کد خبر: 485241
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۰۷:۵۰:۰۰
| |

چرا امتحانات پایه های نهم و دوازدهم حضوری است؟

ستاد ملی کرونا برگزاری امتحانات حضوری در پایه‌های نهم و دوازدهم را تایید کرد. سوال برخی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان این است که چرا وزارت آموزش و پرورش اصرار بر برگزاری حضوری امتحانات این دو پایه در این شرایط حاد کرونایی دارد؟

چرا امتحانات پایه های نهم و دوازدهم حضوری است؟
کد خبر: 485241
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در ذیل این سوال، دوگانه حفظ جان دانش‌آموزان و برگزاری حضوری امتحانات در بخشی از فضای مجازی به عنوان یک دغدغه برجسته شده است. در این یادداشت تلاش می‌شود اهمیت و ضرورت برگزاری حضوری امتحانات این دو پایه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. حال که در آستانه برگزاری امتحانات حضوری پایه‌های نهم و دوازدهم از 27 اردیبهشت تا 24 خرداد سال جاری هستیم می‌بایست خانواده‌ها و دانش‌آموزان و افکار عمومی جامعه، از ضرورت این تصمیم و نحوه برگزاری امتحانات آگاهی پیدا کنند تااز دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها کاسته شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، امتحانات نهایی و هماهنگ برای یک میلیون و 124 هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در پایه نهم، نقش و تاثیر مهمی در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته آنها متناسب با توانایی و استعدادهایشان دارد، علاوه بر این توزیع متوازن آنها در رشته‌های مورد نیاز بازار کار، ضرورت برگزاری امتحانات بر اساس اصول علمی سنجش و اندازه‌گیری و رعایت استاندارد‌های مبتنی بر عدالت آموزشی را ایجاب می‌کند. در واقع اگر معیار ارزشیابی دقیق و مناسبی برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان وجود نداشته باشد در هنگام ثبت‌نام برای ورود به متوسطه دوم، خانواده‌ها و دانش‌آموزان با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه می‌شوند که افت تحصیلی، شکست تحصیلی و ترک تحصیل در سال‌های بعدی ازجمله تبعات آن است و خسارات جبران‌ناپذیری برای تامین و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کشور خواهد داشت.

ضرورت برگزاری آزمون هماهنگ و حضوری بر اساس اصول علمی سنجش و اندازه‌گیری برای 655 هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در شاخه‌های نظری پایه دوازدهم، بیش از پایه نهم است چراکه پذیرش 85 درصد ظرفیت رشته‌محل‌های دانشگاه‌ها صرفا بر اساس نمرات کتبی امتحانات این پایه است. علاوه بر این در کنکور سراسری، سوابق تحصیلی 30 درصد تاثیر مثبت دارد.بنابراین نتایج قابل اتکا و عادلانه امتحانات این پایه می‌تواند به صورت مستقیم در سرنوشت دانش‌آموزان تاثیر مشهود داشته باشد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که مدرک دیپلم ایران از مدارک معتبر برای پذیرش در دانشگاه‌های برجسته جهان است که برمبنای نمرات تک‌تک دروس و معدل کتبی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین هر گونه کاهش استاندارد در برگزاری این آزمون می‌تواند اعتباربخشی بین‌المللی دیپلم ایران را در سال‌های بعدی مورد خدشه قرار دهد. برای کاهش نگرانی و دغدغه خانواده‌ها و به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و حوزه‌های برگزاری امتحانات حضوری تمهیدات مناسبی نظیر افزایش 2700 حوزه امتحانی جدید نسبت به سال‌های غیرکرونایی به منظور رعایت فاصله‌گذاری مطمئن، حضور مراقبین بهداشتی در تمامی حوزه‌های امتحانی، رعایت استاندارد دومتری از چهار طرف در استقرار صندلی هر دانش‌آموز، برخورداری از تهویه مناسب محل‌های برگزاری، جلوگیری از تجمع در پشت درب‌های حوزه امتحانی و تجهیز ورودی مدارس به محلول‌های ضدعفونی‌کننده صورت گرفته تا سلامت دانش‌آموزان تضمین گردد.

همچنین هر دانش‌آموزی که مبتلا به کرونا شده یا مشکوک به آن است می‌تواند با ارایه مدارک پزشکی، در آزمون جبرانی یا نوبت شهریور شرکت کند و نمراتش به عنوان نوبت خرداد ثبت خواهد گردید. افزون بر اینها، به منظور حفظ آرامش خاطر دانش‌آموزان با توجه به محدودیت‌های آموزش غیرحضوری، 30 درصد محتوای بسیاری از کتب درسی صرفا برای مطالعه در نظر گرفته شده و در ارزشیابی پایانی هیچ سوالی از این مباحث طرح نخواهد شد که لیست این حذفیات در سایت مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، در دسترس دانش‌آموزان است. برگزاری امتحانات شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، در دروس عمومی و شایستگی‌های فنی و غیرفنی، همانند آزمون‌های پایه دهم و یازدهم شاخه نظری، با نظر معلم و نظارت مدیر مدرسه صورت می‌گیرداما ارزشیابی دروس عملی و استانداردهای مهارت در شاخه کاردانش و کارورزی و کارآموزی، به شیوه حضوری و تا 15 مردادماه انجام می‌گردد. از رسانه‌ها و فعالان عرصه مجازی انتظار می‌رود به احترام مسوولیت‌پذیری، سخت‌کوشی و همدلی، خلاقیت و مهربانی معلمان در پیگیری آموزش در دوران تعطیلی مدارس، با این تصمیم وزارت آموزش و پرورش که مورد تایید ستاد ملی کرونا قرار گرفته همراهی کرده تا خانواده‌ها که به عنوان دستیار معلمان، در این ایام نقش‌آفرینی ویژه‌ای کردند بتوانند با آرامش و دغدغه کمتری فرزندان‌شان را به مدارس و حوزه‌های امتحانی بفرستند تا پرونده این سال تحصیلی بسته شود. بدون شک همراهی و مشارکت تمامی ذی‌نفعان و دغدغه‌مندان نظام آموزشی کمک خواهد کرد که دانش‌آموزان با اعتماد به نفس و آرامش بیشتری، این دو نقطه عطف تحصیلی خود یعنی پایه نهم و اخذ دیپلم را پشت سر بگذارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها