کد خبر: 487595
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۳:۴۸:۰۰
| |

انتخابات 1400| اجماع احزاب بر سر کاندیدای موردنظر خود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری 1400 باقی مانده‌ است و احزب و گروه‌ها در انتظار نتیجه تصمیم‌گیری شورای نگهبان هستند در این میان اجماع گروه‌ها بر سر یک کاندیدا هنوز زیاد مشخص نیست.

انتخابات 1400| اجماع احزاب بر سر کاندیدای موردنظر خود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد
کد خبر: 487595
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۱۳:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| روز 28 خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

به گزارش ایرنا، این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

سخنگوی شورای نگهبان و رد شایعات درمورد بررسی صلاحیت‌ها

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان به انتشار اخبار جعلی درباره بررسی صلاحیت‌ها واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: «این روزها اخبار جعلی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها زیاد منتشر می شود. برخی با گمانه زنی، برخی با خبر محرمانه، و برخی نیز با استناد به منابع آگاه و موثق! به این شایعات دامن می زنند. در این میان عده‌ای هم با تهدید شورای نگهبان سعی می کنند دمی خوش باشند!»

رئیس ستاد انتخابات استان تهران: هرگونه تجمع تا پیش از زمان قانونی آغاز تبلیغات و تایید ستاد ملی کرونا مغایر قانون است

«شکراله حسن بیگی» در بیست و دومین جلسه ستاد انتخابات استان با اشاره به ضرورت انجام هرگونه اقدامات انتخاباتی از سوی داوطلبان مطابق قانون گفت: برگزاری هرگونه تجمع تبلیغاتی ممنوع است.

حسن بیگی افزود: با توجه به اینکه هنوز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس خبرگان توسط مراجع ذیصلاح اعلام نشده است و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا هرگونه تجمع مخالف پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است، برهمین اساس این تجمعات غیرقانونی است و متناسب با شرایط کرونا نباید این تجمعات شکل بگیرد.

جلسه مشترک شورای وحدت و ائتلاف

نمایندگان شورای وحدت و شورای ائتلاف امروز در راستای ارتقای زمینه‌های وحدت و همگرایی میان نیروهای ارزشی و انقلابی در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز جلسه مشترکی برگزار کردند.

در این نشست «مهدی چمران» و «پرویز سروری» از اعضای شورای مرکزی شورای ائتلاف و حجت الاسلام والمسلمین «موسی پور» مسوول امور اجرایی انتخابات شوراها و «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت حضور داشتند.

در این نشست درباره راهکارهای نزدیک شدن اقدامات عملیاتی برای برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در روز 28 خرداد بحث و بررسی به عمل آمد.

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت درباره دیگر مفاد جلسه و مباحث مطرح شده، گفت: در این جلسه مشترک، طرفین با اشاره به لزوم تقویت وحدت و همگرایی در آستانه انتخابات، بر حمایت همه جانبه و مشترک از نامزدی حجت الاسلام والمسلمین رییسی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند و همچنین برای ارائه لیست واحد و مشترک برای شورای شهر تهران مقرر شد پیشنهادات مطرح شده در سریع‌ترین زمان بررسی و نتیجه نهایی برای عموم شهروندان عزیز تهرانی اعلام شود.

امیر ابراهیم رسولی درباره لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات 28 خرداد شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: فرآیند انتخاب لیست شورای شهر تهران برای رسیدن به 3 برابر ظرفیت فهرست با مشارکت مجمع عمومی هفته بعد آغاز می‌شود.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: همچنین روز پنجشنبه نشست دست‌اندرکاران برگزاری مجمع عمومی شورای ائتلاف تهران با حضور مسوولان مناطق، کمیته‌ها، کانون‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی برای توجیه فرآیند عملیات اجرایی و روند انتخاب برگزار می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه تاکنون 250 نامزد در فهرست اولیه توسط احزاب، تشکل ها، اقشار و... به شورا معرفی شده‌اند، اعلام کرد: روز شنبه 10 صبح در یک نشست خبری ویژه مسائل مربوط به شورای شهر تهران جزییات این فرآیند را تشریح و به سوالات خبرنگاران در این‌باره پاسخ خواهم داد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: رقابت اصلی بین لاریجانی و رئیسی خواهد بود

«حمیدرضا ترقی» در مصاحبه‌ای با بیان اینکه کسب موفقیت در عرصه انتخابات نیازمند یک فعالیت جدی است، در مورد رفتار جریان اصول‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم عنوان کرد: طبیعتا هنوز استراتژی در این رابطه مشخص و تدوین نشده ولی به نظر می‌رسد که تعدادی از نامزدهای این جریان برای رقابت در مناظرات و تبیین نقاط اثباتی جریان اصول‌گرا و انقلابی و همچنین نقد عملکرد دولت حاضر شده‌اند اما احتمال دارد در نهایت تعدادی به نفع یک نامزد که به لحاظ نظرسنجی‌های مردمی اقبال بیشتری دارد، کنار بروند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه شکل‌گیری ائتلاف‌های انتخاباتی به احراز صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان بستگی دارد، گفت: مساله بعدی نیز این است که نامزدهای واجد صلاحیت چه گفتمان‌هایی را برای تبلیغات ریاست جمهوری مطرح کنند. با این حال به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین آقایان رئیسی و لاریجانی و یک شخص دیگر به صورت بینابین از یک جریان مستقل باشد.

از احزاب میانه‌رو چه خبر؟

«فریدون رضوی» در گفت‌وگویی اظهار داشت: پس اعلام نتیجه بررسی‌ صلاحیت‌ نامزدها توسط شورای محترم نگهبان و مشخص شدن فهرست نهایی، حزب اعتدال و توسعه نسبت به انتخاب و معرفی کاندیدای مورد نظر خود اقدام خواهد کرد. اولویت اصلی حزب، جلب مشارکت حداکثری احاد ملت ایران و برگزاری پرشور انتخابات است.

رضوی با اشاره به تشکیل جلسه کمیته انتخابات حزب اعتدال و توسعه افزود: در این جلسه مقرر شد پس از اعلام فهرست قطعی نامزدها از سوی شورای نگهبان، کمیته انتخابات حزب برنامه‌های هر یک از کاندیداها را بررسی کرده و گزینه پیشنهادی خود را به شورای مرکزی حزب تقدیم کند.

وی افزود: نامزد نهایی مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه، پس از تصویب شورای مرکزی حزب معرفی خواهد شد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای گفت: ما در جناح اصلاحات دارای ظرفیت‌های متعدد انسانی هستیم و ان‌شاءالله می‌توانیم شخصیتی را معرفی کنیم که خصوصیات برجسته‌ای داشته باشد. البته این موضوع به نوع بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بستگی دارد، اما اگر یکی از آن منابع انسانی ما بتواند تأیید شورای نگهبان را بگیرد، امیدواریم نظر مردم را هم جلب کند. علاوه بر همه اینها، آن نیروی اصلاح‌طلب باید توانایی اداره کشور را هم داشته باشد. به‌هرحال می‌دانیم که معرفی چنین شخصیتی با چنین ویژگی‌هایی کار ساده‌ای نیست، اما اصلاح‌طلبان چنین توانی را دارند که یک نیرو از بین خود با داشتن این خصوصیت‌ها به مردم معرفی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها