سالن‌های سینما به روال عادی برمی‌گردند؟

هرچند با بازگشت شرایط عادی‌تر در برخی کشورها مردم زندگی معمول را از سر گرفته و تفریحاتی از قبیل سینمارفتن بار دیگر به لیست سرگرمی‌های افراد اضافه شده است. اما مشخص نیست ما چه زمانی بار دیگر شاهد حضور تماشاگران در سالن‌های خالی سینما خواهیم بود.

سالن‌های سینما به روال عادی برمی‌گردند؟
کد خبر: 489395
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۰:۰۱:۳۱

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد که با گذشت ماه‌ها از آغاز همه‌گیری کرونا و تغییر عادت اجتماعی از قبل حضور در مکان‌های شلوغ به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش شرق، هرچند با بازگشت شرایط عادی‌تر در برخی کشورها مردم زندگی معمول را از سر گرفته و تفریحاتی از قبیل سینمارفتن بار دیگر به لیست سرگرمی‌های افراد اضافه شده است. اما مشخص نیست ما چه زمانی بار دیگر شاهد حضور تماشاگران در سالن‌های خالی سینما خواهیم بود.

این در حالی است که طی یک‌سال‌ونیم گذشته سینماداران شرایط خوبی را سپری نکرده و فیلم‌های بسیاری در صف اکران مانده‌اند.

با این حال برخی از سینماگران امیدوارند که طی ماه‌های آینده و واکسینه‌شدن تعداد قابل توجهی از هم‌وطنان، می‌توان امید داشت که بار دیگر سینماها را در شرایط بهتری ببینیم و برخی دیگر برخلاف گروه اول، بازگشت سالن‌های سینما به شرایط پیش از کرونا را تنها تصوری دور از ذهن می‌دانند.

با این همه طی چند روز گذشته خبری مبنی بر نمایش اختصاصی برخی فیلم‌ها با شرایط ویژه بسیاری را شوکه کرد. نمایش اختصاصی فیلم‌ها برای دو نفر یا بیشتر با مقادیر متفاوتی از قیمت بلیت همراه با قلیان! خبری که بلافاصله با واکنش محمدرضا فرجی مدیرکل عرضه و نظارت بر سینما روبه‌رو شد.

او در گفت‌وگو با تسنیم درباره این خبر گفت: «بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی در تماس با مدیر سینما درباره صحت این موضوع سؤال کردیم که مدیر سینمای مذکور از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد. این‌طور که گزارش بازرسان ما می‌گوید مدیر صفحه اینستاگرام این سینما برای جذب مشتری دست به چنین کاری زده است که با تذکر ما قرار شد این سینما تحت هیچ عنوان این عمل خلاف قانون را انجام ندهد. ضمنا این سینما حق انتشار چنین پستی را به صورت مجدد ندارد».


او ادامه داد: «در صورتی که این سینما یا هر سینمای دیگر عمل خلاف قانون انجام دهند، مدیریت سینما عزل خواهد شد و درجه سینمایی آن کم می‌شود. علت این اتفاق از سویی بدسلیقگی مدیران روابط‌عمومی سینماها و از سوی دیگر به فروش کم سینماها در ایام اخیر مرتبط است. البته در حال حاضر فروش سینماها در هفته‌های اخیر بهتر شده است و امیدواریم که با بهترشدن اوضاع فروش در هفته‌های بعد بتوانیم شاهد حضور بیشتر مردم در سینماها باشیم».


از سوی دیگر، آمارها طی هفته‌های گذشته در شرایطی که گاه سالن‌های سینما میزبان مخاطبان محدودی بودند هم فروش خوبی را نشان نمی‌دهند.

ایسنا در این زمینه نوشت:«اکران نوروزی سال 1400 که با نمایش پنج فیلم «خورشید»، «تک‌خال»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «خون شد» و «لاله» همراه بود، همچنان ادامه دارد و از پایان تعطیلات سال نو تاکنون فروش خیلی زیادی به 500 میلیون تومان اکران نوروز اضافه نشده و رقم کلی فروش فیلم‌های نوروزی از ابتدا تا 31 اردیبهشت به حدود یک‌میلیاردو 600 میلیون تومان رسیده است.


البته با وجود آنکه مدتی است سینماها از مشاغل گروه سه به گروه دو منتقل شده‌اند، اما هنوز بسیاری از سالن‌های سینمایی به دلیل نبود فیلم خوب و مخاطب‌پسند برای اکران، حاضر به بازگشایی سالن‌های خود نشده‌اند، با این حال آنچه در گروه‌های عمومی، هنر و تجربه و خارجی روی پرده است با تعداد کمی مخاطب فعلا چراغ سینما را روشن نگه داشته‌ است.


وضعیت سینماها در هفته پایانی اردیبهشت که رشد آمار مبتلایان به کرونا نسبت به زمان شروع موج چهارم کمتر شد، چندان امیدوارکننده نبوده و شاید همین اوضاع سبب شده که در فضای مجازی، برخی مجموعه‌های سینمایی بسته پیشنهادی سالن‌های VIP برای تماشای خانوادگی فیلم با قلیان را تبلیغ کنند. هرچند برخی مدیران مربوطه می‌گویند این مسئله را پیگیری کرده و خبری با این جزئیات واقعیت ندارد.


اما درباره سینما و جدیدترین آمار فروش آن باید گفت که طبق اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در هفته گذشته 13هزارو 424 نفر به تماشای فیلم‌های ایرانی و خارجی روی پرده نشسته‌اند که در این بین، سهم تماشاگران خارج از پایتخت، هفت‌هزارو 589 نفر بوده و حدود پنج‌هزارو 800 تهرانی هم در مدت هفت روز به سینما رفته‌اند!


در حال حاضر «هفته‌ای یک بار آدم باش» همچنان در صدر آمار فروش قرار دارد و حدود 570 میلیون تومان بلیت فروخته است. «خورشید» هم با فروش 495 میلیون تومان در رده بعدی است و بعد از آن «تک‌خال» با 396 میلیون، «خون شد» 109 میلیون و «لاله» با 45 میلیون تومان آمار فروش این فصل را ثبت کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها