کد خبر: 485847
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۹:۱۴:۵۰
| |

دو خبر منفی از صرافی بایننس و تسلا باعث سقوط سنگین قیمت رمزارزها شد

سقوط آزاد بیت‌کوین

به فاصله چند ساعت پس از آنکه ایلان ماسک در تغییر موضعی اعلام کرد که قبول بیت‌کوین برای خرید محصولات این شرکت به دلیل نگرانی‌‌های زیست محیطی متوقف شده است، دفتر خدمات مالی داخلی امریکا هم از آغاز رسیدگی به تخلفات صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان، به اتهام پولشویی و تخلفات مالیاتی گسترده خبر داد

سقوط آزاد بیت‌کوین
کد خبر: 485847
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۰۹:۱۴:۵۰

اعتمادآنلاین| به فاصله چند ساعت پس از آنکه ایلان ماسک در تغییر موضعی اعلام کرد که قبول بیت‌کوین برای خرید محصولات این شرکت به دلیل نگرانی‌‌های زیست محیطی متوقف شده است، دفتر خدمات مالی داخلی امریکا هم از آغاز رسیدگی به تخلفات صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان، به اتهام پولشویی و تخلفات مالیاتی گسترده خبر داد و این موضوع باعث افت 17 درصدی قیمت این رمزارز شد. با وجود این پس از رسیدن بیت‌کوین به قیمت 45 هزار دلار، بار دیگر این ارز دیجیتالی تا 50 هزار دلار صعود کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا و دومین ثروتمند جهان، اعلام کرد که به دلیل تبعات زیست محیطی بیت‌کوین، شرکت تحت مدیریتش پذیرش این ‌‌رمزارز را در قبال فروش خودرو متوقف کرده است؛ تصمیمی که قیمت هر بیت‌کوین را به زیر 50 هزار دلار رساند و وضعیت بازار ‌‌رمزارزها را قرمز کرد. ماسک که تصمیم را در قالب انتشار پیامی توئیتری اعلام کرده، دلیل اصلی اتخاذ آن را افزایش سریع مصرف سوخت‌های فسیلی به ویژه زغال‌سنگ برای تولید برق مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین عنوان کرده است. او همچنین با تاکید بر آینده نویدبخش ‌‌رمزارزها نسبت به تبعات زیست محیطی استخراج آنها ابراز نگرانی کرده است و خواستار تامین برق مورد نیاز برای عرضه بیت‌کوین از منابع پایدار انرژی شده است.

پشت پرده بازی ایلان ماسک با رمزارزها

اگرچه ایلان ماسک علت به تعلیق درآوردن پذیرش ‌بیت‌کوین را مصرف زیاد انرژی برای استخراج آن و نگرانی‌های زیست محیطی عنوان کرد. اما تحلیلگران معتقدند همین مساله که استخراج بیت کوین‌های جدیدتر به محاسبات و مصرف انرژی بیشتری احتیاج دارد باعث شده است که شبکه ‌بیت‌کوین ایمن باشد. استخراج ‌بیت‌کوین سوم از ‌بیت‌کوین دوم انرژی بیشتری می‌برد. استخراج ‌بیت‌کوین سوم با ثبت اطلاعات همه مبادلات قبلی و مبادله جدید همراه است. این فرایند باعث می‌شود که رفته رفته سرعت استخراج کاهش پیدا کند. انرژی زیاد صرف شده نیز به منظور ایمن‌سازی سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از قسمت‌های مهم و شاید مهم‌ترین قسمت ایده اساسی پشت ‌بیت‌کوین نیز همین است.

عرضه ‌بیت‌کوین رفته رفته کاهش می‌یابد و در نهایت تعداد بیت کوین‌های موجود در دنیا ثابت می‌شود. کارشناسان ارزهای دیجیتال معتقدند با ادامه فرایند استخراج ‌بیت‌کوین شبکه رفته رفته ایمن می‌شود و نیاز به مصرف انرژی کاهش می‌یابد. از طرفی فرایند استخراج ‌‌دوج‌کوین نیز مانند ‌بیت‌کوین است و به انرژی زیادی احتیاج دارد. اما ایلان ماسک از مردم پرسید که آیا باید ‌‌دوج‌کوین را جایگزین ‌بیت‌کوین کند یا خیر؟ این تحلیل‌ها مدعی هستند که اظهارات ایلان ماسک در مورد تعلیق استفاده از ‌بیت‌کوین به خاطر مسائل زیست محیطی ریاکارانه است و علت اصلی باید چیز دیگری باشد. آنها معتقدند برایند اقدامات ایلان ماسک، شرکت خودرو‌سازی الکتریکی تسلا و برنامه‌های موسسه SpaceX برای بردن توریست به فضا ما را به سمت انرژی‌های پایدار نبرده است.

ترند قیمتی اهمیتی به ایلان ماسک نمی‌دهد

انتقاد ایلان ماسک به ‌بیت‌کوین و تعلیق پذیرش آن توسط تسلا باعث شد رمزارز مورد اشاره افت قیمتی شدیدی تجربه کند. بااین‌حال آمار نشان می‌دهد ‌بیت‌کوین در حال بازیابی قیمت پیشین خود است. آن‌طور که کوین تلگراف می‌نویسد، ‌بیت‌کوین که تا 45600 دلار افت کرده بود اکنون با قیمت بالای 51000 دلار معامله می‌شود و این یعنی توانسته بیش از نیمی از افت قیمت را جبران کند. با وجود این، جنجال حول دیدگاه‌های اخیر ایلان ماسک و افت قیمت ‌بیت‌کوین همچنان ادامه دارد. کارشناس کوین‌تلگراف با بیان سه دلیل اعلام کرده که اقدامات یک نفر نمی‌تواند تأثیر اساسی روی ‌بیت‌کوین بگذارد؛ صرف‌نظر از اینکه آن فرد چقدر آدم مهم و تأثیرگذاری باشد. ‌بیت‌کوین با وجود داشتن رقبای زیاد در بازار ارز دیجیتال همچنان انتخاب اول بسیاری از کاربران محسوب می‌شود.

بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که هیچ‌یک از آلت کوین‌‌ها نمی‌توانند «بیت‌کوین بودن را مثل ‌بیت‌کوین انجام دهند.» همچنین صرفا به‌خاطر تغییر دیدگاه یک سرمایه‌گذار برجسته درباره ‌بیت‌کوین و افت قیمت این رمزارز، ماینرها به خروج از شبکه و نقد کردن پول‌شان ترغیب نمی‌شوند. حتی تغییرات قیمت نیز نشان می‌دهد دیدگاه‌ها و جملات ایلان ماسک نمی‌تواند ماهیت و توانایی‌های ‌بیت‌کوین را تغییر دهد. با وجود افت ناگهانی قیمت ‌بیت‌کوین پس از سخنان ایلان ماسک، واکنش این رمزارز بیش‌ازپیش نشان می‌دهد ‌بیت‌کوین بیشتر از اینکه به انتقادات حساسیت نشان دهد، در برابر آنها مقاوم است. قیمت ‌بیت‌کوین تنها به مدت دو ساعت روند نزولی داشت؛ پس از این بازه زمانی، ‌بیت‌کوین مجددا روند صعودی گرفت.

اما و اگرهای مصرف انرژی ‌بیت‌کوین

وقتی جنجال تب و تاب رسانه‌ای انتقادات ایلان ماسک از مصرف انرژی ‌بیت‌کوین فروکش کند، مناظره گسترده‌تر درباره میزان سازگاری ‌بیت‌کوین با محیط زیست ادامه پیدا خواهد کرد. اتهامات معمول در اکثر مواقع به عنوان دیدگاه‌هایی کوته‌فکرانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مدرک محکمی برای اثبات آنها وجود ندارد. مایکل سیلر، مدیرعامل مایکرواستراتژی (هولدر بزرگ بیت کوین)، در مصاحبه‌ای عمومی گفت ادعاهایی که ‌بیت‌کوین را برای محیط زیست بد می‌دانند قبول ندارد. مایکل سیلر تصمیم تسلا برای توقف پذیرش ‌بیت‌کوین را «غیرعادی» می‌داند و می‌گوید: «این تصمیم غیرعادی است چون انرژی اضافه‌ای در معامله ‌بیت‌کوین استفاده نمی‌شود.»

سیلر می‌گوید: «انرژی برای حفظ این شبکه دارایی رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود و با درنظرگرفتن همه موارد، اثر خالص روی مصرف سوخت فسیلی در گذر زمان منفی خواهد بود.» همانطور که سیف‌الدین آموس، نویسنده کتاب محبوب «استاندارد بیت کوین»، گاهی اوقات در کتابش می‌نویسد، داشتن «اولویت زمان کم» به سرمایه‌گذاران ‌بیت‌کوین امکان می‌دهد بفهمند رد کردن پول مشروع برای اهدافی نظیر آثار زیست‌محیطی در نهایت به انرژی تلف‌شده بیشتر در پول‌های نامشروع جایگزین منتهی می‌شود. آموس در انتقاد به اسپیس ایکس، دیگر شرکت ایلان ماسک، گفته است: «اگر موشک‌ها و تولید باتری خود را به انرژی تجدیدپذیر بیشتری وابسته نکنید مثل یک منافق بزرگ کم‌تجربه به‌نظر خواهید رسید». آموس می‌گوید: «دنیا بسیار بیشتر از آنکه به موشک‌ها و خودروهای برقی شما که با یارانه دولتی تولید شده است نیاز داشته باشد، به پول مشروع نیاز دارد.»

همچنین بلومبرگ می‌گوید وزارت دادگستری و سازمان خدمات درآمدهای داخلی امریکا تحقیقات روی بایننس را شروع کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این تحقیقات فعلا در مرحله محرمانه به سر می‌برد. براساس گزارش‌های اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده و سازمان دولتی خدمات درآمدهای داخلی (IRS)، تحقیقات خود را روی بایننس (Binance)، صرافی بزرگ رمزارز، آغاز کرده‌اند. تحقیقات روی بایننس تلاشی واضح از سوی موسسه‌های دولتی امریکا برای جلوگیری از معاملات غیرقانونی توسط ساکنین ایالات متحده است. مقامات رسمی وزارت دادگستری امریکا و IRS در حال کسب اطلاعات از افرادی نظیر مشتریان و کارمندان بایننس هستند که با مدل کسب‌و‌کار این شرکت آشنایی دارند. به‌نظر می‌رسد تحقیقات وزارت دادگستری و سازمان خدمات درآمدهای داخلی امریکا بخشی از تلاشی گسترده‌تر برای شناسایی امریکایی‌هایی است که از رمزارزها برای معاملات غیرقانونی استفاده می‌کنند.

براساس گزارش اخیر، تحقیقات روی بایننس فعلا محرمانه است. جسیکا جانگ به نمایندگی از بایننس می‌گوید: «ما تعهدات قانونی‌مان را بسیار جدی می‌گیریم و با نهادهای تنظیم مقررات و نهادهای قانونی به‌منظور همکاری با هم، تعامل برقرار می‌کنیم». جانگ می‌گوید بایننس سخت تلاش کرده است «برنامه انطباقی محکمی» تدوین کند تا جلوی پول‌شویی را بگیرد و فعالیت‌های مشکوک را شناسایی و به آنها رسیدگی کند. چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، می‌گوید این صرافی با شماری از نهادهای قانونی ایالات متحده همکاری کرده است تا با «بازیگران بد» مقابله کند و این یعنی احتمالا خبری از تحقیقات نیست.

جولان میم‌کوین‌ها در بازار

در حالی که قیمت ‌بیت‌کوین زیر 57,000 دلار در حال تثبیت است و اتریوم در محدوده 4,000 دلار معامله می‌شود، دوج‌کوین و بسیاری از میم‌کوین‌ها (ار‌زهای دیجیتالی که از یک شوخی آغاز شده است) با جهش‌های چند ده درصدی همراه شدند. همزمان با احیای آهسته قیمت ‌بیت‌کوین و رسیدن آن به 57,000 دلار، بسیاری از معامله‌گران به‌واسطه سرمایه‌گذاری در برخی میم کوین‌ها ثروت خوبی به دست آورده‌اند. در این میان، برخی پروژه‌های قوی هم موفق شدند رشد‌های دو رقمی ثبت کنند. در روزهای گذشته، ارزهای دیجیتال که به تقلید از ‌‌دوج‌کوین ایجاد شده‌اند، پا جای پای ‌‌دوج‌کوین گذاشتند و سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کردند. رشد 20,000 درصدی ‌‌دوج‌کوین باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذاران شوکه شوند.

در این میان از ماکسیمالیست‌های ‌بیت‌کوین گرفته تا معامله‌گران سهام هاج و واج به رشد ارز دیجیتالی نگاه می‌کنند که در ابتدا به عنوان یک شوخی ساخته شده بود. قیمت ‌‌دوج‌کوین پس از ثبت اوج تاریخی 0.74 دلاری، هفته گذشته اصلاحی 40 درصدی را تجربه کرد. در این میان، توکن‌هایی با نمادهایی از نژادهای مختلف سگ، موفق شدند که سودهای بسیار زیادی به جیب سرمایه‌گذاران‌شان روانه کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها