‌ داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

انتخابات 1400| تعدد کاندیدای اصلاح طلبان به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان است

نماینده ادوار مجلس گفت: در کشور ما مساله نظارت استصوابی شورای نگهبان و ضعف احزاب موجب می‌شود که یک جریان سیاسی که تفکر واحدی دارد مجبور است چند کاندیدا معرفی کند و منتظر تایید صلاحیت آن‌ها بماند و بعد از مشخص شدن اسامی افراد تایید شده جریان‌ها تعیین تکلیف می‌شوند

انتخابات 1400| تعدد کاندیدای اصلاح طلبان به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان است
کد خبر: 486682
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۰:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با بحث معرفی کاندیدا‌های اصلاح‌طلب توسط جبهه اصلاحات ایران، گفت: این سبک ثبت‌نام کاندیداها به این روشی که در کشور ما وجود دارد و تعداد زیادی با دیدگاه‌های واحد ثبت نام می‌کنند یک ویژگی منحصربه‌فرد کشور ماست که شاید نقص قانون و ضعف احزاب را می‌توان به عنوان عوامل این وضعیت دانست. نادیده گرفته شدن جایگاه احزاب باعث شده است که ریاست و قدرت به عنوان یک مساله فردی دیده شود و هر فردی با تکیه بر ویژگی‌های شخصیتی خودش بیاید و کاندیدا شود. البته کاندیدا شدن افراد از حقوق اولیه افراد است و نمی‌شود کسی را منع کرد منتها آنچه که وجود دارد این است که افرادی که با هم همفکر هستند با هم رقابت نکنند؛ معنا ندارد یک جریان سیاسی چند کاندیدا معرفی کند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در کشور ما مساله نظارت استصوابی شورای نگهبان و ضعف احزاب موجب می‌شود که یک جریان سیاسی که تفکر واحدی دارد مجبور است چند کاندیدا معرفی کند و منتظر تایید صلاحیت آن‌ها بماند و بعد از مشخص شدن اسامی افراد تایید شده جریان‌ها تعیین تکلیف می‌شوند؛ البته جریان اصولگرا معمولا چندان دغدغه‌ای برای تایید صلاحیت کاندیداهای خود ندارد و شاید بتوان گفت یکی از عوامل تعدد کاندیدا در این جریان دلایل دیگری مانند اینکه برخی کاندیدا می‌شوند تا از کاندیداهای دیگر امتیاز بگیرند، می‌تواند داشته باشد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان داشت: جریان اصلاحات این بار با یک نگاه ویژه و متمایز با گذشته وارد عرصه شده و بیشتر از آنچه شخص محور باشد، برنامه محور است. پیش از این هم از سوی چهره‌های برجسته این جریان اعلام شده که باید برای تدوین برنامه‌ای در رابطه با اداره کشور دست به کار شود و برنامه محور حرکت کند لذا در زمان تصمیم‌گیری بهترین برنامه و بیشترین میزان تعهد به اجرای آن ملاک اصلی برای تصمیم و حمایت خواهد بود.

وی افزود: این شرایط در حالی است که در جریان اصولگرا اکثرا در حال بیان مسائل و مشکلات کشور به شکل احساسی هستند تا بتوانند حمایت و نظر مردم را جلب کنند؛ و شاید بتوان گفت طنز قصه اینجاست که کسانی از مشکلات ناراحتند که در ایجاد مشکلات خودشان دخالت داشتند. نباید فراموش کنند که این مشکلات دستپخت همفکران آن‌ها در دولت نهم و دهم است اما اکنون به دنبال استفاده از همین موضوعات برای رأی آوری خودشان هستند و این روش هم روش درستی نیست که با تخریب دولت و حرکت های احساسی باشند.

قنبری درخصوص کاندیدا شدن مقاماتی از درون دولت در انتخابات و اینکه آیا می‌توانند مورد اقبال مردم قرار بگیرند، ابراز داشت: دولت آقای روحانی اگر مورد ارزیابی و کارشناسی منطقی قرار گیرد، با توجه به چارچوب‌های علمی، دولتی بود که مسئولانه و خوب عمل کرده است. اما اینکه مشکلاتی وجود دارد یک بحث جداگانه است که به نظر بنده تحت تاثیر عواملی خارج از مجموعه دولت بر دولت تحمیل شد.

وی افزود: مشکلاتی که امروزه باعث دلسردی مردم شده ناشی از مساله تحریم‌ها است و این تحریم‌ها دستپخت دولت قبل از آقای روحانی است؛ به همین منظور ایشان 8 سال قبل با شعار شکستن و لغو تحریم‌ها به صحنه آمد تا کشور را از دامی که برای ما پهن شده بود نجات دهد. فراموش نکنیم در آن زمان ما تحت فصل هفت منشور سازمان ملل بودیم، ماده 41 بر ما اعمال شده بود و در آستانه ماده 42 بودیم که می‌توانست اجماع جهانی برای حمله شکل گیرد. از یاد نبریم شرایط کشور در زمان روی کار آمدن روحانی چطور بود. این موارد، موضوعاتی هستند که باید با بحث های کارشناسی برای مردم تبیین کرد و با حرف‌های شعاری و احساسی نمی‌شود.

نماینده ادوار مجلس در تشریح عوامل ناکامی دولت، گفت: ناکامی دولت تحت تاثیر دو عامل مهم بود، یکی ترامپ در خارج از کشور و دیگری کارشکنی‌های داخلی تحت عنوان دلواپسی در داخل که بازهم خارج از اراده و قدرت دولت بوده است. در این شرایط اگرچه کشور با مشکلات مواجه است و مردم در تنگنا هستند اما فراموش نکنیم آقای روحانی در دوره دوم چند میلیون رای بیشتر از دوره اول آورد و علت آن هم گشایشی بود که پس از برجام و خارج کردن کشور از فصل هفت منشور سازمان ملل به وجود آمده بود. اما اکنون همان جریان دلواپسی که در مسیر دولت کارشکنی کرد به دنبال تخریب دولت و همفکران دولت است تا پیروز انتخابات شود و همفکران آقای روحانی باید به صورت شفاف این‌ها را با مردم در میان بگذارند و تا مردم به‌خوبی و به‌دقت شرایط را بشناسند.

وی در پایان با اشاره به نقش مهم دلواپسان داخلی در مساله خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد، تصریح کرد: کارشکنی‌های داخلی دلواپسان با آمدن ترامپ به ثمر نشست و به همین جهت نقش دلواپسان در مساله تحریم‌ها و این فشارهایی که بر مردم وارد می‌شود کمتر از ترامپ نیست. اکنون در شرایطی هستیم که خوشبختانه عامل خارجی که ترامپ بود از قدرت کنار رفته است اما عامل داخلی این شرایط همچنان فعال است و نگران این هستیم که جریان مقابل بیاید و دوباره قفلی بر دیپلماسی، اقتصاد و سیاست بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها