رییس پلیس امنیت اقتصادی:

دریافت کارت بازرگانی و صدور مالیات‌های سنگین برای کارگران/ دستگیری 10 نفر در رابطه با پرونده‌های کلان مالیاتی/ عدم توقیف دستگاه‌های ماینر در صورت اخذ مجوز از بانک مرکزی

رییس پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به دستگیری 10 نفر از افرادی که دارای پرونده‌های کلان مالیاتی بودند،‌ گفت: برخی از این متهمان به نام کارمند یا کارگرشان، کارت بازرگانی دریافت کرده و بعد از اینکه با کارت بازرگانی کار کرده‌اند، مالیات برای کارمند یا کارگر شرکت آمده است که حتی یک ریال هم مراوده مالی نداشته‌اند.

دریافت کارت بازرگانی و صدور مالیات‌های سنگین برای کارگران/ دستگیری 10 نفر در رابطه با پرونده‌های کلان مالیاتی/ عدم توقیف دستگاه‌های ماینر در صورت اخذ مجوز از بانک مرکزی
کد خبر: 487040
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۰۹:۳۳:۳۵

اعتمادآنلاین| علی ولیپور گودرزی رییس پلیس امنیت اقتصادی در پاسخ به این سوال که به گفته آقای استاندار استفاده از ماینرها برای استخراج رمز ارزها به دلیل مصرف بیش از حد برق تخلف است، آیا اگر دستگاهی از ماینر استفاده کند با آن برخورد می‌شود، گفت: دستگاه‌های ماینر قاچاق است و در اختیار هر کسی باشد، توقیف شده و با آن فرد برخورد می‌شود. تفاوتی بین دستگاه دولتی و افراد عادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر مجوز از طریق بانک مرکزی برای آن صادر شده باشد، از نظر قانونی قاچاق محسوب نشده و با آن برخورد نمی‌شود و اجازه فعالیت دارد، اما در صورت عدم مجوز از سوی بانک مرکزی، چه این دستگاه‌های ماینر در اختیار دستگاه دولتی و چه در اختیار سایر افراد باشد، قاچاق محسوب شده و برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ درباره زمین‌خواری نیز گفت: زمین‌خواری بیشتر در مناطقی که ارزش زمین بالاست و زمین خالی وجود دارد، صورت می‌گیرد. معمولا افراد متخلف در این زمینه مناطقی را که در آن زمین‌های خالی وجود دارد، انتخاب کرده و به مشتریان خود به صورت کلی نشان داده و سند را برای آن زمین نیز جعل کرده و به خریدار نشان می‌دهند.

سرهنگ ولیپور گفت: کلاهبرداران و مجرمان حوزه زمین‌‌خواری معمولا زمین‌ها را با زیر قیمت منطقه ارائه می‌دهند و از این طریق مشتری جلب می‌کنند،‌ افراد نیز با توجه به پایین بودن قیمت ممکن است، طمع کرده و برای سود بیشتر جذب این کلاهبرداران شده و گرفتار می‌شوند.

وی همچنین درباره شرکت‌های کاغذی و اخذ ارز و سوءاستفاده مالی از این طریق گفت: برخی از دفاتر کاغذی در سال‌‌های گذشته با گرفتن کارت بازرگانی برای کارمندان شرکت یا با اجیر کردن افرادی در قبال پرداخت مبالغ بسیار اندک برای آنها کارت بارزگانی گرفته و این کارت‌ها را در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهند، این افراد سودجو نیز از طریق همین شرکت‌های کاغذی و سوری تسهیلات ارزی دریافت می‌کنند.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تصریح کرد: این اقدامات همه در سال‌های گذشته صورت گرفته و در حال حاضر ساز و کار این کار تغییر کرده و وزارت صمت و بانک مرکزی نظارت کامل را در این خصوص دارند. این افراد به طور کامل شناسایی شده‌اند و بدون اغماض با همه آنها برخورد شده و در بازداشت موقت هستند.

سرهنگ ولیپور هم چنین درباره فرار مالیاتی گفت: یکی از وظایف ما در پلیس امنیت اقتصادی رسیدگی به پرونده‌های فرار مالیاتی است. در سال گذشته پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفت و متهمانی در این خصوص نیز دستگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از این متهمان به نام کارمند یا کارگرشان، کارت بازرگانی دریافت کرده و بعد از اینکه با کارت بازرگانی کار کرده‌اند، مالیات برای کارمند یا کارگر شرکت آمده است که حتی یک ریال هم مراوده مالی نداشته‌اند. ما پیگیری کردیم و نفرات اصلی شناسایی و دستگیر شده‌اند و اموالی که از راه فرار مالیاتی کسب شده بود، عودت شده است.

رییس پلیس امنیت اقتصادی تصریح کرد: این افراد در کشور بوده‌اند و بعد از پیگیری‌های ما شناسایی و دستگیر شده‌اند. همچنین حدود ده نفر از افراد که در پرونده‌های کلان مالیاتی نقش داشتند، دستگیر شده‌اند البته تعداد زیادی از نفرات جزء نیز در همین رابطه دستگیر شده‌اند.

به گفته سرهنگ ولیپور بانک مرکزی در برخورد با این افراد همکاری خوبی با پلیس داشته و شدیدترین برخورد را با این متخلفان داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نقش دستگاه‌ها در برخورد با احتکار گفت: در بحث احتکار همه دستگاه‌ها در تلاش هستند تا مردم احساس سختی نکنند. اگرچه با مسئله کرونا و تحریم مواجه هستیم، اما همه دستگاه‌ها مانند وزارت صمت و بانک با ما همکاری لازم را دارند و همه در تلاش هستند تا شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.

رییس پلیس امنیت اقتصادی با بیان اینکه انبارداران نیز به دنبال احتکار نیستند و صرفا کالای مالکان را ثبت و نگهداری می‌کنند، گفت: پلیس امنیت اقتصادی بحث نصب دوربین در انبارها را به صورت جدی دنبال می‌کند تا بتوانیم از این طریق انبارها به صورت تصویری پایش کرده و کالاهایی که در این انبارها نگهداری می‌شوند را رصد کنیم.

سرهنگ ولیپور خاطرنشان کرد: هدف ما از این کار امنیت اقتصادی است تا در جامعه با کمبود کالا و احتکار مواجه نشویم و اقتصاد روان شود و از افرادی که سالم کار می‌کنند، حمایت کنیم تا شبکه تقاضا و عرضه به راحتی انجام شود.

سرهنگ ولیپور همچنین درباره بازار دارو گفت: بازار دارو توسط همکاران من و پلیس امنیت در حال رصد است. در بازار دارو، خارج از شبکه بعضا عرضه‌هایی وجود دارد، اما بحث قاچاق دارو به دلیل صرفه اقتصادی و نگهداری آن بسیار کم شده است. معمولا داروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، چون شرایط نگهداری را ندارند، فاسد شده و دیگر کارآیی لازم را ندارند و دلالان پول هنگفتی بابت داروهای فاسد از مردم می‌گیرند.

وی ادامه داد: در این خصوص نفراتی دستگیری شده‌اند و در سال گذشته نیز مقادیری داروی قاچاق کشف و ضبط کرده‌ایم، البته بیشتر داروها خارج از شبکه عرضه می‌شود که ما در حال رصد این بازار هستیم.

رییس پلیس امنیت اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قاچاق در سال 99 مواجه بوده‌ایم، گفت: افزایش کشفیات داشته‌ایم، اما با افزایش قاچاق مواجه نبوده‌ایم. در واقع با توجه به راه‌اندازی پلیس گمرک ورود کالاهای قاچاق کم می‌شود.

به گفته رییس پلیس امنیت اقتصادی اگر سازمان گمرک همکاری لازم را داشته باشد، در طی یک الی دو ماه آینده پلیس گمرک راه‌اندازی می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها