعود به قله اورست هزینه‌های زیادی دارد که شاید هر کوهنوردی نتواند از پس آنها بربیاید.

هزینه صعود به اورست چقدر است؟
کد خبر: 484919
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اورست با ارتفاع 8848 متر ارتفاع، بلندترین قله جهان محسوب شده و در نپال و رشته و جزو رشته کوه‌های هیمالیا است که از آن به عنوان بام دنیا نام برده می‌شود.

برهمین اساس هر ساله تعدادی از کوهنوردان سراسر دنیا پای در فتح این قله می‌گذارند که البته همه کسانی که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند به دلیل شرایط جوی و بدنی نمی‌توانند قله را لمس کنند و روی آن بایستند.

در کنار سختی‌های زیادی که برای رسیدن به این قله وجود دارد و یک کوهنورد باید آمادگی زیادی داشته باشد،‌ هزینه‌های صعود نیز کم نیست و در شرایط فعلی رقم زیادی حداقل برای کوهنوردانی است که از ایران قصد فتح آن را دارند.

شرکت‌های نپالی و تعرفه‌های آنها برای صدور مجوز و پشتیبانی

طبق برنامه‌ ریزی که وجود دارد در مجموع زمان رسیدن به نپال تا پایان برنامه صعود 70 روز در نظر گرفته می‌شود و همانطور که گفته شد اینکه صعود با موفقیت انجام شود یا خیر بستگی به شرایط جوی و قدرت بدنی کوهنورد دارد.

شرکت‌هایی در نپال هستند که کوهنوردان را از زمان حضور در نپال تا رسیدن به قله همراهی می‌کنند که هزینه‌های مختلفی دارد، از 40 هزار دلار تا 120 هزار دلار بسته به امکاناتی که داده و پشتیبانی‌هایی که می‌کنند، متغیر است. این مبلغ شامل کلیه هزینه‌های تغذیه، محل استراحت، اقامت در شهر لوکلا، راهنما و باربر و صدور مجوز صعود و دادن گواهینامه است. کوهنوردانی که قصد صعود به اورست را دارند قرارداد را با شرکت مورد نظر بسته و مبالغ را پرداخت می‌کنند تا مجوز صدور آنها صادر شود.

اینترنت و تلفن ماهواره‌ای

با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته اینترنت در راه صعود به اورست فراهم شده و کوهنوردان می‌توانند با پرداخت هزینه در بیس کمپ از آن استفاده و موقعیت خود را به خانواده‌هایشان اعلام کنند. طبق تعرفه‌هایی که در نظر گرفته شده هر گیگ اینترنت به مبلغ 50 تا 60 دلار فروخته می‌شود. تلفن ماهواره‌ای نیز هزینه‌هایی دارد که هر دقیقه صحبت با آن چیزی حدود 5 دلار خواهد بود.

لباس و تجهیزات

برای صعود به اورست، لباس‌های مخصوصی وجود دارد که طبیعتا قیمت‌شان هم با لباس های معمولی کوهنوردی متفاوت است. لباسی که باید در مرحله نهایی صعود به قله پوشیده شود در اصطلاح به آن «دا,ن سوئیت» گفته می‌شود و قیمت آن از هزار دلار آغاز می‌شود و در کنار آن یک هیمالیانورد باید کفش سه پوش هم همراه داشته باشد که آن هم در حدود هزار دلار است. کوله پشتی و دیگر وسایل انفرادی هم در این بین هزینه‌هایی دارد.

بیمه

بیمه هم یکی از ضروریات صعود است و هر کوهنوردی که می‌خواهد پای در این راه پر فراز و نشیب بگذارد، باید این کار را انجام دهد تا خدایی ناکرده اگر اتفاقی افتاد، بتواند از خدمات بیمه‌ای استفاده کند. شرکت‌های بیمه‌ای مختلفی در دنیا وجود دارد و برای صعود اورست چیزی در حدود 200 تا 300 دلار است و ممکن است بیشتر از این مبلغ هم شود.

حال پس از آشنایی با هزینه‌هایی که یک کوهنورد در راه صعود به اورست باید بپردازد اگر بخواهیم پایین‌ترین مبلغ یعنی همان 40 هزار دلار را در نظر بگیریم، با دلار فعلی 20 هزار تومانی چیزی در حدود 800 میلیون تومان می‌شود. البته باید به این مبلغ هزینه‌های لباس، تجهیزات، اینترنت، بیمه و پرواز رفت و برگشت به نپال را هم اضافه کنیم که در مجموع و در پایین ترین سطح برای یک کوهنورد ایرانی به 900 میلیون تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها