کد خبر: 488902
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۲۷:۰۰
| |

دومین انتخابات ریاست‌ جمهوری سوریه چهارشنبه برگزار می‌شود:

دورخیز بشار اسد برای 2028

با پایان مهلت 3 نامزد تایید شده انتخابات برای تبلیغات و مطابق پیش‌بینی‌ها، بشار اسد برای چهارمین دوره متوالی به عنوان رییس‌جمهور این کشور برگزیده‌ خواهد شد. این دومین انتخابات در سوریه بعد از آغاز درگیری‌های داخلی از سال 2011 در سوریه است.

دورخیز بشار اسد برای 2028
کد خبر: 488902
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۰۷:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید و مطابق پیش‌بینی‌ها، بشار اسد برای چهارمین دوره متوالی به عنوان رییس‌جمهور این کشور برگزیده‌ خواهد شد. امروز مهلت 3 نامزد تایید شده انتخابات برای تبلیغات به پایان می‌رسد و چهارشنبه مرحله پایانی انتخابات سوریه در خاک این کشور در مناطقی که تحت کنترل دولت قرار دارند، انجام می‌شود. این دومین انتخابات در سوریه بعد از آغاز درگیری‌های داخلی از سال 2011 در سوریه است.

به گزارش روزنامه اعتماد، دولت‌های غربی این انتخابات را جعلی و غیرواقعی توصیف کرده‌اند و کشورهایی مانند آلمان، امریکا، ترکیه، عربستان سعودی و کانادا، اجازه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری برای مهاجران و پناهجویان در خاک خود را نداده‌اند. انتخابات چهارشنبه در حالی برگزار می‌شود که به ‌رغم شکست داعش در خاک سوریه، وضعیت معیشتی و اقتصادی در این کشور از هر زمان دیگری سخت‌تر شده به اضافه اینکه بخش‌هایی از خاک کشور از جمله در استان ادلب و مناطق کردنشینی شرقی هنوز از اختیار دولت بشار اسد خارج است. با این حال مناطقی که قرار است در انتخابات سال جاری مشارکت کنند بسیار وسیع‌تر و گسترده‌تر از انتخابات سال 2014 است که در مجموعه محدود از شهرهای اطراف دمشق و غرب سوریه برگزار شد.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که هنوز هیچ دورنمایی از آشتی در سوریه وجود ندارد و تمامی مذاکرات گذشته برای صلح میان دولت مرکزی و مخالفان مسلح برای رسیدن به یک راهکار سیاسی و انتقالی با شکست مواجه شده است. هر چند یکی از نامزدهای حاضر در انتخابات پیش از این با گروه‌های معارض ارتباط داشت اما مشخص نیست چند درصد از سوری‌های حامی گروه‌های معارض بشار اسد حاضر به حمایت از او باشند.


بشار اسد برای چهارمین بار نامزد حزب بعث برای انتخابات است و در صورت پیروزی در انتخابات برای 7 سال آینده باز هم به دوران ریاست جنجالی خودش ادامه خواهد داد. دوره 7 ساله‌ای که تضمین خواهد کرد، بشار اسد تا سال 2028 همچنان بر اساس قوانین فعلی قدرت را در دمشق بر عهده خواهد داشت. به ‌رغم اینکه بازنگری قانون اساسی سوریه در سال 2012 محدودیت دو دوره‌ای برای شرکت در انتخابات را برای نامزدهای ریاست‌جمهوری قائل شده اما بشار اسد به عنوان رییس‌جمهور وقت در دوران بازنگری ریاست‌جمهوری اجازه یافته است که دو دوره متوالی دیگر بعد از بازنگری قانون اساسی هم به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کند.

بشار اسد سال 2000 و 2007 در انتخابات‌هایی که به عنوان تنها نامزد در آن شرکت کرده ‌بود به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شده‌ بود. در آن دوران بر اساس ماده 8 قانون اساسی وقت سوریه یکی از شرایط ریاست‌جمهوری، عضویت در حزب بعث سوریه بود. اما بعد از بازنگری سال 2012 در قانون اساسی، شرط عضویت در حزب بعث سوریه برداشته ‌شد و ماده 8 قانون اساسی به این شکل تغییر کرد:«نظام سیاسی سوریه بر مبنای تکثر است و حاکمیت فقط از طریق دموکراتیک و بر اساس رای به دست می‌آید.» انتخابات سال 2014 سوریه در اوج جنگ داخلی در این کشور و در شرایطی که بخش‌های عمده‌ای از خاک سوریه تحت سلطه داعش و مخالفان مسلح بود، برگزار شد. بر اساس اعلام دولت دمشق 11 میلیون نفر در انتخابات سال 2014 شرکت کرده ‌بودند که بشار اسد با رای 92 درصد رای‌دهندگان به عنوان رییس‌جمهور برگزیده شد.


از میان ده‌ها نامزدی که برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کردند به جز بشار اسد تنها دو نفر دیگر به عنوان نامزد نهایی از سوی دادگاه قانون اساسی سوریه مورد تایید قرار گرفتند. فصل پنجم ماده 30 قانون انتخابات سوریه تصویب شده در سال 2014 میلادی، شرایط خاصی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تعیین کرده است؛ بر اساس این قانون برای پذیرش نامزدی هر فرد، 1- باید 40 سال تمام سن داشته باشد 2- دارای تابعیت سوری باشد 3- پدر و مادر او نیز سوری باشند 4- همچنین تابعیت کشور دیگری غیر از سوریه را نداشته باشد 5- از حقوق مدنی و سیاسی محروم نباشد و مرتکب جرمی بزرگ نشده باشد 6- همسر او نباید غیرسوری باشد 7- تاییدیه دست‌کم 35 نماینده مجلس از مجموع 250 نماینده مجلس نمایندگان را داشته باشد 8- همچنین نامزد این انتخابات باید هنگام نامزدی دست‌کم 10 سال به صورت پیوسته در سوریه سکونت و اقامت داشته باشد که با این شرط بسیاری از سوری‌های ساکن خارج امکان نامزدی را در این انتخابات نداشتند.


اما دولت سوریه مدعی است که انتخابات امسال آزادانه‌تر از گذشته برگزار می‌شود. محمود المرعی، یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی دادگاه قانونی اساسی سوریه برای شرکت در انتخابات از جمله اعضای هیات مذاکره‌کننده اپوزیسیون دمشق در مذاکرات پیشین تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو سوییس است.


انتخابات ریاست‌جمهوری از هفته گذشته در خارج از مرزهای سوریه برای مشارکت مهاجران و آوارگان سوری آغاز شده است. میلیون‌ها شهروند سوریه در طول 10 سال گذشته بر اثر جنگ داخلی مجبور به ترک سرزمین‌های خودشان و مهاجرت یا پناهندگی به کشورهای دیگر شده‌اند. برآورد می‌شود که فقط بیش از یک میلیون پناهجوی سوری در لبنان ساکن هستند. بیش از 40 کشور جهان برای برگزاری این انتخابات با سوریه همکاری کرده‌اند اما 8 کشور آلمان، بریتانیا، هلند، ایالات متحده امریکا، کانادا، ترکیه، عربستان سعودی و قطر شرایط برگزاری انتخابات توسط دولت سوریه در کشورهای خود را فراهم نکرده‌اند. در انتخابات سال 2014 فقط 27 کشور اجازه برگزاری انتخابات را به دولت سوریه برای مشارکت مهاجران و پناهجویان داده ‌بودند و 12 کشور هم جلوی برگزاری انتخابات سوریه در خاک خود را گرفتند.


ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه سوریه گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش اعظم سفارتخانه‌های سوریه در خارج به جز ترکیه و آلمان و کشورهایی که مراکز دیپلماتیک سوریه در آنجا بسته شده‌اند، برگزار می‌شود. سوسان از مخالفت کشورها با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه انتقاد کرد و گفت: تصمیم این کشورها دلیل سیاسی دارد. این مواضع ضد سوری نشان‌دهنده یأس و ناامیدی و احساس شکست است. کسی که با تروریسم ائتلاف کرده و در ریختن خون سوری‌ها نقش داشته و سوری‌ها را از غذا و دارو محروم می‌کند، عجیب نیست که چنین تصمیمی بگیرد. سوسان گفت: مسوولیت سیاسی و حقوقی این تصمیم برعهده این کشورهاست. این کشورها قوانین بین‌المللی و توافقنامه وین را نقض می‌کنند. انتخابات یک مساله حاکمیتی است و سفارت بخشی از خاک ملی است.


بشار اسد دبیرکل حزب بعث با شعار امید برای کار، عبدالله سلوم از حزب سوسیال وحدت‌گرا با شعار اقتدار سوریه در گرو وحدت و انسجام ملی و احمد مرعی نامزد حزب اتحاد ناصری با شعار با هم سوریه را آباد می‌کنیم، وارد کارزار انتخابات شدند. احمد مرعی 64 ساله چهره منتقد دولت سوریه است؛ او در خصوص نگاهش به آینده سوریه می‌گوید:«درصدد تشکیل دولت وحدت ملی هستم و با مشارکت آحاد جامعه برای ترسیم آینده سوریه مستقل و مقتدر گام بر می‌دارم. روابط دمشق را با کشور‌های دوست و هم‌پیمان ادامه خواهم داد و بر ضرورت اخراج اشغالگران از خاک کشورم اصرار دارم.» محمد حورانی رییس اتحادیه نویسندگان سوریه هم در خصوص انتخابات گفت، مردم را به حضوری گسترده در انتخابات دعوت می‌کنیم چراکه حضور انبوه مردم به نظام سیاسی در سوریه وجاهت قانونی می‌بخشد و فرافکنی دشمن را خنثی می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها