کد خبر: 488590
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۷:۵۲:۲۹
| |

رقیه محمدزاده:

رسانه ملی با تولید پیام‌ها کانون خانواده را گرم نگه دارد

اصولا حلقه‌ی مفقود رسانه‌های مختلف پرداختن به موضوع مهم و موثر سالمندان است. درواقع نه تنها برای این گروه سنی برنامه مفید و موثر تولید نمی‌شود که در حوزه سلامت نیز برخلاف دیگر گروه‌های سنی این گروه سنی حساس و مهم کمرنگ دیده شده‌اند. این درحالی است که رسانه ملی برای گروه‌های سنی متفاوت مخاطبش نه تنها برنامه‌سازی که شبکه اختصاصی نیز تاسیس کرده است و گروه سنی سالمند به رغم اینکه بیشترین زمان را در منزل سپری می‌کنند نمی‌توانند سبد مناسبی از محتویات مناسب رسانه‌ای را به شکل تخصصی برای خود بدانند در این باره با دکتر رقیه محمدزاده کارشناس رسانه‌ای صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رسانه ملی با تولید پیام‌ها کانون خانواده را گرم نگه دارد
کد خبر: 488590
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۷:۵۲:۲۹

اعتمادآنلاین| رقیه محمدزاده کارشناس رسانه و پژوهشگر تولیدات رسانه ای با یک آسیب شناسی در خصوص اینکه چقدر جای سالمندان در رسانه ملی خالی است و رسانه باید چه کار موثری در این باره انجام دهد گفت: رسانه برای مخاطبی برنامه تولید می کند که آن برنامه ها را می بیند.

به گزارش برنا، با توجه به اینکه جامعه در مسیر تغییر طیف جمعیتی است و پیش بینی ها نشان می دهد که تا 1410 افزایش سالمند داشته باشیم به نظر می رسد که رسانه ملی هیچ کاری برای این قشر انجام نداده است و در آن حد که شبکه ی مستقل برای جوانان و نوجوانان در نظر گرفته شده سالمندان از آن برخوردار نیستند.


سالمندی مسئله ساده ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد زمانی که بیشترین تعداد افراد جامعه ما در ده سال آینده با پدیده سالمندی مواجه می شوند باید زمینه سازی و دسترسی فرهنگی برای طیفی که در این گروه و این دوره زندگی قرار می گیرند انجام بگیرد و هم اینکه کسانی که با این افراد در ارتباط هستند باید کاملا توجیه شوند.

متاسفانه در جامعه ما مسئله ای وجود دارد که به آن هیچ توجهی نشده و نسبت به آن بی دقت هستند. در حال حاضر به واسطه ارتقا شرایط بهداشتی، زندگی و بهبود سبک زندگی چه به واسطه افزایش دانش مردم و افزایش شرایط تکنولوژی برای زندگی راحت تر و سالم تر سن جمعیتی مان رشد کرده و دوره میانسالی و بزرگسالی از 65 سال به بعد شروع می شود و درواقع در این زمان تازه وارد سن بازنشستگی می شوند و با معضلاتی درگیر و وارد مرحله از کار افتادگی و کاهش توان می شوند در صورتی که نباید اینگونه باشد افراد از سن 50 تا 65 کاملا در اوج تجربه و توان هستند و می توانند با رویکرد پویا برای بهتر شدن شرایط جامعه کمک کنند.

ما باید بیاموزیم در هر دوره ای خوب زندگی کنیم و مهارت هایمان را رشد دهیم و از آن ها استفاده کنیم که متاسفانه به دلیل برخی کاستی ها در زندگی دچار مشکل می شویم. تنها کاری که رسانه می تواند انجام دهد این است که یاد دهد که چه زمانی باید ریل زندگی را عوض کرد یا اینکه در کدام نقطه ریل گزاری کرد تا بتوان بیشترین بهره بری را از زندگی داشت.

او در این خصوص که به دلیل شرایط کرونا که این قشر باید کمتر بیرون بیایند رسانه چه وظیفه ای دارد و چه برنامه هایی باید تولید کند آیا باید شبکه جدایی برای آن ها ساخته شود تصریح کرد: راستش مسئله خطر ویروس کرونا برای همه است.

رسانه باید برای همه طیف های جامعه پیامی را تولید کند که برای مخاطب جذاب باشد یعنی مخاطب به برنامه هایی با رویکرد کمیک، جذاب، طناز و سرگرم کننده نیاز دارد و این مسئله خیلی تفاوتی با قشر سالمند و جوان در کلیت ماجرا ندارد البته برنامه هایی که جوانان به واسطه هیجان دوست دارند برای میانسال خسته کننده است.

زمانی که دنبال ساختار جدید هستیم یک سری تبعات با خود به همراه دارد و برای اینکه زود تر به بهره وری برسیم باید از چیز هایی که در دست داریم حداکثر بهره برداری را داشت. رسانه به اندازه کافی آنتن دارد و می تواند انواع پیام ها را منتقل کند. به نظر من مهم ترین آموزه ای که رسانه ملی می تواند داشته باشد این است که با انواع برنامه ها و پیام ها سعی کند در مقطع کنونی کانون خانواده را گرم نگه دارد.

البته امکان دارد صحبت هایی در خصوص راه اندازی چنل مستقل برای سالمندان در آینده رد و بدل و برای همچین موضوعی چاره ای اندیشیده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها