کد خبر: 485788
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۸:۰۱:۰۰
| |

دومین المپیکی وزنه برداری چه کسی است؟/ از چشم انتظاری کیانوش تا امیدواری میری و هاشمی

با توجه به اینکه سهراب مرادی در کسب سهمیه المپیک ناموفق بود باید دید برای دومین سهمیه وزنه برداری ایران چه تصمیمی گرفته می شود و فرصت حضور در توکیو را به کدام وزنه بردار می دهند. 

دومین المپیکی وزنه برداری چه کسی است؟/ از چشم انتظاری کیانوش تا امیدواری میری و هاشمی
کد خبر: 485788
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۸:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| وزنه برداری ایران در المپیک توکیو دو سهمیه دارد که علی داودی را در دسته فوق سنگین خواهد داشت اما هنوز تکلیف اینکه سهمیه دوم که به چه کسی می رسد، مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد فدراسیون ایران ابتدا منتظر می ماند که تکلیف درخواستی که برای کیانوش رستمی از فدراسیون جهانی داشته است، مشخص شود و اگر پاسخ منفی باشد آن موقع باید از بین علی هاشمی و علی میری یک نفر را برای حضور در المپیک انتخاب کند.

وداع تلخ سهراب مرادی مصدوم با المپیک در کلمبیا

ابتدا امید بر این بود که ایران توسط کیانوش رستمی و یا سهراب مرادی در دسته 96 کیلوگرم بتواند سهمیه بگیرد که مرادی به دلیل دو بار مصدومیت سنگین، در دوره دوم مسابقات گزینشی المپیک تنها 90 امتیاز گرفت و همین کم بودن امتیازش در دوره دوم، برایش دردسر ساز شد. او در قهرمانی آسیا هم نتوانست کمبود امتیاز خود را جبران کند و کار او به آخرین مسابقه گزینشی المپیک رسید اما در این مسابقه که در کلمبیا برگزار شد، مصدوم شد و نتوانست رکوردی در مجموع ثبت کند و به دلیل اینکه امتیازاتش را افزایش نداد تا در رنکینگ بهترین وزنه بردار قاره آسیا شود، المپیک را از دست داد.

چشم امید رستمی به فدراسیون جهانی

کیانوش رستمی هم از نداشتن امتیاز در دوره دوم مسابقات گزینشی المپیک ضربه خورد. او در قهرمانی جهان 2019 اوت کرد و سپس چون فدراسیون برای مسابقات گزینشی المپیک سوئیس ثبت نامش نکرد، با وجود اینکه در آن رقابت شرکت کرد و وزنه هم زد اما امتیازش محاسبه نشد و او هم از لحاظ امتیازی کم آورد.البته رستمی تنها کسی نبود که بر اثر این اشتباه فدراسیون ضربه خورد و سعید علی حسینی هم به این دلیل که در قهرمانی جهان شرکت نکرد و سپس در مسابقات سوئیس ثبت نام نشد المپیک را از دست داد و همین اتفاق باعث شد بدون تجربه المپیک برای همیشه با دنیای قهرمانی خداحافظی کند.

رستمی در قهرمانی آسیا هم نتوانست کمبود امتیازش را جبران کند و کار به گزینشی المپیک کلمبیا کشید اما چون باید در آن رقابتها بسیار سنگین کار می کرد و رکورد 402 کیلوگرم را آن هم در دسته 89 کیلوگرم به ثبت می رساند، بنابراین از سفر به کلمبیا انصراف داد.
امید رستمی برای المپیکی شدن به پاسخ مثبت فدراسیون جهانی است‌. فدراسیون ایران در حاشیه قهرمانی آسیا از دبیرکل فدراسیون جهانی درخواست کرده امتیاز مسابقه سوئیس را برای رستمی محاسبه کند و در این صورت این وزنه بردار می تواند سهمیه بگیرد. البته گفته می شود دبیر کل هم چراغ سبز نشان داده است اما اینکه در جلسه فدراسیون جهانی، چقدر با این درخواست موافقت شود، نامشخص است.

علی میری با تغییر قانون مدعی شد

فدراسیون جهانی 10 روز پیش تغییراتی را در سیستم کسب سهمیه المپیک به وجود آورد. مهمترین تغییر این بود که وزنه برداران به جای اجباری بودن حضور در شش مسابقه گزینشی المپیک می توانند در چهار مسابقه شرکت کنند و اگر تنها در یک مسابقه در وزن المپیکی وزنه زده باشند کافی است. این تغییر قانون به نفع علی میری تمام شد و این وزنه بردار توانست واجد شرایط شود و در رنکینگ صعود کند. میری با حذف نفرات دوم کشورهایی که دو نفر در رنکینگ دسته 96 کیلوگرم دارد، جزو هشت نفر اول رنکینگ دسته 96 کیلوگرم قرار می گیرد و می تواند سهمیه بگیرد. ( هشت نفر اول رنکینگ هر وزن به همراه بهترین نفرات هر قاره سهمیه می گیرند).


میری در چهار مسابقه گزینشی المپیک شرکت کرده است که فقط هم در مسابقات قطر کاپ در دسته 96 وزنه زد و در بقیه رقابتها در دسته 89 حضور داشته است و هم اکنون هم 3596 امتیاز دارد.


علی هاشمی دوباره مدعی سهمیه دوم شد

علی هاشمی وزنه بردار دسته 109 کیلوگرم ایران نیز از تغییر قانون بهره برد و بجای شش مسابقه در پنج رقابت گزینشی المپیک شرکت کرد. او اکنون با 3672 امتیاز جزو هشت نفر اول رنکینگ دسته 109 کیلوگرم است و سهمیه را کسب کرده است. به نظر می رسد هاشمی تا قبل از برگزاری قهر مانی آسیا از اینکه به المپیک برود نا امید بوده است چون نه در اردوی آخر تیم ملی شرکت کرد و نه تمایلی هم به حضور در قهرمانی آسیا نشان داد. اما زمانی که سهراب مرادی و کیانوش رستمی نتوانستند در قهرمانی آسیا امتیاز لازم را بگیرند امیدها برای این وزنه بردار زنده شد و اکنون تمرینات خود را جدی تر از قبل دنبال می کند.


فدراسیون جهانی بعد از مسابقات جوانان جهان که 31 اردیبهشت تا 10 خرداد برگزار می شود، رنکینگ نهایی و رسمی را اعلام می کند و آن وقت ایران باید دو وزنه بردار المپیکی خود را معرفی کند و حالا باید دید این سهمیه دوم به کدام وزنه بردار می رسد و ایران در 96 نماینده خواهد داشت یا 109 کیلوگرم. و مهمتر از آن اینکه فدراسیون جهانی چه پاسخی به درخواست کیانوش رستمی می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها