علی رغم اعلام آتش بس:

کشتار غیرنظامیان افغانستان ادامه دارد

روزهای اول و دوم عید سعید فطر در استان‌های قندهار، قندوز، کابل و پروان در افغانستان علی رغم اعلام آتش بس 23 نظامی جان باخته و 37 تن دیگر نیز زخمی شدند.

کشتار غیرنظامیان افغانستان ادامه دارد
کد خبر: 486103
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۵ ۱۴:۵۳:۵۳

اعتمادآنلاین| 23 غیر نظامی روزهای اول و دوم عیدسعیدفطر با وجود آتش‌بس در استان‌های قندهار، قندوز، کابل و پروان در افغانستان جان باخته و 37 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، مقامات محلی استان قندهار اعلام کردند که در اثر انفجار بمب در مسیر خودرو غیر نظامیان در روز پنجشنبه اولین روز از تعطیلات عیدسعیدفطر در شهرستان پنجوایی 7 غیر نظامی کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند.

از استان قندوز در شمال افغانستان نیز گزارش شده است که طی انفجاری حاصل از بمب کنار جاده ای در این استان 2 غیرنظامی کشته و 14 تن دیگر زخمی شده اند.

در شهرستان «شکره دره» در شمال کابل پایتخت افغانستان نیز دیروز در مراسم نماز جمعه انفجاری رخ داد که در آن 12 نمازگزار کشته و حدود 20 تن دیگر هم زخمی شدند.

همچنین مقام های محلی در استان پروان افغانستان اعلام کردند که یک زن و شوهر در شهرستان «سیدخیل» این استان در حمله افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

تاکنون مسئولیت این حملات را شخص و یا گروهی برعهده نگرفته اند اما گروه طالبان سه روز عید سعیدف طر را آتش بس اعلام کرده و از افراد این گروه در سراسر افغانستان خواستند که از حمله در این مدت خودداری کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در توئیتی دست داشتن در انفجار مسجد شکردره کابل را رد کرد و گفت که افراد آنها در این حمله دست ندارند.

باوجود آتش بس بین نیروهای ارتش افغانستان و طالبان، غیر نظامیان که قربانیان اصلی 40 سال جنگ افغانستان هستند، همچنان قربانی می شوند.

مردم افغانستان انتظار داشتند که آتش‌بس سه روز منجر به کاهش خشونت‌ها شود، اما اکنون به نظر می رسد که تروریست ها و گروه های جنگ طلب تشنه خون ریزی هستند و اگر به نظامیان دسترسی ندارند از مردم غیرنظامی قربانی می‌گیرند.

«روح الله احمدزی» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که طالبان و گروه‌های وابسته به این گروه آتش‌بس سه روزه را در بعضی مناطق کشور نقض کرده‌اند.

وی افزود: این تخطی‌ها در مناطقی صورت گرفته‌است که تحت فرمان طالبان بوده و در عمل از دستور رهبری خوداطاعات نمی ‌کنند و این بی نظمی آنها را نشان می دهد.

هرچند این وزارت طالبان را به نقض آتش بس خود شان متهم می‌سازد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان این ادعای حکومت را بی اساس می‌داند.

آتش بس سه روزه عید نیمه شب آینده به پایان می رسد و گروه طالبان درخواست کشورهای خارجی برای تمدید آتش بس را رد کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها