کد خبر: 486674
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۰:۳۹:۵۷
| |

فایننشال تایمز گزارش داد:

بایدن و اختلاف در حزب دموکرات بر سر حوادث غزه

در گزارش فایننشال تایمز آمده است که فشار چپ‌گرایان حزب دموکرات به جو بایدن برای اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه در قبال نحوه رفتار اسرائیل با فلسطینیان، این حزب را دچار دودستگی کرده و اعضای دموکرات کنگره آشکارا بر سر نحوه واکنش آمریکا به اوضاع منطقه از یکدیگر انتقاد می‌کنند.

بایدن و اختلاف در حزب دموکرات بر سر حوادث غزه
کد خبر: 486674
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۰:۳۹:۵۷

اعتمادآنلاین| روزنامه فایننشال تایمز امروز با اشاره به انتقادهای علنی چهره‌های جوان حزب دموکرات از دولت جو بایدن نوشت که نحوه موضع‌گیری در برابر حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فلسطینیان موجب شده تا شکاف میان چپ‌گرایان و طیف سنتی حزب دموکرات آمریکا بیش از پیش نمایان شود.

به گزارش ایرنا، در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است که فشار چپ‌گرایان حزب دموکرات به جو بایدن برای اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه در قبال نحوه رفتار اسرائیل با فلسطینیان، این حزب را دچار دودستگی کرده و اعضای دموکرات کنگره آشکارا بر سر نحوه واکنش آمریکا به اوضاع منطقه از یکدیگر انتقاد می‌کنند.

تکرار حمایت آمریکا از اسرائیل از زبان جو بایدن نه تنها موجب شده تا تعدادی از گروه‌های مسلمانان آمریکایی دعوت جشن عید فطر کاخ سفید را رد کنند، بلکه برخی از نمایندگان چپ‌گرای مجلس آمریکا نیز در جلسه هفته پیش از رئیس‌جمهوری انتقاد کردند که حق حیات فلسطینیان را نادیده گرفته است.

حمایت بایدن از اسرائیل به تقابل وی با نسل جدید چپ‌گرایان داخل حزب دموکرات نیز منجر شده است. وی گرچه توانسته بود که با این طیف جوان در مورد برخی از مسائل داخلی مانند اقتصاد، زیرساخت‌ها و تغییرات اقلیمی وجه اشتراک داشته باشد، ولی این اتفاق نظر در سیاست خارجی دشوارتر می‌نماید.

چندی پیش گروهی از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکین خواستار محکومیت اخراج فلسطینیان از منازلشان در بیت‌المقدس و افزایش فشار دیپلماتیک بر رژیم صهیونیستی شدند.

سناتور برنی سندرز نیز با اشاره به کمک سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی گفته که کشورش دیگر نمی‌تواند بر اقدامات دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و رفتار غیر دمکراتیک و نژادپرستانه‌اش در خاورمیان، سرپوش گذارد.

فایننشال تایمز ادامه داد: این شکاف ناشی از تغییر نظر هواداران حزب دموکرات نسبت به سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه است. طبق یافته‌های نظرسنجی سال 2008 گالوپ تنها 33 درصد دموکرات‌ها با افزایش فشار آمریکا به اسرائیل برای دادن امتیازهای بیشتر به فلسطینیان موافق بودند؛ در حالیکه نتایج نظرسنجی‌های اخیر این موسسه نشان می‌دهد که اکنون 53 درصد از دموکرات‌ها با فشار بیشتر بر اسرائیل موافقند.

از سوی دیگر جمهوری‌خواهان نیز مایلند تا دودستگی میان طیف‌های گوناگون حزب دموکرات را درشتنمایی کنند به خصوص که شاهدند درون حزبشان شکاف‌هایی بر سر برکناری لیز چنی پیش آمده است.

جیسون میلر مشاور دونالد ترامپ در توییتی با اشاره به اختلاف نظر جاری در حزب دموکرات بر سر نحوه برخورد با اسرائیل نوشت: مناقشه اسرائیل و فلسطین شکاف در حزب دموکرات را برملا می‌سازد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها