برنی سندرز:

نتانیاهو ناسیونالیسم نژادپرستانه، متعصبانه و استبدادی را ترویج داده است

برنی سندرز، رئیس کمیته بودجه سنای آمریکا هشدار داد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که بابت فساد تحت محاکمه است و تلاش دارد تا برای دولت ائتلافی جدید خودش حمایت کسب کند، اغلب از احساسات نژادپرستانه و ملی‌گرایانه برای ماندن در قدرت سوءاستفاده کرده است.

نتانیاهو ناسیونالیسم نژادپرستانه، متعصبانه و استبدادی را ترویج داده است
کد خبر: 485889
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۰:۰۷:۲۳

اعتمادآنلاین| سناتور برنی سندرز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به ترویج "یک نوع ناسیونالیسم نژادپرستانه به طور فزاینده متعصبانه و استبدادی" متهم کرد و بر فشارهایش بر دولت بایدن برای میانجیگری آتش بس میان اسراییل و فلسطین به دنبال تشدید خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی افزود.

به گزارش ایسنا، برنی سندرز، رئیس کمیته بودجه سنای آمریکا در مطلبی برای نیویورک تایمز اشاره کرد که ایالات متحده سالیانه حدود چهار میلیارد دلار کمک در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد.

سندرز نوشت: ما دیگر نمی‌توانیم مدافع دولت راستگرای نتانیاهو و رفتارهای غیر دموکراتیک و نژادپرستانه آن باشیم. ما باید تغییر مسیر دهیم و رویکردی بیطرفانه اتخاذ کنیم، روشی که حقوق بین‌الملل راجع به حمایت از غیرنظامیان را حفظ و تقویت کند.

او تاکید کرد که اگر قرار است ایالات متحده "صدای معتبری از حقوق بشر در سطح جهانی باقی بماند، دولت بایدن باید استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را به طور مداوم و حتی در شرایط سیاسی دشوار هم حفظ کند."

این سناتور آمریکایی با اشاره به شعاری که در جریان اعترضات حقوق مدنی سال گذشته علیه خشونت پلیس ضد سیاه‌پوستان استفاده می‌شد، گفت: ما باید به رسمیت بشناسیم که حقوق فسلطینیان اهمیت دارد. جان فلسطینیان مهم است.

سندرز هشدار داد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که بابت فساد تحت محاکمه است و تلاش دارد تا برای دولت ائتلافی جدید خودش حمایت کسب کند، اغلب از احساسات نژادپرستانه و ملی‌گرایانه برای ماندن در قدرت سوءاستفاده کرده است.

او نوشت: نتانیاهو در تقلای دیوانه‌وار خود برای ماندن در قدرت و جلوگیری از پیگرد قانونی بابت فساد، نیروهایی از جمله ایتامار بن گویر و حزب افراطی یهودی را با آوردن آنها به دولت قانونی کرده است. این روندهای خطرناک فقط مربوط به اسرائیل نیست. در سراسر جهان، در اروپا، آسیا، آمریکای جنوبی و اینجا در ایالات متحده، شاهد ظهور جنبش‌های ملی‌گرایانه اقتدارگرا هستیم.

این سناتور اگرچه به "حق دفاع از خود" تل‌آویو اشاره داشت، اما گفت وقت آن رسیده است که سیاستگذاران ایالات متحده اقدامات و سیاست‌های دولت نتانیاهو را که به اعتقاد او زمینه را برای بحران فراهم کرده است، به چالش بکشند.

سندرز در مطلب خود تاکید کرد: ما شاهد اقدام دولت نتانیاهو برای به حاشیه راندن و اهریمنی جلوه دادن شهروندان فلسطینی اسرائیل، پیگیری سیاست‌های شهرک‌سازی برای جلوگیری از راهکار دو کشوری و تصویب قوانینی هستیم که نابرابری سیستمیک بین شهروندان یهودی و فلسطینی اسرائیل ایجاد می‌کند.

با این حال او گفت که مساله مذکور، حملات حماس یا رهبری "فاسد و ناکارآمد" تشکیلات خودگردان را توجیه نمی‌کند. اما او استدلال می‌کند که اسرائیل "یک مرجع حاکمیت واحد در سرزمین اسرائیل و فلسطین است" و به جای پیگیری مذاکرات صلح با حسن نیت، "کنترل نابرابر و غیر دموکراتیک خود را محکم کرده است."

ارتش رژیم صهیونیستی برای ششمین روز متوالی بمباران اهداف غیرنظامی و ساختمانهای مسکونی در پنج استان غزه را ادامه می‌دهد که منجر به افزایش شمار شهدا و مجروحان فلسطینی شده است.

وزارت بهداشت فلسطین نیز جمعه شب اعلام کرد در پی ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای پنجمین روز متوالی، تعداد شهدا و مجروحان افزایش یافت. این وزارتخانه گزارش داد که 126 تن از جمله 31 کودک و 20 زن در حملات پنج روز گذشته تا جمعه به شهادت رسیده و 950 تن دیگر هم زخمی شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها