بهروز غریب‌پور:

دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیط‌زیست باشد

بهروز غریب‌پور معتقد است که محیط زیست با وعده و شعار به جایی نمی‌رسد ، باید به حرف‌ها عمل کرد و مردم را آموزش داد.

دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیط‌زیست باشد
کد خبر: 486331
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۶ ۱۱:۱۷:۴۵

اعتمادآنلاین| بهروز غریب‌پور کارگردان سینما - تئاتر و از اساتید نخستین دوره از کارگاه‌های جشنواره فیلم زمین گفت: محیط زیست جایی است که در آن باید زندگی کرد، کار کرد و خانواده باید در امان باشد زیرا آیندگانی خواهند آمد و برما نفرین خواهند کرد که چرا دریاها و جنگل‌ها را از یاد بردیم و با پلاستیک زمین و آب را نابود کردیم.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم زمین، وی تصریح کرد: فیلم «زنی در جنگ» که اخیراً ساخته شده درباره زندگی دو خواهر دوقلو است که یکی می‌خواهد درباره محیط زیست فعالیت کند و دیگری می‌خواهد ترک دنیا کند. این فیلم نمونه بارزی است که نشان می‌دهد هر انسانی در هر جایگاهی مسئول است تا درباره زندگی و محیط زیست آینده تلاش کند.

غریب پور با اشاره به اینکه وظیفه دولت حمایت از ساخت فیلم‌ها با موضوع محیط زیست است، گفت : باید دید سینما در جهان چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال، 60 درصد از بودجه فیلم های جنگی که هالیوود می‌سازد به عنوان بخش خصوصی از طریق سازمان های نظامی تامین می‌شود.این کمک ها مبین این است که وظیفه دولت و دولت هاست که این کار را انجام دهند البته در بخش خصوصی نیز باید انگیزه بوجود آید.

وی در خصوص ساخت آثار خود درباره محیط زیست نیز گفت : من دو فیلم درباره محیط زیست ساختم؛ « مرثیه خاک سبز» و « گزارش سبز» که یکی درباره تخریب محیط زیست و حجم زباله‌های هولناک که در جنگل‌ها انباشت می‌کنند و دیگری درباره پارک‌ها و فضای سبز است که حامی این دو اثر شهرداری تهران بوده است و طبیعی است که شهرداری خیلی بیشتر باید متولی این امور باشد و دولت نیز باید کمک‌های لازم را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد : تمام وزارتخانه‌ها باید بخشی از بودجه خود را صرف این کار کنند. در کنفرانس بین المللی اخیر که درباره میزان گازهای آلاینده در سطح زمین و کنترل سوخت فسیلی در زمین بود، این دولت‌ها بودند که متعهد شدند و هیچ سرمایه داری پای مذاکره ننشسته بود بنابراین دولت باید متولی این امر در سطح فرهنگی باشد .

غریب پور در خصوص اینکه چرا در ایران فیلم‌های کمتری درباره محیط زیست و فجایع زیست محیطی ساخته می‌شود، گفت : متاسفانه سینمایی که میرفت برای دعوت مردم به اندیشیدن باشد یکباره مسیرش عوض شد؛ چراکه تهیه کنندگان برای اینکه ثروتمندتر شوند سراغ فیلم‌هایی رفتند که هر کاری با ذهن مردم می‌کند و تنها معیار تهیه کننده تعداد خنده‌های فرضی یک فیلمنامه است؛ وقتی این تهیه کنندگان فکر را نابود می‌کنند طبیعی است که به مسائلی همچون محیط زیست اهمیت نمی‌دهند.

وی درباره جشنواره فیلم زمین گفت : کسانی که در راس این جشنواره هستند دغدغه محیط زیست را دارند و قطعا آثار خوبی را برجای می‌گذارند،تاکید کرد: محیط زیست با شعار و بخشنامه قابل تغییر نیست. باید راه حل وجود داشته باشد؛ باید از طریق هنر این آگاهی را به مردم برسانیم و چنین امر مهمی نیاز به آموزش و آگاهی صحیح به مردم دارد. به عنوان مثال، در دنیا به جای نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های پلاستیکی ، از قوطی‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود بنابراین تولیدکنندگان هم نیاز به آموزش دارند.

گفتنی است، جشنواره بین المللی فیلم زمین به دبیری فرهاد توحیدی از 25 اردیبهشت ماه آغاز و تا 31 اردیبهشت ماه به شکل مجازی در سامانه هاشور ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها