کد خبر: 487069
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۰:۱۹:۵۲
| |

واشنگتن پست:

گفتمان سیاسی آمریکا در دفاع از اسرائیل رو به افول است

ایشان تارور تحلیل گر روزنامه واشنگتن پست می نویسد: بی تفاوتی بایدن نسبت به مناقشه اسرائیل -فلسطینیان؛ در آمریکا صدای اعتراض همه گروه های سیاسی را درآورده است. دولت او آنقدر در این پرونده مهم و حساس از خود ناپختگی و بی تفاوتی به خرج داده و تعلل کرده است که کار بدینجا رسیده  و موجی تازه از خشونت ها در سرزمینهای اشغالی پدید آمده است.

گفتمان سیاسی آمریکا در دفاع از اسرائیل رو به افول است
کد خبر: 487069
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۰:۱۹:۵۲

اعتمادآنلاین| واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به بی عملی دولت بایدن در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نوشت: گفتمان سیاسی دفاع از اسرائیل در آمریکا تغییر شکل داده به نحوی که حتی صدای بسیاری از متحدان واشنگتن را در گروه های سیاسی مختلف در آـورده است.

به گزارش ایرنا، "ایشان تارور" تحلیل گر روزنامه واشنگتن پست می نویسد: بی تفاوتی "بایدن" نسبت به مناقشه اسرائیل -فلسطینیان؛ در آمریکا صدای اعتراض همه گروه های سیاسی را درآورده است. دولت او آنقدر در این پرونده مهم و حساس از خود ناپختگی و بی تفاوتی به خرج داده و تعلل کرده است که کار بدینجا رسیده و موجی تازه از خشونت ها در سرزمینهای اشغالی پدید آمده است.


منتقدان از بایدن ایراد می گیرند که چرا اینقدر نسبت به خاورمیانه کم توجه است و چرا اولویت هایش در سیاست خارجی را از خاورمیانه دور کرده است.

واشنگتن پست می افزاید: راست گرایانی همچون "مایک پمپئو" به بایدن ایراد می گیرند که چرا رک و صریح از اسرائیل در مقابل حملات راکتی پشتیبانی نمی کند. از طرفی؛ درون دموکراتها هم یک شکاف عمیق درون حزبی ایجاد شده است و رو به عمیقتر شدن است. قانونگذاران جناح چپ به بایدن ایراد می گیرند که چرا از سیاست ها و اعمال اسرائیل آشکارا انتقاد نمی کند و اعتراف نمی کند که ایالات متحده هم در بحران پیش آمده مقصر است.

روز یکشنبه، جمعی از سازمان های برجسته مدافع حقوق مسلمانان آمریکا، مراسم "عید فطر" را که بایدن آن را به صورت مجازی برگزار کرد تحریم کردند و اعلام کردند که دولت بایدن "شریک جرم" درد و رنج فلسطینیان است.

بایدن؛ هم البته چندتا بیانیه نیم بند صادر کرده و در آن از طرفین درگیریها در سرزمینهای اشغالی خواسته است دست از خشونت بردارند. او در عین حال از حق اسراییل برای دفاع از خود تاکید کرده و گفته است که اشتباهات هردوطرف عامل بالا گرفتن خشونتها بوده است.

در شورای امنیت سازمان ملل نیز آمریکا یک بار دیگر سپر بلای اسرائیل شد و اجازه نداد این شورا بطور معنادار به اقدامات تل آویو اعتراض و بیانیه ای برای لزوم برقراری آتش بس صادر کند. "نتانیاهو" هم در تلویزیونی اعلام کرده است که عملیات نظامی را قطع نخواهد کرد و اعتنایی هم به خشم بین المللی نسبت به زیاده روی های اسراییل ندارد.

تا به امروز آمار کشته شدگان در غزه طبق اعلام وزارت بهداشت غزه به 192 تن رسیده است. حماس هم تا به حال بیشتر از 3 هزار راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرده است که بالغ بر سه چهارم تعداد موشک هایی است که در جنگ غزه در سال 2014میلادی پرتاب شد. در حملات راکتی به اسرائیل هم تا به حال دست کم 10 نفر کشته شده اند.

دامنه خشونتها به کرانه باختری و شهرهای داخل مرزهای 1948هم گسترش پیدا کرده است.

واشنگتن پست ادامه داد: اسرائیل در دفاع از عملیات نظامی اش در غزه می گوید که این پاسخی است لازم که باید به حماس داده شود. حملات اسرائیل جان شهروندان بی گناه را گرفته و زیرساخت های حیاتی غزه را ویران کرده و خانه ها و ساختمان های مرتفع این باریکه را نابود کرده است. از جمله این ساختمانها ساختمان رسانه های بین المللی مستقر در غزه است.

ظرف روزهای گذشته هزاران فلسطینی ساکن غزه کوچ کرده اند.

واشنگتن پست نوشت: در آمریکا؛ شماری از قانونگذاران دموکرات از جمله سیاستمداران طرفدار سرسخت اسرائیل با صدور بیانیه ای مراتب عمیق ناراحتی شان را بابت تلفات انسانی حملات به غزه بیان کردند. برخی هم اسرائیل را به اعمال سیاست "آپارتاید" محکوم کردند. این واژه را پیش از این گروههای حقوق بشری در مورد اسرائیل بکار می بردند و کاربرد آن در آمریکا یک نوع تابو محسوب می شد.

نویسنده بر این باور است که صحنه سیاست هردو جناح آمریکا کماکان حامی اسرائیل است. اما صاحب نظران سیاسی می گویند که این میدان دارد تغییر سمت وسو می دهد. سالها بود که با حقوق بنیادین فلسطینیان برای داشتن یک کشور و حکومت مستقل مخالفت می شد. اما امروز کانون توجه در صحنه سیاست آمریکا بر محور احقاق حقوق فلسطینیان است. اصلا چارچوب جدال جاری در سرزمین های اشغالی هم بنیانش همین موضوع "عدالت اجتماعی" است.

سناتور دمو کرات "برنی سندرز" در یادداشتی در صفحه آخر نیویورک تایمز در دفاع از حقوق فلسطینیان نوشته است:" ما باید بدانیم که حقوق فلسطینیان مهم است. جان فلسطینیان مهم است".

بایدن؛ گل سر سبد اولویت هایش در سیاست خارجی؛ احقاق حقوق بشر در کل دنیاست.

"دانیل لوی" و " زاها حسن " در نشریه "فارین پالیسی" نوشته اند: "یکی از موفقیت های آمریکا در حوزه سیاست خارجی این بوده است که به خوبی توانسته مچ بدکردارها و ریاکارها را بگیرد و آنان را مدیریتشان کند. اما همین آمریکا وقتی نوبت به اسرائیل و رفتارش با فلسطینی ها می رسد، پایش سست می شود و خبری از تعهدات و ارزش های اعلام شده نمی شود".

این دو می نویسند: همین ضعف آمریکا در مقابل اسرائیل باعث می شود سایر کشورها از آن سوء استفاده کنند.

"جره می بن اَمی" رئیس سازمان چپ گرای طرفدار اسرائیل در آمریکا موسوم به "جی. استریت" هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: "این چک سفید امضایی که دیپلماسی دولت های متوالی آمریکا به اسرائیل داده است، مفهومش این است که تل آویو هیچ مشوقی برای پایان دادن به اشغالگری و یافتن یک راه حل برای این جدال کهنه ندارد".

واشنگتن پست افزود: در دولت "ترامپ" این ائتلاف نزدیک او با نتانیاهو؛ جلوی هر اجماع دوحزبی را بر علیه اسرائیل گرفت. اما این نرمش در قبال اسرائیل فقط محدود به دولت ترامپ نبوده است. بایدن هم خودش در دوره ای که معاون اول رییس جمهور بود نتوانست جلوی توسعه شهرک سازی های مداوم اسرائیل را بگیرد. تل‌آویو تا به امروز سفت و سخت جلوی تشکیل حکومت فلسطینی را گرفته است و بایدن هم مطلقا کاری به او نداشته است و هزینه ای بابت این مانع تراشی تحمیل نکرده است.

بن آمی می گوید: "آمریکا باید نسبت به امنیت اسرائیل متعهد بماند؛ اما این را هم باید متوجه باشد که دارد راه را برای الحاق سرزمین های بیشتری از فلسطینیان به اسرائیل هموار می کند و نظریه یک دولت را سفت و سخت حفظش می کند. البته به غیر از سیاستمداران؛ مردم آمریکا هم از اینکه سیاستهای آمریکا عمدتا موافق با اسرائیل است، ناراحت اند".

این حقیقت را موسسه نظرسنجی "گلوپ" امسال کشف کرده است. طبق این نظرسنجی، اکثریت رای دهندگان دموکرات خواستار تحریم اسرائیل یا حداقل سخت گیری نسبت به او بابت توسعه شهرک های یهودی نشین هستند. اکثر آمریکاییان طبق این نظرسنجی معتقدند که حتی اگر هم راه حل تشکیل دو دولت مُیسر شدنی نباشد، حداقل یک اسرائیل دمکراتیک از این کشور درست بشود تا صرفا" یک "دولت یهود" نباشد، بلکه در آن همه شهروندان از حقوق برابر برخوردار باشند. بایدن؛ فعلا که جزء این دسته از آمریکاییان نیست.

"شبلی تِلهامی" استاد علوم سیاسی در دانشگاه مریلند می گوید: "بایدن در طول این سالها در موضوعات اجتماعی و نژادی، نگرش هایش کاملا تغییر کرده و به نظر حوزه های رای گیری دموکرات نزدیک شده است. در موضوع مناقشه اسرائیل-فلسطینیان؛ بایدن به عصر فرهنگ سیاسی دموکراتیک رجعت کرده و از آن فضا و محیط زیست دور شده و حتی از حوزه انتخابیه ای که انتخابش کرده هم فاصله گرفته است".

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها