بدالله جهانبازی،کارشناس داوری فوتبال ایران :

ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، مقصر بی‌اخلاقی در لیگ برتر هستند

کارشناس داوری فوتبال ایران معتقد است ارکان قضایی فدراسیون فوتبال باید با عاملان بی‌نظمی و بی‌اخلاقی در فوتبال ایران برخورد کنند.

ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، مقصر بی‌اخلاقی در لیگ برتر هستند
کد خبر: 486816
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۳:۳۸:۰۸

اعتمادآنلاین| یدالله جهانبازی درباره فضای بی‌اخلاقی در لیگ برتر فوتبال، درگیری بازیکنان و اعتراض به داوری توسط باشگاه‌ها اظهار داشت: قبل از اینکه به دنبال مقصر اصلی این اتفاقات باشیم، باید این موضوعات را و علت اینکه چرا بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها در مسابقات اینگونه به داور اعتراض می‌کنند، ریشه‌یابی کنیم. احساس می‌کنم باشگاه‌ها و کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال در این موضوع مقصر هستند.

به گزارش تسنیم، وی در ادامه تصریح کرد: اگر برای یک بازیکن یا مربی متخلف به‌صورت فوری و سرّی در کمیته انضباطی پرونده‌ای تشکیل و بلافاصله محرومیت یا جریمه نقدی برای فرد متخلف اعمال شود، قطعاً صدور حکم انضباطی برای فرد متخلف بازدارنده خواهد بود.

«اگر هر کسی در حیطه وظایف خودش اقدام کند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»، کارشناس داوری فوتبال کشورمان ضمن بیان این جمله به تسنیم گفت: اگر سرمربی یا اعضای تیم‌ها در کار داور دخالت نکنند، دیگر شاهد این بی‌اخلاقی‌ها نخواهیم بود. در مقابل اگر کمیته انضباطی در حیطه اختیارات خود رأی عادلانه‌ای صادر کند، یا اینکه افراد قبل و بعد از صدور رأی، با مصاحبه و نفوذ خود در صدور احکام تأثیرگذار نباشند و اجازه دهند کمیته انضباطی به کار خود رسیدگی کند، فوتبال ما هم فضای آرام و بدون تنشی خواهد داشت.

جهانبازی با اشاره به غیبت هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها بیان کرد: در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا، ورزشگاه‌ها خالی از تماشاگر هستند و کوچکترین حرف بازیکنان در زمین به گوش می‌رسد. در این شرایط واقعاً محیط خیلی بدی در فوتبال شکل می‌گیرد و عوامل صداوسیما به‌خاطر استفاده بازیکنان از الفاظ رکیک، مجبور می‌شوند صدا را قطع کنند. این حرکات اصلاً مناسب نیست. باشگاه‌ها ادعای «فرهنگی - ورزشی» بودن دارند و اگر در این حوزه کار کنند، این مشکلات ایجاد نخواهد شد.

وی درباره دلیل اعتراض بیش از حد باشگاه‌ها به انتخاب داور خاطرنشان کرد: واکنش به انتخاب داور و بیانیه‌نویسی، در حیطه اختیارات باشگاه‌ها نیست. ما فدراسیون فوتبال و کمیته داوران داریم و زمانی که حکم برای داوری صادر می‌شود، حتماً او توانایی قضاوت آن بازی را دارد. البته من منکر اشتباهات داوری نیستم. با این حال زمانی که داور بازی مهمی چون دربی مشخص می‌شود، یک تیم به انتخاب داور واکنش نشان می‌دهد و در فضای مجازی، فضا را برای داور متشنج می‌کند.

کارشناس داوری فوتبال ایران با بیان اینکه این اشتباهات اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: شما ببینید در لیگ‌های اروپایی که از کمک داور ویدئویی استفاده می‌کنند، باز هم شاهد اشتباهاتی هستیم. این اشتباهات داوری همیشه در فوتبال بوده است و باز هم خواهد بود. مربیان و بازیکنان باید سعه صدر داشته و بر اعصاب خود مسلط باشند، اما چاره‌ای نیست. باید بین داوران یا کمیته انضباطی تأمل صورت بگیرد تا شاهد این صحنه‌های زشت در فوتبال نباشیم.

جهانبازی برای حل این معضل بزرگ در لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: باید بین کمیته داوران و باشگاه‌ها تفاهم صورت بگیرد تا شرایط برای قضاوت در داوری فراهم باشد. تأکید می‌کنم اگر هر کسی وظایف خود را به خوبی انجام دهد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما کارشناسان داوری نمی‌گوییم همه داوران قضاوت بی‌نقصی دارند و معتقدیم این اشتباهات در برخی دیدارها به چشم می‌خورد. در فوتبال ایران کمک داور ویدئویی نداریم و مجبوریم این اشتباهات بپذیریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار اشتباهات داوری، خود بازیکنان و مربیان هم اشتباه می‌کنند که احساس می‌کنم کسی با آنها برخورد نمی‌کند و فقط داوران زیر ذره‌بین هستند. هر سوت اشتباه آنها در فضای مجازی با واکنش منفی بازتاب داده می‌شود و روی تمرکز داوران تأ‌ثیر مستقیم می‌گذارد. ان‌شاءالله با حضور مسئولان جدید فدراسیون در رأس آن عزیزی خادم به‌عنوان رئیس فدراسیون و خداداد افشاریان به‌عنوان رئیس کمیته داوران، روزهای خوبی در داوری خواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها