چرا دلار ارزان می‌شود اما دیگر کالاها نه؟

چرا وقتی دلار گران می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن اثر خود را بر قیمت کالاها نشان می‌دهد اما وقتی نرخ دلار پایین‌ می‌آید زمانی طولانی نیاز است تا قیمت کالاها پایین بیاید؟ این سوال مهمی است که در سال‌های گذشته همواره جامعه با آن روبه رو بوده است.

چرا دلار ارزان می‌شود اما دیگر کالاها نه؟
کد خبر: 485417
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۱۶:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود آنکه در دولت یازدهم نرخ تورم در اقتصاد ایران پس از مدت‌ها تک رقمی شد اما تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و کاهش رشد اقتصادی و دسترسی به بازارهای بین المللی بار دیگر قیمت‌ها بالا رفت و با افزایش نرخ ارز، علت بالا رفتن این قیمت‌ها، تغییر در این بازار عنوان شد.

به گزارش ایسنا، با این وجود اما در ماه‌های گذشته هر بار نرخ دلار کاهشی شده، نشانه‌ای از روند کاهشی قیمت‌ها دیده نمی‌شود یا سرعت آن بسیار کندتر از زمانی است که قیمت‌ها بنا بود با افزایش قیمت دلار بالا روند و بسیاری از مردم هنوز پاسخ دقیقی برای این سوال ندارند.

مجیدرضا حریری - رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین - در گفت و گو با ایسنا، در این باره می‌گوید: بخشی از این تاخیر، ریشه در واقعیت‌های اقتصادی دارد. یعنی هزینه تمام شده برای مواد اولیه‌ لزوما در همان زمان بر روی قیمت نهایی کالا تاثیر ندارد و طبیعی است که مشاهده تاثیرات به زمان نیاز داشته باشد.

وی با بیان اینکه سود شخصی، محور بسیاری از فرایندهای اقتصادی به شمار می‌رود، بیان کرد: در کنار آن این طبیعی است که برخی افراد تا جایی که امکان دارد، در برابر تغییرات قیمتی مقاومت کنند، زیرا با پایین آوردن قیمت، مستقیما سود خود را کاهش می‌دهند. از این رو یکی از دلایلی که سرعت تاثیرگذاری کاهش قیمت دلار بر بازار را کند می‌کند، همین مقاومت‌ها به شمار می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به شرایط دشوار اقشار کم درآمد در تلاطم‌های قیمتی، بیان کرد: در ثبات قیمتی، افرادی که درآمد ثابت دارند، حقوق بگیر یا کارمند به شمار می‌روند، امکان برنامه ریزی برای درآمد خود را خواهند داشت اما وقتی اوضاع بر هم می‌ریزد و قیمت‌ها با سرعت بالایی جابجا می‌شوند، کارگران روزمزد و افرادی که درآمد ثابت دارند بیشترین آسیب را می‌بینند.

به گفته حریری، تورم عملا مالیاتی است که از فقرا گرفته می‌شود و افراد ثروتمند هرچند با فشار مواجه می‌شوند اما در عین حال با توجه به اینکه دارایی غیرمنقول‌شان رشد می‌کند، هزینه کمتری را در این زمینه نسبت به کم درآمدها متحمل می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها