کد خبر: 488629
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۸:۵۵:۱۹
| |

انتخابات در ویتنام زیر سایه هشدار کرونا برگزار می‌شود

میلیون‌ها نفر از مردم ویتنام روز یکشنبه برای شرکت در انتخاباتی به پای صندوق‌های رای می‌روند که اعتبار آن به علت بازداشت برخی از نامزدهای مستقل خدشه‌دار شده است و از طرفی این کشور در حالت هشدار و آماده‌باش سراسری برای مهار شیوع کرونا قرار دارد.

انتخابات در ویتنام زیر سایه هشدار کرونا برگزار می‌شود
کد خبر: 488629
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۸:۵۵:۱۹

اعتمادآنلاین| انتخابات پارلمانی و شورهای خلقی ویتنام در حالی امروز یکشنبه برگزار می‌شود که این کشور در حالت هشدار و آماده‌باش سراسری برای مهار شیوع کرونا در شمال کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو آسیای آزاد، میلیون‌ها نفر از مردم ویتنام روز یکشنبه برای شرکت در انتخاباتی به پای صندوق‌های رای می‌روند که اعتبار آن به علت بازداشت برخی از نامزدهای مستقل خدشه‌دار شده است.

بیش از 69 میلیون نفر از جمعیت 98 میلیون نفری ویتنام واجد حق رای هستند. هر چند دولت ویتنام با حرکت از سمت اقتصاد متمرکز به اقتصاد بازار در دهه‌های اخیر، گشایش بیشتری نشان داده است اما حزب کمونیست همچنان پارلمان و رسانه‌ها را تحت کنترل شدید خود دارد و مخالفت با سیاست‌های خود را تحمل نمی‌کند.

در مجموع 868 نامزد برای تصدی نزدیک به 500 کرسی در پارلمان رقابت می‌کنند. در بین نامزدها 74 نامزد غیرحزبی وجود دارد که صلاحیت آنها باید به تایید نهاد سیاسی موسوم به "جبهه خانه پدری ویتنام" برسد که ائتلاف سیاسی متحد حزب کمونیست است و صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های دولتی این کشور، 6 هزار و 201 نامزد نیز برای تصدی 3 هزار و 727 کرسی در "شوراهای خلقی" در تمام سطوح رقابت می‌کنند. نامزدهای زن 393 نفر معادل 45 درصد از کل نامزدها هستند. دولت ویتنام هدفی را برای افزایش شمار اعضای زن پارلمان به بیش از 35 درصد تا سال 2030 تعیین کرده است. در انتخابات عمومی سال 2016 بیش از 130 سن کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند و شمار نمایندگان زن به نزدیک 27 درصد رسید.

"دانگ تای آن دائو" نماینده دو دوره‌ای شورای خلقی در شهر "سان تو" گفت بسیاری از زنان از تصدی مقامات بالاتر منع می‌شوند زیرا مناصب پایین‌تری در سازمان‌های دولتی دارند. اگر می‌خواهیم درصد زنان در مجلس و شوراها افزایش یابد باید در سازمان‌های دولتی هم اقدام مشابهی انجام دهیم.

ویتنام در گزارش شکاف جنسیتی سال 2021 مجمع جهانی اقتصاد در بین 156 کشور در رتبه 87 قرار دارد.

بازداشت نامزدهای مستقل

مقامات در ویتنام در ماه های اخیر چندین نفر از نامزدهای مستقل انتخابات را بازداشت کرده‌اند. "تران کوک خانا" بلاگر مقیم هانوی و "لو ترونگ هونگ"‌ خبرنگار آنلاین "سی اچ تی وی" به اتهام انتشار مطالب ضد دولت بازداشت شده‌اند و این درحالی است که دولت مرکزی آشکارا درباره ابتکاری به منظور "گشودن درها برای ورود نامزدهای مستقل" بحث کرده است.

مقامات همچنین "انگوین تای هان"‌ از فعالان مشهور که اقدام به جمع آوری کمک برای خانواده زندانیان سیاسی کرده بود و همچنین "انگوین تونگ تای" خبرنگار مستقل را به اتهامات مشابه بازداشت کردند. این دو فرد در انتخابات مجلس ملی در سال 2016 نامزد مستقل بودند.

در ماه آوریل، پلیس یک شاعر قومیتی "چام" به نام "انگوین کوک های" با نام ادبی "دونگ چونگ تو" را به علت هواداری از کمک به فقرا و ابراز امیدواری به نمایندگی از سوی اقلیت "چام‌" در مجلس بازداشت کرد و او پس از 4 روز بازجویی آزاد شد. چند تن دیگر از نامزدهای مستقل انتخابات هم بازداشت را تجربه کرده و در بازداشت هم با مشکلاتی در ارتباط با خانواده رو به رو شده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش وضعیت حقوق بشر ویتنام در سال 2020 ادعا کرد که انتخابات مجلس سال 2016 آزاد و عادلانه نبوده است و رقابت محدودی بین نامزدهای مورد تایید حزب کمونیست بوده است و سازمان های غیردولتی هم بر انتخابات نظارت نداشته اند.

در انتخابات سال 2016 نامزدهای حزب کمونیست 475 کرسی از 496 کرسی را کسب کردند و 21 کرسی دیگر هم نصیب نامزدهای غیرحزبی و مستقل شد. نزدیک به 100 نامزد مستقل در آن انتخابات رقابت کردند.

انتخابات فرصتی برای ابراز نظر ویتنامی‌ها درباره موضوعات مهم

"کارل تایر" استاد دانشگاه "نیو ساوت ولز" استرالیا گفت انتخابات پانزدهمین دوره مجلس ملی و شوراهای خلقی برای سال های 2021 تا 2026 که روز یکشنبه برگزار می‌شود ، فرصتی برای مردم ویتنام است تا نظرات خود را در موضوعات مهمی مانند رهبری کشور و تقویت دولت‌های محلی ابراز کنند.

به گزارش پایگاه خبری ویتنام پلاس، تایر در گفت وگو با خبرگزاری ویتنام گفت که فعالیت‌های مجلس قانونگذاری ویتنام، در جریان فرایند استقرار تقویت دولت سوسیالیستی بخصوص از زمان تصویب قانون اساسی در سال 1992 (اصلاح شده در سال 2001)، قانون اساسی 2013 و قانون انتخابات 2015 تغییرات مهمی را تجربه کرده است.

به گفته این کارشناس ،‌در انتخابات امسال بیش از 69 میلیون نفر حق رای دارند و تمام نامزدها بطور کامل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تا احراز صلاحیت شوند. فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده نشان دهنده تنوع در ترکیب نامزدها و وجود شمار زیادی از زنان و اقلیت‌های قومی است بطوری که 45 درصد نامزدها زن و 21 درصد نیز از اقلیت‌های قومی هستند.

تایر در ارزیابی آماده‌سازی‌ها برای این رویداد مهم گفت که ویتنام تلاش قابل ملاحظه‌ای برای انتخابات در شرایط شیوع کووید-19 انجام داده است. شورای ملی انتخابات ویتنام فهرست رسمی از 866 نامزد انتخاباتی را تصویب کرده است و حدود 85 هزار گروه انتخاباتی هم برای برگزاری انتخابات در حوزه‌های رای‌گیری تشکیل شده اند.

انتخابات روز یکشنبه در ویتنام در حالی برگزار می‌شود که موج جدیدی از شیوع کرونا در استان‌های شمالی این کشور ایجاد شده است. وزارت بهداشت اعلام کرد که 20 مورد جدید محلی از ابتلا به کرونا در روز شنبه ثبت شده و شمار مبتلایان در موج چهارم را به یک هزار و 913 رسانده است. بیماران جدید در پنج استان شمالی ویتنام شناسایی شده‌اند. ویتنام تا کنون نزدیک به 5 هزار مورد ابتلا به کرونا ثبت کرده و 41 نفر از جمله شش نفر دار موج تازه جان باخته‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها