آخوندی: مسئله‌ام شکل‌گیری یک گفتمان ملی است

وزیر سابق راه و شهرسازی گفت: بحث‌های گفتمانی را از سال 1393 آغاز کردم و به این روزها ربطی ندارد. من از آن زمان گفتم مسئله ایران، شکل‌گیری دولت ملی است.

آخوندی: مسئله‌ام شکل‌گیری یک گفتمان ملی است
کد خبر: 485580
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۴ ۰۷:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس آخوندی در واکنش به اینکه انتقادات اخیرش نسبت به دولت تدبیر و امید یک عمل انتخاباتی عنوان شده، اظهار کرد: هر موضوعی را باید در جای خودش بررسی کرد، هیچ کسی نمی خواهد از زیر بار مسئولیتی که دارد فرار کند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: انتقادات من از دولت تدبیر و امید پیش از سال 1395 مطرح شد، اما فکر می کردم آن روند در دولت بعدی اصلاح می شود.

آخوندی یادآور شد: من سال 1392 وزیر شدم. مفهوم پرداختن ایده ایران را از همان زمان شروع کردم. به دلیل آنکه تعداد زیادی از دوستانم در شلمچه شهید و مجروح شده بودند در تاریخ 25. 05. 92 که وزیر شدم اولین سفرم را از شلمچه آغاز کردم. دیدم وضعیت سفر متقابل ایرانیان و عراقی ها به کشورهای یکدیگر بسیار دشوار است. از آنجایی که اولین ایده ام برای ایده ایران، روانی مبادله و رفت و آمد با کل حوزه تمدنی ایران است، اولین تصمیمی که گرفتم این بود که روی پایانه مرزی شلمچه سرمایه گذاری جدی بکنیم و آبادش کنیم. این کار را هم انجام دادیم. همین الان در مراسم اربعین با آن حجم ترافیک یکی از پایانه های اصلی و مهم همانجا است.

وی ادامه داد: نکته دومی که داشتم این بود که بعد از پایان جنگ در وضعیت "نه جنگ و نه صلح" با عراق هستیم. چون عراق رسما درباره قرارداد 1975 الجزایر اعلام نظر نکرده است. وقتی به خرمشهر رفتم دیدم پایانه بندری‌مان در این شهر نوسازی شده است، اما لایروبی اروند صورت نگرفته و بخش عمده ای از کشتی های غرق شده در اروند هستند. اولین کاری که کردم نجات کشتی های مغروقه بود. به باور من بوده و هست که خرمشهر و خوزستان آباد نمی شوند مگر اینکه اروندرود لایروبی کامل شود و بندرهای خرمشهر و آبادن به خوزستان برگردند. می دانیم که در اوایل جنگ بندر دوم ایران بندر خرمشهر بود؛ بنابراین هرچه در آبادان و خرمشهر هزینه شود بدون لایروبی اروند درست نمی شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: بلافاصله با دبیر شورای امنیت صحبت کردم و این موضوع را طرح کردم. با وزیر خارجه و وزیر دفاع هم صحبت کردم. خودم هم بلافاصله به نجات کشتی‌های مغروقه مشغول شدم. تا پایانی که در دولت بودم چندین نامه به آقای رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت نوشتم. خاطرم هست آقای رئیس جمهور در زمان سفر به عراق پرسیدند چه موضوعی را پیگیری کنم؟ من گفتم شما بحث لایروبی اروند را پیگیری کنید کافی است؛ چراکه این لایروبی بر اساس قرارداد الجزایر باید با همکاری دو کشور انجام شود. وقتی عراق این لایروبی را قبول کند یعنی قراردادی که یاد کردم را در عمل قبول کرده است.

وزیر سابق راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما زمانی بررسی کردیم که وزارتخانه ما حدود 567 سرویس ارائه می کند؛ از راهداری، بنادر و زمین تا حمایت از پایان نامه های دانشگاهی. ما تک تک این خدمت ها را شناسایی و برایشان فرایند تدوین کردیم. مهم این بود که این فرایندها را به کارکنان آموزش دهیم و سیستمی درست کنیم که هر کسی در هرجا موضوعی مطرح کرد کارش انجام شود. الان نمی دانم این موضوع در چه حالی است، اما تا زمانی که من بودن ZRM ما یکی از موفق ترین ها در ایران بود؛یعنی اصلا تنها ZRM در ایران بود.

وی همچنین گفت: روزی من به سازمان راهداری رفته بودم، کارکرد دوربین های جاده ای را نشانم دادند؛ من پرسیدم اطلاعات این دوربین ها برای کیست؟ گفتند برای وزارتخانه ما است. گفتم چرا اطلاعات این دوربین ها نباید برای کل ملت ایران باشد؟ چه کسی گفته است اطلاعات دوربین ها برای شماست؟ اطلاعات را روی سیستم بگذارید به جای آنکه بگید جاده قزوین ترافیکش سنگین است، مسافر خودش جاده را ببیند و تصمیم گیر باشد.

آخوندی افزود: این موضوع تحقق دسترسی آزاد همه شهروندان به اطلاعات است. بر اساس همین ایده بود که سامانه 141 شکل گرفت و بعد از آن 256 دوربین را به بیش از 2000 دوربین در سراسر کشور تبدیل کردیم. تمام اطلاعات دوربین ها را هم آزادانه در اختیار همه مردم قرار دادیم. تنها کسی می تواند این کار را بکند که به دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات اعتقاد دارد.

وی تصریح کرد: همین بحث را در راه آهن و هواپیمایی اجرا کردیم. من به همه حرف هایی که می زدم اعتقاد داشتم. اینکه بگوییم خیلی موفق بودم به کنشگری آدم در چهارچوبی به نام دولت باز می گردد. نمی خواهم مشکلات را به گردن کسی بیاندازم اما می گویم بی توجه نبودیم.

آخوندی گفت: من اساسا در یک محیط صد در صد ماشینی مثل وزارت راه، مفاهیمی مثل حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات را به یک گفتمان تبدیل کردم. کار فنی را که باید انجام می دادیم، امکان دسترسی به شهروندان بود که کار مهمی بود و در بسیاری از حوزه‌ها انجام گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح این حرف ها انتخاباتی است؟ گفت: بحث های گفتمانی را از سال 1393 آغاز کردم و به این روزها ربطی ندارد. من از آن زمان گفتم مسئله ایران، شکل گیری دولت ملی است. دولت ملی باید مظهر اراده‌ی ملی و نماد شهروندان ایران باشد.

آخوندی گفت: مفهوم ایران و هویت ایرانی بودن و ملت و تمدن ایران همه اش تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی، داخلی و شبکه سازی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد داشت. وقتی ایران را به عنوان یک مفهوم ابتدای تمام سیاست‌گذاری ها قرار دادیم از آن به بعد تاثیرش را در تمام تصمیم‌ها می‌توانیم بینیم. وقتی ایران و حوزه‌ی تمدنی ایران می شود مسئله من، راه های مرزی و گسترش اطلاعات عمومی و سرمایه گذاری بر شبکه های ارتباطی ایران را افزایش می دهم.

وی تاکید کرد که ایران وقتی در راس تصمیم گیری ها قرار بگیرد تحول آغاز می شود.

آخوندی گفت: این بحث نیز برای امروز نیست. این حرف ها را در سال های پیش هم زده ام اما شمای خبرنگار پیش تر این سوالات را از من نمی پرسیدید، الان در آستانه انتخابات است و حساس شده اید.

وی تصریح کرد: از نظر من باید گفتمانی منسجم حول و حوش مساله ایران شکل بگیرد؛ لذا به عنوان یک سیاستمدار تلاشم این است گفتمانی تحت عنوان ایده‌ ایران را شکل دهم.

آخوندی درباره کاندیدا شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیر گفت: بحث کاندیداتوری ام یک بحث جمعی است. بحث من، فعلا طرح یک گفتمان ملی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها