چه اشکال دارد وزیر اقتصاد، یک کارآفرین موفق باشد؟

یک کارشناس حوزه کار ضرورت نگاه دولت بعد به مقوله تولید و اشتغال و اهمیت دادن به جایگاه کارآفرینان را مورد تاکید قرار داد و به رئیس جمهور آینده توصیه کرد کشور را قبیله ای و با نگاه تنگ نظرانه اداره نکند، از ارتباط و مراوده یکطرفه با چند کشور بپرهیزد و در بحث ارتباطات بین المللی اصل موازنه را رعایت کند.

چه اشکال دارد وزیر اقتصاد، یک کارآفرین موفق باشد؟
کد خبر: 490225
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۶ ۱۴:۳۵:۵۸

اعتمادآنلاین| حمید نجف بر لزوم حرکت دولت آینده به سمت تولید و اشتغال تاکید کرد و گفت: نگاه دولت آینده باید نگاه مبتنی بر تولید باشد تا اشتغال در کشور رونق بگیرد و چرخ کارخانه ها به گردش درآید.ما دولت وارداتچی نمی خواهیم و اگر تاکید می کنیم که افراد کارآفرین در کنار دولت قرار گیرند به این دلیل است که هر کسی که نگاه تولید محور داشته باشد به اشتغال مملکت هم توجه می کند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: چه اشکالی دارد که وزیر اقتصاد یا صنعت، معدن و تجارت یا معاونت اقتصادی یک وزارتخانه در دولت آینده یک کارآفرین موفق باشد؟رئیس جمهور بعد می تواند کارآفرینان خصوصی را که هزاران شغل در کشور ایجاد کرده اند به عنوان وزیر معرفی کند و از تخصص و تجربه آنها در این زمینه استفاده کند. اگر افراد تاجر مسلک کنار دولت قرار گیرند رویکرد دولت صرفا به سمت واردات خواهد رفت؛ لذا رئیس جمهور آینده باید به کارآفرینان جایگاه بدهد و در کنار آن برنامه درازمدتی برای واردات داشته باشد. از آن طرف نمی توانیم تجار را حذف کنیم چون برای

صادرات و مراودات بین المللی به وجود آنها نیاز داریم و باید در کنار رویکرد تولید به مقوله صادرات هم توجه کنیم.

این کارشناس حوزه کار در ادامه به دولت آینده سه مساله مهم را توصیه کرد و گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته به دلیل تحریم های مضاعفی که اتفاق افتاد، اقتصاد اوضاع و احوال خوبی نداشت.در یکی دو سال اول دولت تدبیر و امید که بحث برجام پیش آمد، یکسری اتفاقات خوشایند از قبل رفع تحریم ها رقم خورد که برای اقتصاد کشور مثبت بود و به نوعی اشتغال و بازار کار را تحت تاثیر قرار داد و شاخص‌های اقتصادی را مثبت کرد اما متاسفانه با روی کارآمدن ترامپ، برجام از بین رفت و تحریم های شکننده در بخشهای مختلف اعمال شد وگرنه دولت می توانست موفقیت‌های بیشتری در زمینه اشتغال، اقتصاد و تجارت داشته باشد.

نجف افزود: ما باید واقعیت‌ها را درنظر بگیریم و بر اساس آن درباره وضعیت اقتصاد صحبت کنیم.هر دولتی از هر جریانی که روی کار بیاید باید بداند که با این شرایط تحریمی و وضع نقدینگی در کشور نمی توان کار زیادی کرد مگر اینکه چند موضوع را در دستور کار خود قرار بدهد و اولین پیشنهاد و توصیه به رئیس جمهور آینده این است که در دولت خود، تعامل و ارتباط با دنیا و کشورهای همسایه و مراودات بین المللی را گسترش دهد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور بعد از هر طیف و جناحی که باشد نیازمند یکسری روابط و مناسبات بین المللی است و باید از ارتباط و مراوده یکطرفه بپرهیزد. اگر تنها با چند کشور رابطه داشته باشیم قطعا مورد سوء استفاده قرار می گیریم؛ بنابراین در بحث روابط بین المللی تاکید ما این است که موازنه رعایت شود و با همه کشورها تعامل داشته باشیم.

این کارشناس حوزه کار دومین توصیه به دولت آینده را استقرار نظام شایسته سالاری و استفاده از مدیران کارآمد و متخصص دانست و گفت: در دولت‌های گذشته در برخی دوره ها نگاه تغییر مدیران حاکم بود و در تمام وزارتخانه ها و دستگاه‌ها مدیران یک شبه جا به جا می شدند در حالی که این کار هزینه هایی برای کشور به دنبال دارد و تا مدیر جدید راه و چاه کار را یاد بگیرد کشور چند سال عقب می افتد؛ بنابر این نمی توانیم همه مدیران را یک شبه تغییر بدهیم چون به تجربه آنها نیاز داریم و باید در کنار آنها از حضور مدیران جدید استفاده کنیم، لذا توصیه ما این است که رئیس جمهور بعد نگاه صرفا جناحی نداشته باشد، بر اساس نظام شایسته سالاری عمل کند و افراد دارای تخصص و دانش مدیریتی را به کار بگیرد.

نجف، سومین توصیه به رئیس جمهور آینده را بررسی کارنامه عملکرد خود عنوان کرد و گفت: کسی که می خواهد سکان اداره کشور را به دست بگیرد باید ببیند در مدتی که کار مدیریتی کرده چه در حوزه اقتصاد چه در حوزه سیاست یا در هر حوزه دیگر چه عملکردی داشته و خروجی اقدامات و عملکرد او چگونه بوده است؟

وی با بیان اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری جزو افراد شناخته شده هستند، گفت: انتظار ما این است که هر کسی که رئیس جمهور بعدی مملکت خواهد بود، کشور را قبلیه ای و بر اساس نگاه تنگ نظرانه اداره نکند و با رعایت شایسته سالاری و اصل تعامل عمل کند تا موفق شود و کشور را یه یاری خداوند و پشتیبانی مردم به پیشرفت برساند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها