کد خبر: 490054
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ۰۷:۰۵:۰۰
| |

پایان رای گیری انتخابات / رئیس‌جمهوری آینده سوریه کیست؟

از چند روز پیش که تبلیغات انتخاباتی در سوریه آغاز شد، همواره این سوال مطرح بوده که کدام یک از سه نامزد پیروز این انتخابات خواهد بود و در سبد رای هر یک از نامزدها چه تعداد رای ریخته می شود.

پایان رای گیری انتخابات / رئیس‌جمهوری آینده سوریه کیست؟
کد خبر: 490054
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ۰۷:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات ریاست جمهوری سوریه از ساعت هفت صبح به وقت محلی و با حضور گسترده مردم آغاز شد و مردم مناطق مختلف سوریه برای انتخاب یکی از سه نامزد تایید صلاحیت شده به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش ایرنا، کمیته عالی انتخابات سوریه اعلام کرد با توجه به استقبال گسترده مردم از این انتخابات و ازدحام مردم در شعبه های رای گیری، زمان رای گیری برای این انتخابات به مدت پنج ساعت تمدید می شود و بدین ترتیب رای گیری تا تا ساعت 24 چهارشنبه به وقت محلی (01:30 بامداد به وقت تهران) ادامه دارد.

نتایج هر انتخابات معمولا با شمارش بیش از نیمی از آرا تا حدودی مشخص می شود و با این حال تا همه صندوق های رای شمارش نشود، کسی با یقین نمی تواند بگوید برنده انتخابات چه کسی است مگر آنکه با شمارش بیش از نیمی از آرا، اختلاف رای قابل توجهی وجود داشته باشد.

از چند روز پیش که تبلیغات انتخاباتی در سوریه آغاز شد، همواره این سوال مطرح بوده که کدام یک از سه نامزد پیروز این انتخابات خواهد بود و در سبد رای هر یک از نامزدها چه تعداد رای ریخته می شود.

بررسی های میدانی حاکی از آن است که مردم سوریه بیشترین توجه را به بشار اسد دارند و این در میزان حمایت از او در تبلیغات انتخاباتی کاملا مشهود بود؛ در بیشتر محله های دمشق و دیگر مناطق سوریه، شمار زیادی از مردم تصاویر بشار اسد را در پلاکاردهای بسیار بزرگ چاپ کرده و بدون ترس یا نگرانی، زیر آن نام خود یا شرکت و محل تجاریشان را به عنوان حامی وی نوشته اند.این اقدام منحصر به شهر دمشق نمی شود و در منطقه غوطه نیز که از جمله خطرناکترین مناطق سوریه طی یک دهه گذشته به دلیل حضور گسترده تروریست ها در آن محسوب می شد، چنین پلاکاردهایی دیده می شود در حالی که به ندرت چنین اقداماتی در خصوص دو نامزد دیگر مشاهده می شد.

جدا از این، در نزدیکی "جسر الرئیس"دمشق که پلاکاردهای بزرگی از بشار اسد چاپ و نصب شده است، سبدهای گل زیادی بدون ذکر نام زیر این عکس ها قرار داده شده که نشان از علاقه مردم به او دارد.

از چند روز پیش همواره این سوال در میان خبرنگاران حاضر در سوریه مطرح بود که بشار اسد به کدام حوزه رای گیری می رود و رای خود را در صندوق می اندازد؟ تا صبح روز چهارشنبه هیچ گونه خبری در این خصوص منتشر نشد تا اینکه صبح چهارشنبه به منطقه دوما واقع در ریف دمشق رفت و به همراه همسرش رای خود را در صندوق رای انداخت.

دوما یکی از بزرگترین مراکز تجمع تروریست ها بوده است ،دوما همان جایی است که مخالفان دولت بشار اسد، ارتش سوریه را به بمباران شیمیایی این منطقه متهم می کردند.

بشار اسد هنگام ورود به این منطقه با استقبال گسترده مردمی روبرو شد و این نشان داد تروریست های جمع شده در این منطقه هیچ رابطه ای با ساکنان دوما نداشتند و از جاهای دیگر به این محل آمده بودند.

خبرنگار اعزامی ایرنا صبح چهارشنبه از منطقه ریف دمشق ، غوطه و دوما و حرستا جایی که سخت ترین درگیری ها در آن میان ارتش سوریه و تروریست ها روی داده و برخی محله های آن کاملا ویران شده است، بازدید و با شماری از ساکنان پیر و جوان این منطقه گفت و گو کرد .همه آن ها یک صدا بشار اسد را می خواستند و با ابراز خوش بینی از آینده می گفتند مهم این است که افراد مسلح از این منطقه رفته اند و آن ها خود شهر و خانه هایشان را می شاند.

سوالی که مطرح می شود این است که اگر بشار اسد و ارتشش بنا بر گفته مخالفان نظام سوریه، این همه به مردم این منطقه ظلم و جنایت کرده و شمار زیادی از آن ها را به قتل رسانده اند، چرا مردم تا این حد از او و تصاویرش استقبال می کنند؟ ساکنان روستاهای اطراف دوما و حرستا که علاقه چندانی به شهرنشینی ندارند و چندان نیازی به دولت ندارند، چرا باید از او حمایت کنند؟ نه حمایت لفظی بلکه با جان و دل برای او مایه بگذارند و ساعت ها زیر گرمای آفتاب این منطقه در محیط های باز با صدای بلند حمایت خود را از او اعلام کنند؟ با توجه به خرابی و ویرانی در سطح گسترده این منطقه آیا آن ها نباید کینه ای از عالی ترین مقام کشورشان داشته باشند؟

نکته قابل توجه در گفتار ساکنان این منطقه این بود که امنیت و ثبات به آن بازگشته است و عموم مردم این امر را مدیون تلاش های عالی ترین مقام کشورشان می دانستند.پیرمردی حدودا 70 ساله در استان ریف دمشق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت، قبل از ورود افراد مسلح ، این منطقه بهشت بود ، بهشت روی زمین اما آن ها همه چیزی را از بین بردند، آن ها از ساکنان این منطقه نبودند.

وزارت اطلاع رسانی سوریه روز سه شنبه در چارچوب نظارت خبرنگاران خارجی بر این انتخابات آن ها را به حوزه های مختلف رای گیری برد و اجازه مطلق به آن ها داده شد تا با مردم به راحتی گفت و گو کنند. تقریبا در همه مراکز رای گیری حمایت مردم از بشار اسد کاملا مشخص و ملموس بود.

با توجه به اینکه دقایقی پیش این انتخابات به پایان رسیده و شمارش آرا تازه آغاز شده است، هنوز بطور قطع نمی توان گفت چه کسی ریس جمهوری آینده سوریه است و البته مقام های ذیربط سوریه پس از شمارش آرا باید آن را اعلام کنند اما با توجه به شواهد و قرائن در صندوق های رای، می توان گفت به احتمال زیاد بشار اسد رییس جمهوری آینده سوریه برای مدت 7 سال است و در خصوص تعداد رای ها فاصله بسیار زیادی با آن ها خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها