برنامه‌ وزارت نیرو برای پیشگیری از خاموشی‌ بررسی می‌شود

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی وضعیت احتمالی مصرف برق در زمان پیک مصرف و برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی‌ها در تابستان را بررسی کرد.

برنامه‌ وزارت نیرو برای پیشگیری از خاموشی‌ بررسی می‌شود
کد خبر: 487268
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۸ ۱۵:۴۶:۰۲

اعتمادآنلاین| کمیسیون انرژی مجلس وضعیت احتمالی مصرف برق در زمان پیک مصرف و برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی‌ها در تابستان را بررسی کرد.

مالک شریعتی کمیسیون انرژی مجلس در توضیح نشست امروز سه‌شنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: نشست امروز با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزارت نیرو، «محمد حسن متولی زاده» مدیرعامل توانیر و «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در محل کمیسیون انرژی برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تقدیر ویژه اردکانیان از مجلس یازدهم به دلیل مصوبات راهگشای در بودجه 1400 افزود: وزیر نیرو گفت بودجه برای صنعت آب و برق بهترین بودجه در دهه‌های اخیر بوده است و این موضوع را در جلسات مختلف از جمله هیات دولت نیز بیان کرده که کمیسیون انرژی در این زمینه کارستان کرده است و امیدواریم با عملکرد خوب مجموعه وزارت نیرو قدردان زحمت نمایندگان باشیم.

وی اضافه کرد: گزارش معاونین و مدیران وزارت نیرو از وضعیت احتمالی برق در زمان پیک مصرف و چالش‌های پیش رو و برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از ریسک خاموشی‌ها در تابستان در این جلسه مطرح شد. همچنین در جلسه امروز میزان مصرف برق رمز ارز‌های (با مجوز و بدون مجوز) بیش از 1500 مگاوات که در سه سال اخیر سه برابر شده است، بررسی شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به پیش بینی افزایش دمای بی‌سابقه در تابستان و تاثیر آن در افزایش 22 درصدی تقاضای استفاده از برق عنوان کرد: این عامل سبب می‌شود به ازای هر درجه، تقاضای مصرف تا 1000 مگاوات افزایش می‌یابد.

شریعتی ادامه داد: پیش بینی می‌شود کاهش ذخیره سد‌ها به دلیل کم‌بارشی تا بیش از 30 درصد و همچنین کاهش ذخایر آبی نسبت به فروردین 99 بر تولید برق تا 3500 مگاوات تاثیرگذار شود.

وی درباره اقدامات در دست انجام در وزارت نیرو گفت: افزایش ظرفیت نامی تا 2500 مگاوات، تکمیل 75 درصد تعمیرات، مبادله 400 هزار تفاهم‌نامه تشویق مدیریت مصرف، تسریع نصب کنتور‌های هوشمند، مدیریت مصرف بار سرمایشی دولتی و عمومی، همکاری با وزارت نفت برای استفاده از نیروگاه‌های LNG، تامین گاز نیروگاه‌های جدید و تکمیل مخازن سوخت گازوئیل از جمله کار‌های در دست اقدام وزارت نیرو است.

سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به اظهارات نمایندگان در جلسه امروز اظهار داشت: کافی نبودن اقدامات بهینه سازی نیروگاه‌ها، ضرورت ارائه گزارش جزییات اقدامات برای تامین برق تابستان به جای آسیب شناسی صرف، ضرورت توجه به تولید پراکنده برق و اصلاح تعرفه تجدیدپذیر، ضرورت توجه به راه اندازی کامل باز خاموشی برق، ضرورت تقویت مدیریت اجرایی در استانها، ساماندهی صادرات برق در بخش خصوصی و استفاده واقعی از ظرفیت بخش خصوصی در تولید و صادرات برق و انتقاد از چشم پوشی وزارت نفت از مطالبات خود از سازمان هدفمندی یارانه‌ها از جمله مطالبات نمایندگان بود که به وزیر نیرو ابراز شد.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد پاسخ سوالات نمایندگان به صورت جداگانه به کمیسیون ارسال شود و جلسه‌ای هم برای پیگیری مطالبات منطقه‌ای نمایندگان نیز در آینده برگزار خواهد شد.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها