کد خبر: 488268
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۰۸:۵۷:۵۸
| |

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس:

خیز فارس برای جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی‌

بابک دایی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود، امسال بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در استان فارس جذب شود.

خیز فارس برای جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی‌
کد خبر: 488268
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۰۸:۵۷:۵۸

اعتمادآنلاین| بابک دایی شنبه اول خرداد به خبرنگاران گفت: سال گذشته بالغ بر 930 میلیون دلار سرمایه خارجی در استان فارس در قالب 21 طرح جلب شد که پیش بینی می‌شود این رقم در سال 1400 به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه بیشترین ظرفیت فارس در حوزه جلب سرمایه‌گذاران خارجی مربوط به انرژی‌های خورشیدی است، اضافه کرد: پس از این، حوزه گردشگری و توریسم سلامت و بعد از آن حوزه صنعت، معدن، پتروشیمی و نفت و گاز، بالاترین ظرفیت را برای جلب سرمایه گذاران خارجی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با یادآوری این موضوع که فارس با صدور 932 میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی برای 21 طرح در قالب 5 طرح در سال گذشته، رتبه نخست کشور را در جلب سرمایه گذار خارجی به دست آورد، ادامه داد: از این 21 طرح، 18 طرح آن شامل طرح مزرعه خورشیدی به ظرفیت 200مگاوات در قالب 7 طرح توسط سرمایه گذاران ترکیه‌ای در آباده و یک طرح دیگر در قالب 11 طرح مزرعه خورشیدی به ظرفیت 431 مگاوات توسط سرمایه گذاران ترکیه در بوانات در حوزه انرژی‌های خورشیدی است که در این میان طرح بوانات از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

به گفته دایی، سال گذشته مجوز طرح توسعه قوطی فلزی (کنسرو فولادی) برای سرمایه گذاران امارات متحده عربی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، مجتمع تجاری مسکونی 25واحدی برای سرمایه گذاران افغانستان در شیراز و مجوز طرح توسعه کاغذ زاگرس برای سرمایه گذاران کانادایی در زرقان، صادر شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس ادامه داد: اشتغال پیش بینی شده برای این 21 طرح، حدود 2370 نفر است.

او استقبال سرمایه گذاران خارجی برای اجرای طرح‌های انرژی‌های خورشیدی در فارس را بی‌نظیر توصیف و اضافه کرد: فارس از محدود استان‌هاییست که از 365 روز سال در 360 روز آن در برخی مناطق استان با تابش مستقیم آفتاب رو به رو هستیم که این مهم، از زیرساخت‌های اصلی برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی است.

دایی با بیان این که سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور، مشوق‌های مختلفی دریافت می‌کنند، گفت: از جمله این مشوق‌ها می‌توان به تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه و مناطق محروم استان اشاره کرد.

او با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی هیچ محدودیتی در دریافت تسهیلات بانکی ندارند، گفت: تصمیم در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران خارجی با بانک‌ها است و بانک‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های مختلف قانونی به سرمایه گذاران خارجی همچون سایر سرمایه گذاران ایرانی تسهیلات بانکی پرداخت کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با بیان اینکه پیشنهاد راه‌اندازی اتاق تهاتر ارزی برای سرمایه گذاران خارجی به وزارت اقتصاد داده شده است، گفت: با توجه به مشکلات نقل و انتقال پول به ایران بر اثر تحریم‌های ظالمانه پیشنهاد کردیم اتاق تهاتر ارزی در بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد راه اندازی شود تا بدین طریق سرمایه گذاران خارجی که می‌خواهند سرمایه خود را وارد ایران کنند بتوانند آن را با سرمایه گذارانی که قصد انتقال سود فعالیت اقتصادی خود در ایران به خارج از کشور را دارند تهاتر کنند.

دایی با تأکید بر اینکه تمام تلاش ما مانع زدایی و تسهیل در امور سرمایه گذاران است، افزود: در این راستا اقدامات زیادی انجام گرفته که از جمله آن می‌توان به ثبت شرکت مورد تقاضای سرمایه گذاران در 72 ساعت به جای 72 روز اشاره کرد.

به گفته او، کشورهای امارات، ترکیه، کانادا، افغانستان، آمریکا، چین، آلمان، قطر، ایتالیا و کویت بیشترین تقاضا را برای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه داده‌اند. وی با بیان این که فارس در این 5 سال مورد استقبال بسیار خوب سرمایه گذاران قرار گرفته افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون 3 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس جلب شده این در حالی است که در پنج سال اخیر بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه خارجی در قالب 50 طرح، در استان فارس جلب شده است که این رقم حدود 67 درصد سرمایه گذاری خارجی استان از پس از انقلاب تا کنون را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها