کد خبر: 485995
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۲:۳۲:۲۹
| |

العرب، نزدیک به ریاض:

سفر برادر بن سلمان به بغداد، با هدف زمینه چینی برای دور جدیدی از مذاکره با ایران انجام شد / عربستان می خواهد پیش از آنکه روابط ایران و آمریکا متجول شود، یخ روابطش با تهران را ذوب کند

با اینکه عراق میزبان این گفتگوهاست، اما این منابع از اجتناب تهران و ریاض از ورود به پرونده عراق، صحبت می کنند و معتقدند اقدام عربستان در مورد شکستن خطوط قرمز قدیمی در رابطه با ایران، در واقع واکنشی است به فشارهای دولت بایدن و تلاش آن برای به انزوا کشاندن عربستان سعودی. ضمن آنکه ریاض با گشایش روابط با ایران می تواند بساط کسانی که به دنبال استفاده از ایران هراسی برای باجگیری از عربستان بودند را جمع کنند.

سفر برادر بن سلمان به بغداد، با هدف زمینه چینی برای دور جدیدی از مذاکره با ایران انجام شد / عربستان می خواهد پیش از آنکه روابط ایران و آمریکا متجول شود، یخ روابطش با تهران را ذوب کند
کد خبر: 485995
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۲:۳۲:۲۹

اعتمادآنلاین| العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: عربستان سعودی در روزهای اخیر به خاطر تغییری که در موضعش نسبت به کشورهای مختلف داشته، تمام توجهات را به خود جلب کردهاست. سفر امیر قطر، نخست وزیر پاکستان و وزیر خارجه ترکیه به ریاض و همچنین گشودن کانالهای ارتباط با ایران، در این چارچوب جای می گیرد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: به گفته منابع، سفرهای پی در پی و اذعان ریاض به برگزاری جلسات گفتگو با ایران، نشان می دهد رهبری سعودی به دنبال سرد کردن آتش اختلافات خود با دولتهای منطقه بوده و سعی می کند منافع عربستان را صرف نظر از ائتلافهای گذشته خود محقق کند.

این منابع معتقدند که عربستان قصد دارد از متغیرهای منطقه ای به سرعت استفاده کرده و ائتلاف های قدیمی خود را که مانع اصلی برقراری رابطه با ایران و ترکیه بودند، تغییر دهد. به نظر می رسد ریاض تغییر استراتژی خود را بویژه در مورد ایران آغاز کرده و می خواهد پیش از تحولاتی که در روابط بین ایران و آمریکا ایجاد می شود، یخ روابطش با تهران را ذوب کرده باشد.

سعودیها معتقدند که کوبیدن بر در مذاکره مستقیم با تهران، با همراهی ایرانی ها رو به رو می شود، چرا که ایران هم به دنبال فرصتی است تا به سعودیها اطمینان داده و نگرانی های منطقه ای آنها در مورد پرونده هسته ای خود را برطرف کند، ضمن اینکه جلب دوستی ریاض می تواند فشارهای زیادی را از تهران دور کرده و زمینه را برای پذیرش نقش های منطقه ای ایران فراهم کند.

پس از آنکه ریاض به وجود دیدارهای پنهانی با ایرانی ها در بغداد اعتراف کرد، به شکل علنی هیئتی را به ریاست خالد بن سلمان، به بغداد فرستاد تا ترتیب دور جدیدی از مذاکره با ایران در عراق را بدهد.

منابع سیاسی عراقی در گفتگو با العرب تاکید کردند که این هیئت متشکل از شخصیتهای سیاسی و امنیتی بوده که با مسئولان عراقی و سپس، مسئولان ایرانی دیدار خواهد کرد. دستور کار گفتگوهای سعودی-ایرانی کاملا سری است، اما منابع خاص، از امکان بررسی آینده درگیری در سوریه، تشکیل دولت لبنان و توقف جنگ در یمن، در جریان این گفتگوها خبر می دهند.

با اینکه عراق میزبان این گفتگوهاست، اما این منابع از اجتناب تهران و ریاض از ورود به پرونده عراق، صحبت می کنند و معتقدند اقدام عربستان در مورد شکستن خطوط قرمز قدیمی در رابطه با ایران، در واقع واکنشی است به فشارهای دولت بایدن و تلاش آن برای به انزوا کشاندن عربستان سعودی. ضمن آنکه ریاض با گشایش روابط با ایران می تواند بساط کسانی که به دنبال استفاده از ایران هراسی برای باجگیری از عربستان بودند را جمع کنند. با این حال، پیش بینی ها در مورد آینده مذاکره بین ریاض و تهران، همچنان محافظه کارانه بوده و شواهد حاکی از دشواری هماهنگی بین دو کشور است.

به عقیده تحلیلگران، چرخش سعودیها به سمت ایران، به امید ترسیم ائتلاف های جدید برای کاهش فشارهاست، همانطور که سعودیها سعی در بهبود رابطه خود با کشورهایی دارند که در سالهای گذشته در مقابل آنها جبهه گیری کرده بودند، یعنی ایران، ترکیه، قطر و پاکستان.

در این میان، برخی می گویند بن سلمان که می داند درگیریهای خارجی در زمینه سیاسی، رسانه ای و نظامی، مانع از رسیدن عربستان به اولویتهای اصلاحاتی خود در داخل می شود، به دنبال تحقق یک انقباض موقتی در نقش خارجی سعودی است.

به گفته تحلیلگران، پیام واضحی که عربستان قصد رساندن آن را دارد، آن است که دیگر توجهی به ائتلاف های قدیمی منطقه ای ندارد، هچنانکه خود را از اختلافات قطر و بحرین دور کرده و سعی در پیمودن مسیر صلح دارد.

به اعتقاد کارشناسان، پرداختن جداگانه به پرونده ها می تواند به عربستان برای حل بحران یمن و دست یابی به ضمانتهایی برای حفظ امنیت ملی خود کمک کند. علاوه بر اینکه مصاحبه اخیر ولی عهد سعودی باب پذیرش واضح نقش حوثی ها در آینده یمن را باز کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها