وزرای اقتصاد و دارایی سازمان  اکو  تأکید کردند:

تسریع در نهایی شدن چارچوب موافقتنامه اتحادیه پایاپای پیمان اکو

وزرای امور اقتصادی و دارایی کشور های عضو، تسریع در نهایی نمودن چارچوب موافقتنامه اتحادیه پایاپای این پیمان را به عنوان مبنایی برای همکاری کشورهای عضو منطقه اکو، مورد تاکید قرار دادند.

تسریع در نهایی شدن چارچوب موافقتنامه اتحادیه پایاپای پیمان اکو
کد خبر: 490048
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۹:۴۵:۲۰

اعتمادآنلاین| روز جاری (چهارشنبه) اجلاس وزرای امور اقتصادی و دارایی کشورهای عضو اکو با حضور و سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، در کنار همتای تاجیک دکتر فرهاد دژپسند، ذوقی زاده ذوقی امین، وزیر رشد اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان، دکتر سلیمانپور دبیرکل اکو و روسای سازمانهای وابسته به اکو و همچنین وزرای امور اقتصادی و دارایی کشورهای عضو به میزبانی دولت جمهوری تاجیکستان روز چهارشنبه (امروز) به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش شادا، وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی در این نشست مجازی، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های دبیرخانه اکو در پیگیری تصمیمات این سازمان، خاطر نشان کرد که برگزاری این اجلاس نتایج خوبی را برای تحکیم و تقویت همکاری های جمعی فراهم خواهد نمود.

وی تاکید کرد: ظرفیت کشورهای عضو اکو به خصوص به لحاظ منابع انسانی، ذخائر معدنی، یکپارچگی و میراث مشترک فرهنگی و مهم تر از همه، اراده کشورها برای همکاری و همبستگی این همگرایی را تقویت کرده است.

وزیر اقتصاد ضمن اشاره به عهد نامه ازمیر، تصریح کرد: این عهدنامه حاصل آرزوها و دیدگاه‌های اولیه کشورهای عضو اکو برای دست یابی به سطح بالاتری از پیشرفت و توسعه بود.

وی در ادامه افزود؛ توسعه پایدار منطقه مستلزم همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، صنعت، معدن، محیط زیست، حمل و نقل، ترانزیت و سرمایه‌گذاری خارجی است.


دژپسند در ادامه ضمن تأکید بر نقش و اهمیت سرمایه گذاری خارجی در توسعه و گسترش همکاری‌ها بین اعضاء تصریح کرد: موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری بین کشورهای عضو اکو فرصت خوبی را برای سرمایه گذاران کشورهای عضو فراهم نموده است.

وی در خاتمه ضمن اشاره به همه گیری بیماری کووید 19 به عنوان یک بحران جهانی، تصریح کرد: این همه‌گیری، اقتـصاد بسیاری از کشـورها را به شدت تحت تأثیر منـفی خود قـرارداده و تاکنون منابع بسیاری برای مقابله با بحران و فراگیری آن صرف شده است.

دژپسند در عیـن حال آن را تجربه‌ای برای همه دولت ها دانسته که در هنگام ایجاد بحرانی مشابه، همکاری ها را افزایش دهند.

این گزارش حاکی است، در بیانیه پایانی این نشست، وزرای کشورهای عضو اکو بر ایجاد ساز و کار منطقی درون گروهی به منظور دسترسی به بازارهای منطقه و سرمایه‌گذاری مستقیم منطقه‌ای با هدف ایجاد اشتغال و انتقال فن‌آوری در منطقه و هماهنگ با خط مشی‌ها و راهبردهای آزادسازی تجاری تاکید کردند.

در این بیانیه، همچنین وزرای امور اقتصادی و دارایی اکو از بانک‌های مرکزی کشورهای عضو درخواست نموده اند تا همکاری نزدیک تر با دبیرخانه اکو را به منظور نهایی نمودن چهارچوب موافقتنامه اتحادیه پایاپای اکو به عنوان مبنایی برای همکاری بین بانک‌های مرکزی کشورهای عضو منطقه اکو، بعمل آورند.

شایان ذکر است، بر اساس این بیانیه کشور های عضو اکو توافق کردند، اقدامات اولیه به منظور استقرار نظام پرداخت منطقه‌ای در بین بانک‌های تجاری و موسسات مالی منتخب در منطقه با هدف تسهیل تجارت انجام پذیرد.


این بیانیه با تأکید بر اینکه، روندهای اخیر اقتصاد جهانی و منطقه‌ای و تحلیل شرایط پس از کرونا، ضرورت نیاز به راهبرد منطقه‌ای منسجم را در اسرع وقت، برای شرایط بعد از کرونا ضروری نموده است، می افزاید: در این راستا مشارکت کشورهای عضو در آزادسازی تجارت با هدف توسعه تجارت در منطقه در اولین فرصت ممکن در دوران پسا کرونا دارای اهمیت ویژه ای است.


تاکید بر لزوم همکاری نزدیک جهت همگون سازی سیاست‌ها، رویه‌ها، چارچوب‌های حقوقی و قانونی با هدف ایجاد و توسعه فضای سرمایه‌گذاری پویا به منظور توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای از طریق ارتباط صندوق سرمایه ملی/حاکمیتی/صندوق های توسعه ای کشورهای عضو از جمله مواردی بود که مورد توافق وزرای کشورهای عضو اکو قرار گرفت.


همچنین، ضرورت استقرار محیط تجاری دوستانه در منطقه با هدف بهبود فضای کسب وکار به منظور جذب سرمایه مستقیم خارجی و توسعه تجارت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای از طریق اقدامات تسهیل کننده تجارت و درک اهمیت همکاری میان موسسات منطقه‌ای به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و تسهیل تجارت جهت توسعه و پیشرفت در منطقه از دیگر موضوعات مهم مورد توافق کشورهای عضو اکو است.


این گزارش حاکی است، در پایان، همکاری نزدیک تر برای تبیین و رفع موانع تجاری بین کشورهای عضو در شرایط فراگیری کرونا و ضرورت همکاری کشورهای عضو به منظور اجرای برنامه عملیاتی اکو در

اتباط با تسهیل تجارت فرامرزی و توسعه همه جنبه‌های تجارت کالاها در منطقه اکو مورد تاکید قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نشست مقامات ارشد این اجلاس نیز روز گذشته (سه شنبه) با مسئولیت دفتر روابط اقتصادی خارجی و مشارکت نمایندگان وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها