انتخاب های حسن روحانی برای هیات امنای دانشگاه فرهنگیان چه کسانی بودند؟

روز گذشته رئیس‌جمهوری در آخرین ماه‌های حضورش بر مسند دولت سه عضو جدید به هیات امنای این دانشگاه اضافه کرد که قرار است تا 4 سال آینده در این جایگاه باقی بمانند: غلامعلی حدادعادل، حمید پارسانیا و علیرضا اعرافی.

انتخاب های حسن روحانی برای هیات امنای دانشگاه فرهنگیان چه کسانی بودند؟
کد خبر: 488583
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ دانشگاه فرهنگیان در اسفند ماه سال 1390 با امضای محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وقت تاسیس شد. هدف از تاسیس این دانشگاه «تامین و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای وزارت آموزش و پرورش» و «دستیابی به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران» ذکر شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، روز گذشته حسن روحانی در آخرین ماه‌های حضورش بر مسند دولت سه عضو جدید به هیات امنای این دانشگاه اضافه کرد که قرار است تا 4 سال آینده در این جایگاه باقی بمانند: غلامعلی حدادعادل، حمید پارسانیا و علیرضا اعرافی. در متن احکام جداگانه‌ای که برای این سه عضو جدید صادر شده و در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری قرار گرفته، آمده است:«در اجرای تبصره (1) اصلاحی مورخ 1392.12.6ماده (7) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌ موجب این حکم برای مدت 4 سال به عنوان «عضو هیات امنای دانشگاه فرهنگیان» منصوب می‌شوید.

توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران از خداوند بزرگ مسالت می‌نمایم.» در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان عضویت 10 عضو به صورت قطعی مشخص است: رییس‌جمهور(رییس هیات امنا)، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور یا معاون مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس دانشگاه(دبیر هیات امنا)، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش. در حکم رییس‌جمهوری به تبصره ماده 7 برای انتخاب این سه عضو اشاره شده.

این تبصره اشاره دارد که بنا بر جایگاه یازدهمی که در اساسنامه پیش‌بینی شده یعنی عضویت سه تن از «شخصیت‌های علمی- فرهنگی کشور که نقش موثری در پیشرفت علم و دانش داشته باشند»، رییس‌جمهوری می‌تواند سه گزینه را با حکمی 4 ساله انتخاب کند. انتخاب حسن روحانی از میان «شخصیت‌های علمی- فرهنگی که نقش موثری در پیشرفت علم و دانش» داشته‌اند این 3 نفر بوده است. اما این 3 نفر چه کسانی هستند که در آخرین ماه‌های دولت به ترکیب دانشگاه فرهنگیان اصلی‌ترین نهاد فعلی برای آموزش و تربیت معلم انتخاب شده‌اند؟ نکته مشترک این 3 انتخاب عضویت هر 3 نفر در «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است.

1-علیرضا اعرافی: سال 1395 رییس و عضو هیات امنای جامعه‌المصطفی العالمیه قم بود همان زمان بود که با حفظ سمت به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب شد. از تیر ماه سال 98(و پس از درگذشت آیت‌الله مومن) او با حکم رهبری به مجموعه اعضای شورای نگهبان افزوده شد و علاوه بر این نام، او را می‌توان در میان اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دید. او موسس و رییس هیات ‌مدیره موسسه‌ای به نام اشراق و عرفان است. در سایت این موسسه در توضیح بخش فعالیت‌های آموزشی آمده است:«موسسه بنابر ماموریت‌های خود در راستای گردآوری و عرضه افکار و اندیشه‌های استاد اعرافی، بانکی از آثار مکتوب و شفاهی استاد اعم از دروس، سخنرانی‌ها، خطبه‌ها، مقالات و مصاحبه‌های ایشان گردآوری کرده و در بخش اسناد نگهداری و فرآوری می‌شود. بخش اسناد پس از گردآوری اصل اسناد و مدارک به تایپ و نمایه‌زنی، دسته‌بندی و عرضه در سایت و کانال اقدام می‌کند. مطالب فرآوری شده در بخش پژوهش تبدیل به پروژه‌های تحقیقاتی در سطوح مختلف می‌شود و در نهایت پس از فرآیند تحقیق و نظارت و تایید به جامه طبع آراسته می‌شود.»

2-حمید پارسانیا: در فهرست اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نام حمید پارسانیا هم قرار دارد. مهر ماه سال گذشته بود که او با حکم محمود نیلی‌احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران به عنوان رییس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران انتخاب شد. او که در سال‌های 1381 تا 1386 ریاست دانشگاه باقرالعلوم قم را بر عهده داشت حالا علاوه بر آن دانشگاه از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران هم شناخته می‌شود. در سابقه او می‌توان عضویت در «شورای اندیشه‌ورزی شبکه 4 سیما» عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضویت در هیات ممیزه مشترک مراکز و موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی حوزه‌ای - دانشگاهی را دید.


3- غلامعلی حدادعادل: حدادعادل هم از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در میان این 3 گزینه احتمالا او به معرفی کمتری نیاز دارد. کسی که در ابتدای دهه 60 با مسوولیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شد(از جمله معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی) در دهه 80 با عنوان رییس مجلس شورای اسلامی فعالیت سیاسی بارزتری داشت. حدادعادل در حال حاضر رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیرعامل و عضو هیات امنای بنیاد دایره‌المعارف اسلامی و عضو هیات علمی گروه فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها