کد خبر: 489778
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۸:۵۶:۲۴
| |

مجید ابهری:

سالمندان سرمایه‌های اصلی جامعه هستند/ صدا و سیما به اوقات فراغت این قشر توجه داشته باشد

اصولا حلقه‌ی مفقود رسانه‌های مختلف پرداختن به موضوع مهم و موثر سالمندان است. درواقع نه تنها برای این گروه سنی برنامه مفید و موثر تولید نمی شود که در حوزه سلامت نیز برخلاف دیگر گروه‌های سنی این گروه سنی حساس و مهم کمرنگ دیده شده‌اند. این درحالی است که رسانه ملی برای گروه های سنی متفاوت مخاطبش نه تنها برنامه سازی که شبکه اختصاصی نیز تاسیس کرده است و گروه سنی سالمند به رغم اینکه بیشترین زمان را در منزل سپری می‌کنند نمی‌توانند سبد مناسبی از محتویات مناسب رسانه‌ای را به شکل تخصصی برای خود بدانند. در این‌باره با مجید ابهری جامعه‌شناس و روانشناس صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سالمندان سرمایه‌های اصلی جامعه هستند/ صدا و سیما به اوقات فراغت این قشر توجه داشته باشد
کد خبر: 489778
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۸:۵۶:۲۴

اعتمادآنلاین| مجید ابهری جامعه شناس و روانشناس یک آسیب شناسی در این خصوص که رسانه ملی چقدر برای سالمندان مفید است؟ آیا سالمندان فقط باید اخبار ببینند یا اینکه باید شبکه ای مختص به آن ها با برنامه‌های گوناگون و مسابقات در کنار دیگر شبکه هایی که برای جوانان، کودکان و نونهالان ساخته شده در نظر گرفته شود؟ چرا که اصولا برنامه تخصصی برای این دسته از افراد جامعه ساخته نمی شود گفت: سالمندان به عنوان سرمایه های اصلی جامعه هستند این افراد که در گذشته تلاش های خود را در خدمت به هموطنان خود کرده اند امروز خسته در خانه نشسته اند و باید مورد توجه همه اقشار فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرند.

به گزارش برنا، صدا و سیما و رسانه ملی به عنوان اصلی ترین ابزار پر کردن اوقات فراغت این عزیزان باید توجه خاصی به آن ها داشته باشد اول اینکه برنامه هایی که مورد توجه و علاقه جوانان و افراد میانسال می باشد چندان جذابیتی برای سالمندان ندارد. هیجان و فیلم های هیجان آمیز برای این قشر خطرناک بوده است و مورد توجه آن ها نیز نمی باشد

دوم اینکه سرگرمی هایی که برای این عزیزان مفید واقع می شود عبارتند از برنامه هایی در رابطه با کشور های مختلف، طبیعت آن ها و فیلم و ها و سریال هایی که بتواند گذشته شان را تمدید و تشدید نماید

او افزود: سوم اینکه بیان گذشته نباید به شکلی باشد که موجب افسوس و دل نگرانی آن ها شود بلکه باید ضمن نشان دادن جایگاه ارزشمند سالمندان، وظایف دیگران، فرزندان و حتی اقوام و همسایگان را در مورد آن ها بیان نمایند.

چهارم اینکه غذاهای مورد نیاز و مفید برای سالمندان، تصویر ها و سرگرمی های ضروری برای آن ها همچنین وظایف اطرافیان نسبت به سالمندان باید به گونه ای در تلویزیون مطرح شود که موجب کسر شأن یا اهانت به این قشر نباشد.

پنجم اینکه سالمندان به عنوان سرمایه های اصلی همواره باید از طریق صدا و سیما با شرایط جسمی و روحی خود آشنا شده و مراقبت های ویژه از این طریق به آن ها ارائه داده شود. مسابقات ویژه برای سالمندان و همچنین دعوت از این افراد به برنامه های مخصوص می تواند دوباره انرژی میانسالی و جوانی را در آن ها ایجاد نماید.

ابهری ادامه داد: به نظر می رسد اگر یک شبکه جداگانه یا یک شبکه به صورت مقطعی و ساعتی در طول روز برنامه هایی ویژه سالمندان چه فیلم، سریال و چه دانستنی های علمی، فرهنگی و اجتماعی برای آن ها پخش کند بسیار مفیدتر خواهد بود چون این عزیزان اکثر اوقات را در خانه بوده اند و هوای آلوده یا هوای سرد و گرم برای آن ها خطرناک و غیر قابل جبران است بنابراین به عنوان سرگرمی اصلی و با ابزار موجود و ارزان قیمت صدا و سیما باید با دعوت از روانشناسان و کارشناسان در زمینه های گفته شده اقدامات ضروری و سریع را برای سرگرمی سالمندان به اجرا در آورند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها