«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بلایی که موشک‌های 300 دلاری فلسطینی بر سر سامانه لاکچری اسرائیل آورد

سامانه بسیار گرانقیمت گنبد آهنین با آن موشک‌های 50 هزار دلاری‌اش در مقابل موشک‌های 300 دلاری شلیک‌شده از سمت نوار غزه به زانو درآمده و راه به جایی نبرده است.

بلایی که موشک‌های 300 دلاری فلسطینی بر سر سامانه لاکچری اسرائیل آورد
کد خبر: 486872
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بیش از سه هزار موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده، این در حالی است که در بهترین حالت، حداکثر نیمی از آنها رهگیری شده‌اند.

این پاراگراف به تنهایی می‌تواند درگیری بین اسرائیل و مبارزان فلسطینی را از زبان رسانه‌های عبری‌زبان توصیف کند.

برای گروه‌های مبارز فلسطینی که چندین سال است دست‌کم از سه جهت در محاصره کامل قرار دارند کمتر از چهار روز زمان کافی بود تا قدرت خود را در آماده‌سازی برای جنگ با اسرائیل نشان دهند.

اسرائیل که بارها از آمادگی خود برای جنگ آینده سخن گفته و دکترین جنگ بین جنگ‌ها را هم به خورد افکار عمومی می‌دهد نشان داد از جنگ 50روزه سال 2014 و جنگ‌های بعد از آن تا به امروز نتوانسته است خود را برای مقابله با خواست مبارزان فلسطینی، یعنی آزادی سرزمین‌شان، آماده کند.

اگر به این مساله از منظر دیگری بنگریم، در واقع این فلسطینیان بودند که توانستند خود را با شرایط موجود وفق دهند و به خوبی در مقابل توان برتر نظامی اسرائیل آماده شوند و راه‌های غافلگیر کردن این رژیم را بیاموزند.

به اعتراف روزنامه یدیعوت آحارانوت، روزانه دست‌کم 500 موشک از منطقه‌ای بسیار کوچک به نام نوار غزه به سمت باقی سرزمین اشغالی شلیک شده است و با وجود حملات هوایی مستمر اسرائیل این آتش تا لحظه تهیه این نوشتار ادامه یافته و سایت‌های اسرائیلی هر چند دقیقه یک بار هشدار قرمز را روی صفحه خود به اطلاع مخاطبان می‌رسانند.

برخلاف اسرائیل که همچنان از همان حربه قدیمی شکستن بشقاب‌ها و وارد کردن بیشترین زیان‌های مالی استفاده می‌کند، مبارزان فلسطینی نشان دادند راه‌های دور زدن نقاط قدرت اسرائیل را به خوبی تمرین و طی مدت گذشته و در فاصله میان 2 جنگ، روی نقاط قوت و ضعف دشمن خود کار کرده‌اند.

روزنامه اقتصادی کالکسکیت طی گزارشی در این باره نوشت، سال 2018 دولت اسرائیل پنج میلیارد شیکل بابت تقویت زیرساخت‌های دفاعی جبهه داخلی هزینه کرده بود، اما امروز بر اساس آمارهای موجود، حدود یک‌سوم از جمعیت اسرائیل در مقابل موشک‌های شلیک‌شده از سوی غزه هیچ سرپناه مقاومی ندارند.

قتل‌عام فلسطینیان تنها ابزار اسرائیل در مقابل موشک‌های مقاومت است، در حالی که گروه‌های فلسطینی نشان دادند موشک‌هایی را که تا چندی پیش بی‌هدف شلیک می‌شدند این روزها تا حدود بسیار زیادی هدفمند در ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی و به ویژه رسانه‌ای شلیک و هدایت می‌کنند.

موشک‌های گروه‌های فلسطنی حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اعتراف اسرائیلی‌ها، زیان‌هایی بسیار بیشتر از آنچه تاکنون اسرائیل در جنگ‌های سابق خود با فلسطینیان دیده بود به آنها وارد کرده است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل در گزارشی در این باره نوشت، فلسطینیان موفق شدند نیروگاه تامین برق تامین‌کننده شهرک‌های اسرائیلی اطراف نوار غزه را هدف قرار دهند (تا در صورت محرومیت غزه از برق، شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم از این امکان محروم شوند).

هدف قرار دادن نقاط مختلف فلسطین اشغالی از شمال تا جنوب، و به تعطیلی کشاندن فرودگاه‌ها هم بخش دیگری از این جنگ حساب‌شده‌ چندبعدی بین فلسطینیان و اشغالگران سرزمین‌شان است.

تعطیلی فرودگاه‌های اسرائیلی کمی از طعم رنجی را که فلسطینیان سال‌هاست در سایه محاصره نوار غزه می‌کشند به اسرائیلی‌ها چشاند.

اما شاید اسرائیل گزاف‌ترین بهای ممکن را در تقابل سامانه گنبد آهنینش با موشک‌های مبارزان فلسطینی متحمل شده باشد.

سال‌هاست که اسرائیل داعیه تولید بهترین سامانه پدافند هوایی را دارد و برای حفظ اسرار سامانه، آن را تنها به ارتش آمریکا فروخته است.

روزگاری اسرائیلی‌ها مدعی بودند این سامانه توانایی سرنگون کردن بالغ بر 94 درصد از تمامی اشیای پرتابی از نوار غزه را دارد.

اما به اعتراف رسانه‌های اسرائیلی، این سامانه بسیار گرانقیمت با آن موشک‌های 50 هزار دلاری‌اش در مقابل موشک‌های 300 دلاری شلیک‌شده از سمت نوار غزه به زانو درآمده و راه به جایی نبرده است.

به گمان کارشناسان، امروز در جنگ دارا و ندار، سامانه لاکچری اسرائیل در مقابل موشک‌های 300 دلاری فلسطینیانِ در محاصره تسلیم شد.

از همین رو بود که بنیامین نتانیاهو به رغم صرف میلیون‌ها دلار بابت ساخت این سامانه و چند 10 میلیون دلار بابت تقویت ساختمان‌های شهرک‌نشینان، مجدداً دستور داد ساکنان این شهرک‌ها به داخل پناهگاه‌ها فرار کنند و از آنها خواست تا عادی شدن شرایط همان‌جا محبوس بمانند.

اگر آمار اعلام‌شده از سوی رسانه‌های اسرائیلی را بپذیریم، فلسطینیان تا این لحظه باید حدود 3500 موشک از ذخایر موشکی خود را به سوی اراضی اشغالی شلیک کرده باشند.

علاوه بر این، به زعم مسئولان اطلاعاتی رژیم اسرائیل، ذخایر موشکی گروه‌های مبارز فلسطینی یعنی حماس و جهاد اسلامی حدود 30 هزار موشک است که با احتساب گذشت یک هفته از این تقابل، گروه‌های مزبور در صورت نیاز، ظرفیت ادامه شلیک موشک را دست‌کم تا یک ماه دیگر هم خواهند داشت.

امروز فلسطینیان با وجود کمبود شدید در امکانات، محاصره شدید و از همه مهم‌تر ناچیز بودن دامنه مانور جغرافیایی خود و محصور بودن در مساحتی بسیار کوچک و بسیار پرتراکم از لحاظ جمعیتی، نشان داده‌اند که از نظر کیفی چند سطح بالاتر آمده‌اند و سوای به تعطیلی کشاندن گنبد آهنین، حجم حملات خود را هم نسبت به دور قبلی درگیری- که شلیک حداکثر 200 موشک در یک روز به ثبت رسیده بود- به 500 موشک و بیشتر ارتقا داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها