احمد بخشایشی اردستانی کارشناس مسائل منطقه:

اسرائیل در شیخ جراح کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها را کلید زده است/ سکوت نهادهای بین‌المللی از اشتراک منافع با تل‌آویو حکایت دارد

احمد بخشایشی اردستانی کارشناس مسائل منطقه: اوضاع و احوال این روزهای قدس به صورت کاملاً مشخص به ما نشان می‌دهد که اسرائیل وضعیت خوبی را در داخل تجربه نمی‌کند. باید توجه داشت که هر زمان رژیم صهیونیستی وارد یک بحران سیاسی یا امنیتی می‌شود، عموماً دست روی گزینه‌های تنش‌زا می‌گذارد و حالا هم مجدداً همین روند در حال اجرایی شدن است.

اسرائیل در شیخ جراح کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها را کلید زده است/ سکوت نهادهای بین‌المللی از اشتراک منافع با تل‌آویو حکایت دارد
کد خبر: 485239
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| کارشناس مسائل منطقه گفت: وقایع اخیر در قدس و محله شیخ جراح به نوعی نشان می‌دهد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال بهره‌برداری سیاسی از بحران به نفع خود و راستگرایان است.

به گزارش ایلنا، «احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح فاز جدید تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و دلایل سکوت جامعه بین‌الملل در مورد وقایع محله شیخ جراح اظهار کرد: واقعیت این است که اسرائیل از سال 1949 میلادی که به صورت جعلی متولد شد، همیشه وضعتیت بحرانی داشته است. اساساً رژیم صهیونیستی حیات و آرامش خود را در بی‌ثباتی می‌داند. به همین دلیل زمانی که در سال 1967 قدس شرقی را اشغال کرد، به دنبال آن بود تا بتواند با ایجاد یک تنش هدایت‌شده، اهداف خود را در پسِ این پرونده جلو ببرد. در همانموقع این رژیم قدس را پایتخت خود اعلام کرد اما فلسطینی‌ها زیربار این موضوع نرفتند. به همین دلیل درگیری‌هایی که این مدت شاهدش هستیم، ریشه در آن دوران دارد؛ چراکه فلسطینی‌ها اقدام‌های اسرائیل را اساساً نوعی باطل کردن حق و حقوق خود می‌دانند و در مقابل صهیونیست‌ها هم به دنبال تامین منافع حداکثری هستند.

وی ادامه داد: اوضاع و احوال این روزهای قدس به صورت کاملاً مشخص به ما نشان می‌دهد که اسرائیل وضعیت خوبی را در داخل تجربه نمی‌کند. باید توجه داشت که هر زمان رژیم صهیونیستی وارد یک بحران سیاسی یا امنیتی می‌شود، عموماً دست روی گزینه‌های تنش‌زا می‌گذارد و حالا هم مجدداً همین روند در حال اجرایی شدن است. اصل ماجرا از این قرار است که وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی کاملاً با بحران تنیده شده و اکنون هم بنیامین نتانیاهو در موقعیت به شدت وخیمی قرار دارد. او نه تنها از سال 2018 نتوانسته آرامش سیاسی را به اسرائیل بازگرداند بلکه حالا در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی با مشکل جدی روبه‌رو شده و این حق از او با دستور رئیس رژیم صهیونیستی سلب شده است. این موضوع به نوعی یک شکست سیاسی برای نتانیاهو و حزب لیکود به حساب می‌آید و بر همین اساس احزاب راستگرای تل‌آویو با او وارد چالش جدی شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نتانیاهو و راستگرایان اسرائیل به نوعی در مخمصه سیاسی گیر کرده‌اند و حالا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که با نگه داشتن سایه بحران بر سر ساکنان رژیم صهیونیستی به نوعی به آنها بفهماند که موشک‌بارانِ شهرک‌های صهیونیستی و سرزمین اشغالی از سوی غزه می‌تواند زندگی آنها را با مشکل روبه‌رو کند و تنها او می‌تواند مقابل این وضعیت بایستد. تزریق وحشت به سرزمین‌های اشغالی به نوعی سناریویی است که نتانیاهو در حال بهره‌برداری سیاسی از آن به نفع خود است تا بتواند در انتخابات آینده از آن به نفع خود استفاده و بهره‌برداری کند. از سوی دیگر، او با راه انداختن یک سناریوی وحشیانه در منطقه شیخ جراح به دنبال آن است تا افکار و احساسات صهیونیست‌ها را تحریک کند. به گونه‌ای که از دیرباز پرونده قدس یک موضوع تاریخی برای دو طرف و به خصوص رژیم صهیونیستی به حساب می‌آمده که مدام در حال سوء‌استفاده از آن است.

بخشایشی اردستانی افزود: اقدامی که در شیخ جراح رخ داد و باعث شد تا 20 خانواده از خانه و کاشانه خود آواره شوند به نوعی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به هیچ وجه به قوانین و مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و اساساً این قوانین برای این رژیم مهم نیست. ما شاهد نوعی کوچاندن اجباری ساکنان قدس شرقی توسط رژیم صهیونیستی هستیم که از هر طرف آن را نگاه می‌کنیم، جز نقض انسانیت و قوانین چیزی نمی‌بینیم. این اقدام دقیقاً در راستای یهودیزه کردن قدس اجرایی شه و متاسفانه سکوت جامعه ملل به ما نشان می‌دهد که قرار نیست هیچ اقدامی علیه این رفتار تل‌آویو صورت بگیرد. درست است که اعتراض‌های زیادی در این چند وقت علیه رفتار رژیم صهیونیستی از سوی جامعه ملل صورت گرفته اما واقعیت این است که آنها منافع مشترکی با اسرائیل دارند که نمی‌توانند بیش از حد به رژیم صهیونیستی فشار بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل قصد دارد تا حتی ورود نمازگزاران به قدس را گزینشی کند و در این میان در حال اقدامات امنیتی و اطلاعاتی برای شناختن ساکنان این منطقه هستند. این به عبارتی دقیق‌تر نقض آزادی فلسطینی‌ها به حساب می‌آید و در مقابلِ این وضعیت، اقدامات غزه را شاهد هستیم که به نوعی پاسخ آشکار به سرکوب‌های روزهای اخیر در قدس به حساب می‌آید. باید توجه کرد که وضیت نظامی در غزه همانند سال‌های دیگر نیست و این موضوع در حملات راکتی و موشکی اخیر علیه رژیم صهیونیستی به خوبی مشخص شد؛ چراکه جریان‌های مقامت در حال هدف قرار دادن مراکز حیاتی و حساسی مانند دیمونا یا شهرک‌های صهیونیستی هستند که هزینه‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت. در این راستا معتقدم که حملات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، تل‌آویو را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها