کد خبر: 490356
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۱۰:۰۶:۳۴
| |

7 دستگاه پهپاد و یک ربات اطفای حریق در خدمت آتش‌نشانی تهران

مدیر فنی، خودرویی و تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه آتش نشانی تهران یکی از بزرگترین یگان های غیر نظامی کشور را دارد، گفت: در حال حاضر حدود هفت دستگاه پهپاد و یک دستگاه ربات اطفای حریق در اختیار داریم. 

7 دستگاه پهپاد و یک ربات اطفای حریق در خدمت آتش‌نشانی تهران
کد خبر: 490356
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۱۰:۰۶:۳۴

اعتمادآنلاین| مدیر فنی، خودرویی و تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه آتش نشانی تهران یکی از بزرگترین یگان های غیر نظامی کشور را دارد، گفت: در حال حاضر حدود هفت دستگاه پهپاد و یک دستگاه ربات اطفای حریق در اختیار داریم.

به گزارش ایسنا، مازیار کربلایی در خصوص تعداد پهپادهای سازمان سازمان آتش نشانی گفت: می توان گفت که در حال حاضر آتش نشانی تهران یکی از بزرگ ترین یگان های پهپادی غیر نظامی کشور را دارد.

وی ادامه داد: استفاده از پهپاد ها در آتش نشانی ها به چند سال گذشته بر می گردد و اتفاق جدیدی است.

وی با بیان اینکه پهپاد ها دو دسته هستند گفت: پهپاد های بال ثابت که شبیه به هواپیما هستند و پهپاد هایی با موتور دوار که بیشتر در صنعت آتش نشانی شهری استفاده می شوند. این تجهیزات از دسته تجهیزات با تکنولوژی بالا هستند که آتش نشانی های پیشرفته دنیا نیز از آن استفاده می کنند.

کربلایی اظهار کرد: سازمان آتش نشانی تهران اولین ربات اطفای حریق واقعی ایران را نیز تولید کرد. این ربات به لحاظ عملکردی فوق العاده است و می تواند با نمونه های روس، بلژیکی، فرانسوی، آمریکایی و... برابری کند.

وی با بیان اینکه استفاده از این تجهیزات به فراخور نیاز هر عملیات است، گفت: به عنوان مثال این ربات در اطفای حریق تونل ها، انبار ها و بارانداز ها بسیار کمک رسان است و می تواند جان آتش نشانان را حفظ کند.

کربلایی ادامه داد: پهپاد ها نیز در عملیات های نجات، ارزیابی محل حادثه نیز می تواند به ما کمک کند چرا که مجهز به دوربین های عادی الکترو اپتیکال و دوربین های حرارتی است.

وی گفت: در حال حاضر حدود هفت دستگاه پهپاد و یک دستگاه ربات اطفای حریق در اختیار داریم.

کربلایی با اشاره به وجود هشت منطقه عملیاتی در تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه هشت منطقه عملیاتی در تهران وجود دارد، تعداد پهپاد های آتش نشانی تهران کفایت می کند. اما در خصوص ربات که با همکاری بخش های نظامی آن را ساخته ایم، در حال تست هستیم و پس از انجام تست های نهایی می توان گفت که به چه تعداد از این ربات نیاز است. قاعدتاً باید در آینده از آن هم به تعداد مناطق داشته باشیم.

مدیر فنی، خودرویی و تجهیزات سازمان آتش نشانی در خصوص سایر برنامه های این سازمان برای ساخت تجهیزات گفت: سعی ما این است که تجهیزات به روز دنیا را با همکاری سازمان های علمی ابتدا در داخل تهیه کنیم، اگر امکان آن فراهم نبود خرید انجام می دهیم.

وی در خصوص به روز بودن تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: در سه سال اخیر، با مدیریتی که پیش گرفته شده در آتش نشانی تهران اتفاقات خوبی افتاده است. هم از نظر سخت افزاری که شامل تجهیزات است و هم از نظر نرم افزاری که شامل سیستم های تعمیرات و نگهداری و سیستم های استفاده از تجهیزات است پیشرفت کردیم. این هم به استفاده صحیح از دستگاه ها و سالم ماندن آن ها بسیار کمک کرده است و همین امر باعث شده که ریتم آمادگی را در سازمان حفظ کنیم.

مدیر فنی، خودرویی و تجهیزات سازمان آتش نشانی گفت: از سوی دیگر برنامه های بلندمدتی پیش‌بینی شده که از همین طریق آتش نشانی تهران می تواند قدم به قدم تجهیزات خود را به روز سانی، تکمیل و جایگزین کند.

وی با بیان اینکه زمانی که از عمر تجهیزات بگذرد هزینه های سربار در تعمیرات و نگهداری زیاد می شود تصریح کرد: بنابراین بهتر است کنار گذاشته شوند و از دستگاه های جدید استفاده شود. ممکن است خودرو ها و تجهیزات زیادی داشته باشیم که به صورت مکرر از آن استفاده نشود، اما در حوزه آتش نشانی همه تجهیزات باید همواره دقیق و آماده به کار باشند. این مهم ترین فاکتوری است که باید در نظر گرفته شود.

وی در خصوص برنامه های آتش نشانی تهران برای خرید یا ساخت تجهیزات گفت: بر اساس برنامه پنج ساله همواره برنامه هایی برای خرید و ساخت داریم. سعی سازمان این است که با همکاری سازمان های علمی و صنعتی کشور تجهیزات به روز دنیا را اگر امکانش وجود داشته باشد در داخل کشور طراحی کند. اگر این امکان وجود نداشته باشد آن زمان به سمت خرید تجهیزات می رویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها