پایتون چیست؛ ویژگی‌های مهم آن که نمی‌دانستید

Python یک زبان برنامه نویسی با کاربرد عمومی است که می‌تواند برای کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار گیرد. پایتون شامل ساختار داده‌های سطح بالا، تایپ پویا، اتصال پویا و بسیاری از ویژگی‌های دیگر است.

پایتون چیست؛ ویژگی‌های مهم آن که نمی‌دانستید
کد خبر: 485339
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۲:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| در این مقاله خواهیم آموخت که پایتون چیست. Python یک زبان برنامه نویسی با کاربرد عمومی است که می‌تواند برای کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار گیرد. پایتون شامل ساختار داده‌های سطح بالا، تایپ پویا، اتصال پویا و بسیاری از ویژگی‌های دیگر است. برای اینکه بدانید پایتون چیست می‌توان گفت پایتون برای توسعه برنامه‌های پیچیده مناسب می‌باشد و به دلیل همه‌گیر بودن و توانایی اجرا در تقریباً هر معماری سیستمی، بسیار رایج می‌باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت Python چیست و با ویژگی‌های مهم آن آشنا خواهیم شد.

Python چیست؟

پایتون1

Python یک زبان برنامه‌نویسی محبوب است. توسط Guido van Rossum ایجاد و در سال 1999 منتشر شد. پایتون برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • توسعه وب (سمت سرور)
  • توسعه نرم‌افزار
  • ریاضیات
  • برنامه‌نویسی سیستم

از سال 1991، زبان برنامه‌نویسی پایتون به عنوان یک جایگزین عالی در نظر گرفته شد، یعنی به عنوان روشی برای نوشتن اسکریپت‌هایی که "موارد غیر ضروری را خودکار می‌کنند" یا برای نمونه‌سازی سریع برنامه‌هایی که به زبان‌های دیگر پیاده‌سازی می‌شوند.

با این حال، طی چند سال گذشته، پایتون به عنوان یک الویت درجه یک در توسعه نرمافزار مدرن، مدیریت زیرساخت‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها ظاهر شده است. در واقع پایتون دیگر یک زبان ابزار پشتیبان نیست، بلکه یک زبان اصلی در ایجاد برنامه‌های وب و مدیریت سیستم‌ها و عامل اصلی در تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و هوش ماشین است.

همچنین امروزه شرکت‌هایی که ار آن‌ها به‌‌عنوان شرکت‌ طراحی سایت یاد می‌شود برای سایت‌های فروشگاهی، شرکتی، شخصی به‌جای طراحی سایت با وردپرس از زبان پایتون استفاده می‌کنند.

اغلب، برنامه نویسان به دلیل افزایش بهره‌وری که فراهم می‌کند، عاشق پایتون می‌شوند. از آنجا که در این زبان مرحله تدوین (compilation) وجود ندارد، چرخه ویرایش-تست-اشکال‌زدایی (edit-test-debug cycle) بسیار سریع می‌باشد. در واقع می‌توان گفت اشکال‌زدایی در برنامه‌های پایتون آسان است: اشکال یا ورودی بد هرگز باعث خطای سگمنت‌بندی (segmentation) نمی‌شود. اشکال‌زدایی در خود پایتون نوشته شده است و گواه قدرت درون‌نگری پایتون است. از طرف دیگر، اغلب سریع‌ترین راه برای رفع اشکال در برنامه، افزودن چند دستور چاپ به منبع است. در نتیجه چرخه سریع ویرایش-تست-اشکال زدایی، اشکال‌زدایی را بسیار ساده‌تر می‌کند.

علاوه بر این، بسیاری از فناوری‌های زیرساخت IT در پایتون نوشته شده است. در واقع پایتون زبان اصلی مورد استفاده برای پروژه عظیم رایانش ابری OpenStack است که ابرهای (cloud) خصوصی و عمومی ‌را در مراکز داده در سراسر جهان تأمین می‌کند. نرم‌افزار اتوماسیون زیرساخت Ansible در پایتون نیز نوشته شده است.

همچنین برای نوشتن نرم‌افزارهای دسک تاپ مانند Caliber و OpenShot نیز از پایتون استفاده می‌شود. Blender نیز در مقایسه با بسیاری از برنامه‌های نوشته شده به زبان‌های دیگر، به کاربران اجازه می‌دهد تا در پایتون اسکریپت بنویسند. این زبان همچنین یک زبان محبوب برای یادگیری ماشین و علمی‌، آماری، ریاضیاتی و انواع دیگر محاسبات تخصصی است.

ویژگی‌های پایتون

پایتون2

به طور خلاصه 5 کار شگفت‌انگیز که می‌توانید با پایتون انجام دهید. بدان معنا که پایتون به قدری همه‌کاره است که می‌توان از آن برای تأمین پشته‌های (stacks) برنامه‌های پیچیده، ساده‌سازی آزمایشات زیرساختی و انجام هر کاری از این قبیل استفاده کرد. در اینجا چند مثال برای شروع وجود دارد:

  • با پایتون یک بازی ویدیویی ایجاد کنید.
  • با Singledispatch روش‌هایی را به صورت یکپارچه به کتابخانه‌ها اضافه کنید.
  • آموزش‌های تعاملی علوم داده را با Jupyter Notebooks ایجاد کنید.
  • برای تأیید وضعیت زیرساخت IT، آزمون‌هایی بنویسید.
  • هر دو پایتون و C را با Cython بنویسید.

علاوه بر ویژگی‌های فوق، ویژگی‌های زیادی در پایتون وجود دارد که برخی از مهمترین آنها در ادامه توضیح داده شده است.

1. کدنویسی آسان

Python یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است. یادگیری زبان پایتون در مقایسه با سایر زبان‌ها مانند C، C#، Javascript، Java و غیره بسیار آسان است. کدنویسی به زبان پایتون بسیار آسان است و هر کسی می‌تواند اصول پایتون را در چند ساعت یا چند روز یاد بگیرد. همچنین این زبان به راحتی قابل توسعه می‌باشد.

2. منبع آزاد و رایگان

زبان پایتون به صورت رایگان در وب‌سایت رسمی آن موجود است و می‌توانید آن را از لینک مربوطه دانلود کنید. از آنجا که این زبان منبع باز است، این بدان معنی است که کد منبع آن نیز برای عموم در دسترس است.

3. زبان شی‌گرا

یکی از ویژگی‌های کلیدی پایتون برنامه‌نویسی شی‌گرا است. پایتون از زبان شی‌گرا و مفاهیم کلاس‌ها، کپسوله‌سازی اشیا و... پشتیبانی می‌کند.

4. پشتیبانی از برنامه نویسی GUI

پایتون3

در پایتون رابط‌های کاربری گرافیکی را می‌توان با استفاده از ماژولی مانند PyQt5، PyQt4، wxPython یا Tk ایجاد کرد. PyQt5 محبوب‌ترین گزینه برای ایجاد برنامه‌های گرافیکی با Python است.

5. زبان سطح بالا

پایتون یک زبان سطح بالا است. خوشبختانه هنگام نوشتن برنامه در پایتون، نیازی به یادآوری معماری سیستم نیست و همچنین نیازی به مدیریت حافظه نیست.

6. ویژگی قابل توسعه

پایتون یک زبان قابل گسترش است. می‌توانیم برخی از کد‌های پایتون را به زبان C یا C ++ بنویسیم و همچنین می‌توانیم آن کد را به زبان C / C ++ کامپایل کنیم.

7. زبان قابل حمل

زبان پایتون نیز یک زبان قابل حمل (Portable) است. به عنوان مثال، اگر کد پایتون برای ویندوز داشته باشیم و اگر بخواهیم این کد را در سیستم عامل‌های دیگر مانند یونیکس، لینوکس و مک اجرا کنیم، نیازی به تغییر آن نداریم. در واقع به راحتی می‌توانیم این کد را روی هر نوع سیستم عاملی اجرا کنیم.

8. پایتون زبان یکپارچه است

پایتون یک زبان یکپارچه است زیرا ما می‌توانیم پایتون را به راحتی با زبان‌های دیگر مانند c، c ++ و ... ادغام کنیم

9. زبان مفسری

پایتون یک زبان مفسری (Interpreted) است زیرا کد پایتون همزمان به طور خط به خط اجرا می‌شود. همچنین برخلاف سایر زبان‌های C، C ++، Java و غیره نیازی به کامپایل نمودن کد پایتون نیست، این امر اشکال‌زدایی کد ما را آسان می‌کند. همچنین کد منبع پایتون به فرمت فوری بنام bytecode تبدیل می‌شود.

10. کتابخانه استاندارد بزرگ

پایتون دارای یک کتابخانه استاندارد بزرگ است که مجموعه ای غنی از ماژول‌ها و توابع را فراهم می‌کند، بنابراین شما مجبور نیستید متناسب با نیازهای خود کدها را از ابتدا بنویسید. در پایتون کتابخانه‌های بسیاری وجود دارد که از جمله می‌توان به عبارت‌های منظم (regular expressions)، آزمایش واحد (unit-testing)، مرورگرهای وب (web browsers) و غیره اشاره کرد.

کلام آخر

همانطور که در بالا اشاره شد پایتون یک زبان برنامه‌‌نویسی مفسری، شی‌گرا و سطح بالا و پویا است. سطح بالای ساخته شده در ساختار داده‌ها، همراه با تایپ پویا و اتصال پویا، آن را برای توسعه سریع برنامه و همچنین استفاده به عنوان یک اسکریپت یا زبان glue برای اتصال اجزای موجود به یکدیگر بسیار جذاب می‌کند. همچنین دستورات ساده و آسان پایتون بر خوانایی آن تأکید دارد و بنابراین هزینه نگهداری برنامه را کاهش می‌دهد. پایتون از ماژول‌ها و بسته‌ها پشتیبانی می‌کند، که باعث مدولار بودن برنامه و استفاده مجدد از کد می‌شود. مفسر پایتون و کتابخانه استاندارد گسترده به صورت منبع یا باینری بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای برای هر نوعی از سیستم عامل‌های اصلی در دسترس هستند و می‌توانند به صورت آزاد مورد استفاده قرار گیرند. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره متخصصین وب‌رمز آماده ارائه اطلاعات لازم به شما عزیزان می‌باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها