کلاب‌هاوس تریبون جدید انتخابات 1400

حضور خبرنگاران مختلف، نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی رسمی کشور، فعالان سیاسی و اجتماعی، صاحب‌نظران علوم سیاسی، مدیران ارشد رسانه‌ها و مسوولان مختلف کشور از هر طیف و جناحی در اتاق‌های مختلف کلاب‌هاوس  با طرح مباحث چالشی در حوزه‌های گوناگون در نبود رسانه‌های رسمی و به ویژه رسانه ملی، فضای جدیدی را در آستانه انتخابات فراهم کرده است.

کلاب‌هاوس تریبون جدید انتخابات 1400
کد خبر: 485048
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ۱۲:۱۵:۳۶

اعتمادآنلاین| در بین شبکه‌های اجتماعی مختلف در سنوات گذشته، «توییتر» به عنوان یک پیام‌رسان مطلوب برای سیاسیون و دولتمردان ایران و جهان مطرح بوده است به گونه‌ای که در بزنگاه‌های مختلف مامنی برای اظهارنظر، انتقاد و مورد خطاب قراردادن دیگر رجال سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش روزنامه اعتماد، از اسفندماه سال گذشته و با راه‌اندازی برنامه کاربردی کلاب‌هاوس بر پایه مدیوم صدا فضای جالبی را برای برگزاری جلسات، محافل رسمی و غیررسمی با موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، طنز و هجویات در اختیار کاربران قرار داده است.

پیش‌تر شبکه‌های اجتماعی در دنیا علاوه بر تسهیل روابط اجتماعی، تریبونی جدید برای کاربران خلق کرده بودند. اکنون کلاب‌هاوس در مدت سه ماه از ظهورش با بهره‌گیری از قابلیت صدا و اتاق‌های پررفت‌وآمدش این ارتباط را نزدیک‌تر و جذاب‌تر می‌کند و توانسته است به یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

بدون تردید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نوظهور با قابلیت‌های جدید، در کنار عوارض و آسیب‌های خود، محاسن و امتیازات قابل توجهی نیز دارند.

این آسیب و عوارض زمانی خود را بیشتر نمایان می‌سازد که فضای رسانه‌ای رسمی «رسانه ملی» کشور بسیار بسته و در اختیار گروه و جریان خاص فکری قرار دارد و مجالی برای طرح اندیشه و دیدگاه‌های دیگر جریانات رسمی و شناسنامه‌دار نظام فراهم نمی‌کند و این گروه‌ها از سر ناچاری به طرح مباحث سیاسی و بعضا انتقادی خود در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند.

حضور خبرنگاران مختلف، نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی رسمی کشور، فعالان سیاسی و اجتماعی، صاحب‌نظران علوم سیاسی، مدیران ارشد رسانه‌ها و مسوولان مختلف کشور از هر طیف و جناحی در اتاق‌های مختلف کلاب‌هاوس با طرح مباحث چالشی در حوزه‌های گوناگون در نبود رسانه‌های رسمی و به ویژه رسانه ملی، فضای جدیدی را در آستانه انتخابات فراهم کرده است.


امتیاز ویژه کلاب‌هاوس در مقایسه با دیگر برنامه‌های کاربردی مشابه، امکان برقراری یک گفتمان چندجانبه، با حضور جناح‌های مختلف سیاسی از داخل و خارج از کشور، امکان گفتمان‌سازی و گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی حتی براندازان و شناخت و ارزیابی دیدگاه‌ها و توانمندی‌های علمی و نظری، برگزاری جلسات مختلف در «روم‌»های کلاب‌هاوس با موضوع‌های متفاوت و حتی مخالف با دیدگاه‌ها و نظریات شخصی است و می‌توان به سهولت پیش‌بینی کرد که این شبکه اجتماعی با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین فضاها در روزهای انتخاباتی پیش رو تبدیل خواهد شد و این قابلیت را دارد که به سرعت جایگزین رسانه‌های رسمی کشور شده و تریبونی برای افراد مختلف برای طرح دیدگاه‌ها و کاندیداهایی که نمی‌توانند از تریبون‌های رسمی کشور بهره ببرند؛ تبدیل شود. از این رو کاندیداهای احتمالی انتخاباتی، تریبون مناسب و رایگانی در اختیار دارند تا به معرفی خود و برنامه‌های‌شان بپردازند.


با توجه به اینکه حدود 40 روز به برگزاری انتخابات سیزدهم دوره ریاست‌جمهوری مانده است ولی هنوز تب و تاب انتخابات نه در رسانه ملی و نه حتی در بدنه مردم مطرح نیست ولی برعکس تنور انتخابات در شبکه اجتماعی نوظهور کلاب‌هاوس بسیار داغ است و پیش‌بینی می‌شود تا این شبکه محبوب مسوولان و فعالان رسانه‌ها به تریبونی برای کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شود.

این ظرفیت در شبکه اجتماعی می‌تواند در غیاب رسانه ملی یخ بی‌حسی نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را که چند ماه دیگر در ایران برگزار می‌شود، بشکند و فضای گفت‌وشنود سیاسی را فراهم کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها