کد خبر: 485347
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۲:۴۴:۰۰
| |

مسن‌ترین بازیگر جهان درگذشت

نورمن لوید هنرپیشه آمریکایی که بیشتر به بازی در نقش منفی فیلم خرابکار (Saboteur) ساخته آلفرد هیچکاک شناخته می‌شد، در سن 106 سالگی در منزلش واقع در برنت‌وود کالیفرنیا از دنیا رفت.

مسن‌ترین بازیگر جهان درگذشت
کد خبر: 485347
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۲:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| «نورمن لوید» که به عنوان مسن‌ترین چهره فعال دنیای بازیگری شناخته می‌شد، در سن 106 سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا از روزنامه لس‌آنجلس تایمز، نورمن لوید هنرپیشه آمریکایی که بیشتر به بازی در نقش منفی فیلم خرابکار (Saboteur) ساخته آلفرد هیچکاک شناخته می‌شد، در سن 106 سالگی در منزلش واقع در برنت‌وود کالیفرنیا از دنیا رفت.

لوید در صحنه‌ خاطره‌انگیز فیلم خرابکار (1942) با سقوط از بالای مجسمه آزادی جان خود را از دست داد اما چهار دهه بعد برای بازی در سریال شش قسمتی سَنت اِلس‌وِر (St. Elsewhere) به شهرت رسید. او بعدها از سال 1998 تا 2001 نقش دکتر آیزاک منتنور را در سریال علمی-تخیلی هفت روز (Seven Days) بازی کرد.

این هنرپیشه، تهیه‌کننده و کارگردان پیشکسوت در دهمین دهه از عمر خود نیز جلوی دوربین می‌رفت و از همین رو لقب مسن‌ترین بازیگر زنده جهان به او داده شده بود. بیش از 70 سال فعالیت هنری لوید کار در تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون را در برمی‌گیرد. وی در دهه 1930 میلادی به عنوان یک بازیگر جوان نیویورکی در گروه‌ تئاتر اکشن، تئاتر فدرال و تئاتر مرکوری عضو بود و با اسطوره‌های کارگردانی چون مکس راینهارت، جوزف لوزی، الیا کازان و اورسون ولز همکاری کرد.

لوید اولین بار با فیلم خرابکار از هیچکاک وارد دنیای سینما شد و طی 10 سال در 21 فیلم دیگر از جمله طلسم شده (1945) از هیچکاک، جنوبی (1945) ساخته ژان رنوار، اِم (1951) از لوزی، روشنی‌های صحنه (1952) ساخته چارلی چاپلین و قدم زدن زیر آفتاب (1945) از لوییس مایل‌استون بازی کرد.

وی اوایل دهه 1950 میلادی به کارگردانی تئاتر روی آورد و کارگردانی برای تلویزیون را نیز امتحان کرد. از مهمترین آثار او در حوزه فیلمسازی می‌توان به پنج فیلم نیم ساعته تحت عنوان آقای لینکلن نوشته جیمز ایجی، رمان‌نویس آمریکایی، اشاره کرد.

نورمن لوید همچنین دستیاری تهیه‌کننده در مجموعه تلویزیونی آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند، تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند قسمت از مجموعه تلویزیونی داستان‌های باورنکردنی، بازی در فیلم انجمن شاعران مرده (1989) ساخته پیتر ویر و عصر معصومیت (1993) از مارتین اسکورسیزی را نیز در کارنامه فعالیت هنری خود داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها