کد خبر: 488089
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۲:۵۹:۰۶
| |

استاد دانشگاه تگزاس:

ترامپ لغو تحریم‌ها را سخت کرده است

استاد دانشگاه تگزاس تاکید کرد که دولت قبل کار بایدن برای لغو تحریم‌ها را سخت کرده است.

ترامپ لغو تحریم‌ها را سخت کرده است
کد خبر: 488089
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۲:۵۹:۰۶

اعتمادآنلاین| مایکل وودریچ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه کانزاس آمریکا است. وی سال‌ها به بحث و بررسی در حوزه مسائل سیاسی و بحران‌های خاورمیانه پرداخته‌ است.

به گزارش ایلنا، وی نظرات خود را در مورد تنش‌ها و شرایط فعلی بیان کرده است.

دولت قبلی ایالات متحده حذف تحریم‌ها را از راه‌های طبیعی بسیار دشوار کرده است

مایکل وودریچ در ابتدای گفت‌وگو با ایلنا با اشاره نتایج نشست وین گفت: پیش‌بینی نتیجه نشست وین بسیار دشوار است.

مسئله این است که اهداف کاملاً مشخص نیستند. در معادله ایالات متحده، تمایل به بازگشت به معاهده و کاهش تنش با ایران واقعی و بسیار مورد نظر دولت بایدن است. مشکل دیگر این است که دولت قبلی ایالات متحده حذف تحریم‌ها را از راه‌های طبیعی بسیار دشوار کرده است؛ زیرا این تحریم‌ها به رفتارهای دیگر فراتر از غنی‌سازی گره خورده است.

محافظه‌کاران در ایران نمی‌خواهند دولت روحانی موفقیت برجام را در آستانه انتخابات داشته باشد

وی افزود: با همه این‌ها که گفته شد، من فکر می‌کنم دولت ایالات متحده مایل است در محدوده‌ای راه حل پیدا کند. دولت روحانی به احتمال زیاد می‌خواهد راه حلی واقعی برای بازگشت ایالات متحده به توافق، کاهش تنش بین کشورها و رفع تحریم‌ها پیدا کند.

تحقق دو هدف اول (بازگشت ایالات متحده و کاهش تنش‌ها) آسان‌تر است، اما لغو تحریم‌ها به روشی معنادار دشوارتر خواهد بود.

دشوار است تصور کنید که محافظه‌کاران در ایران واقعاً می‌خواهند دولت روحانی این موفقیت را قبل از تحویل دولت و در آستانه انتخابات داشته باشد.

احتمالاً دوباره نیاز به «نرمش قهرمانانه» از سوی ایران وجود دارد

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه کانزاس آمریکا عنوان کرد: متأسفانه دولت ترامپ شرایطی را ایجاد کرد که در آن تحریم‌ها از طریق روش‌های معنی‌دار قابل لغو نیستند.

بنابراین، حتی اگر دولت بایدن تحریم‌های مربوط به برجام را لغو کند، سایر تحریم‌های مربوط به کالاها و معاملات همچنان پابرجاست و بر اساس پرداختن به سایر رفتارهای غیر هسته‌ای است.

احتمالاً نیاز به «نرمش قهرمانانه» از سوی ایران دوباره وجود دارد. از طرفی دولت آمریکا، توانایی قانونی لغو تحریم‌ها بدون اجازه کنگره را ندارد بنابراین برای من سخت است که تصور کنم که همه این موارد می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد .

امتیاز دادن برای هر دو طرف دشوار است

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم این امکان وجود دارد، اما قدم‌هایی که ایالات متحده و ایران باید برای رسیدن به این مرحله بردارند شامل امتیازاتی خواهد بود که دادن آن‌ها برای هر دو طرف دشوار خواهد بود.

ایران نشان داد که به سادگی تسلیم‌ نمی‌شود

رهبران ایران خواستار اجرای تعهدات هسته‌ای خود بعد از توافق هستند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: فکر نمی‌کنم ایران خارج از بحث ناامنی و لزوم اصرار بر حق خود برای دفاع کامل از خود، تمایلی به توانایی‌های سلاح هسته‌ای داشته باشد. آنها تمایل منطقی به تولید انرژی هسته‌ای دارند که می‌تواند تا حد زیادی در توافق نامه به آن پرداخته شود.

من فکر می‌کنم بیشتر اقدامات برای شکستن تعهداتشان، یا ظاهراً انجام دادن آن یا فشار آوردن به اعضا، در واقع برای فشار آوردن به بازیگران بین‌المللی برای جدی گرفتن آنها و نشان دادن این بود که ایران به سادگی تسلیم‌ نمی‌شود. آسان است که تصور کنیم بسیاری از رهبران دولت و حکومت ایران خواستار اجرای تعهدات هسته‌ای خود در هنگام توافق هستند همانطور که قبلاً این کار را کردند.

اسرائیل نمی‌تواند ببیند که ایران با غرب همکاری می‌کند

وی اظهار کرد: موانع زیادی در منطقه وجود دارد که سعی در جلوگیری از موفقیت رایزنی‌ها با ایران دارد. ایران کشوری با زیربنای پیشرفته با بیش از 80 میلیون نفر و میراث‌دار یکی از بزرگترین و غنی‌ترین تمدن‌های تاریخی است. بعید به نظر می‌رسد که همسایگان ایران در خلیج فارس و اسرائیل واقعاً بخواهند ایرانی را ببینند که با غرب کار می‌کند و پیشرفت می‌‌کند.

تنش در روابط ایران و آمریکا مزیت بزرگی‌ برای اسرائیل و عربستان ایجاد کرد

مایکل وودریچ تاکید کرد: این واقعیت که ایالات متحده و ایران بعد از روابط خود در دهه 1980 تن داشتند، یک مزیت بزرگ برای اسرائیل و عربستان ایجاد کرد. البته طبیعی است که تصور کنیم آنها نمی‌خواهند تنش‌های امنیتی در خاورمیانه که منافع مادی و نظامی را برای آنها فراهم می‌کند، کاهش یابد.

در برخی از سطح، همانطور که با توافقنامه اصلی برجام اتفاق افتاد، ایالات متحده مجبور است اعتراضات این کشورها را نادیده بگیرد. این یک نشانه مثبت است که برخی شواهد نشان می‌دهد ایران و عربستان سعودی سعی داشته‌اند در سطحی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

بخشی از آنچه ایران باید انجام دهد، اگر می‌خواهد در منطقه و جهان قدرت یابد‌، این است که بفهمد چگونه با رقبای خود در منطقه کار کند و بازیکنی قدرتمند باشد که با همسایگان خود روابط مثبت و منصفانه داشته باشد و کمک به اطمینان از صلح منطقه‌ای که باعث شکوفایی خود نیز می‌شود.

وی گفت: گزینه‌های ایران صرفاً درگیری مداوم با رقبای خود مانند عربستان سعودی و اسرائیل یا تحت فشار قرار دادن منافع آن نیست.

در برخی سطوح‌، باید با کشورهای منطقه توافق و تفاهم وجود داشته باشد اما در کوتاه‌مدت، ایالات متحده و ایران برای موفقیت در این توافق نامه صرفاً باید از این موانع چشم پوشی کنند. دولت بایدن اعلام کرده است که مایل است اعتراضات اسرائیل یا عربستان سعودی در توافق با ایران را در اولویت قرار ندهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها