کد خبر: 490783
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

امیر حسینی، کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

والیبال ایران وابسته به سعید معروف است/ جوان‌گرایی جایش را به نتیجه‌گرایی داده است/ مربیان تیم ملی همیشه زیر سایه ولاسکو بودند/ بازیکنان جوان زیر سایه بازیکنان بزرگ قرار گرفته‌اند/ مربیان بعد از ولاسکو توانایی نداشتند در والیبال ایران تغییر ایجاد کنند/ بع

امیر حسینی کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال ایران درباره شکست ایران برابر ژاپن گفت: غیبت سعید معروف یکی از دلایل اصلی شکست برابر ژاپن بود. تیم ملی به نوعی وابسته به سعید معروف است و نبودش هم به تیم ضربه می‌زند.

والیبال ایران وابسته به سعید معروف است/ جوان‌گرایی جایش را به نتیجه‌گرایی داده است/ مربیان تیم ملی همیشه زیر سایه ولاسکو بودند/ بازیکنان جوان زیر سایه بازیکنان بزرگ قرار گرفته‌اند/ مربیان بعد از ولاسکو توانایی نداشتند در والیبال ایران تغییر ایجاد کنند/ بع
کد خبر: 490783
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تیم ملی والیبال دو بازی‌ ابتدایی خود را در لیگ ملت‌ها با باخت آغاز کرد. شاگردان ولادیمیر آلکنو در نخستین بازی خود در لیگ ملت‌های والیبال با نتیجه سه بر صفر مقابل ژاپن و در بازی دوم با نتیجه سه بر یک مقابل روسیه شکست خوردند تا علاوه بر نتیجه، نشستن در صدر رنکینگ بهترین تیم‌های والیبال آسیا را نیز از دست بدهند.

اردوی والیبال- معروف

امیر حسینی، کاپیتان سابق تیم ملی والیبال ایران، درباره شکست ایران برابر ژاپن به اعتمادآنلاین گفت: پیش‌بینی می‌کردم تیم ملی در اولین دیدارش در لیگ ملت‌های والیبال شکست بخورد. والیبال ایران همیشه تورنمنت‌های بین‌المللی را بد آغاز می‌کند و هرچه بازی‌ها ادامه پیدا می‌کند نتیاج تیم هم بهتر می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که غیبت سعید معروف هم یکی از دلایل اصلی شکست برابر ژاپن بود. تیم ملی به نوعی وابسته به سعید معروف است و نبودش هم به تیم ضربه می‌زند.

حسینی در پاسخ به این سوال که چرا والیبال ایران تاکنون نتوانسته‌ جانشینی برای سعید معروف تربیت کند، گفت: متاسفانه والیبال ایران بیشتر به دنبال کسب نتیجه است. همین نگاه هم دلیل تمام مشکلات است. متاسفانه بازیکنان جوان و مستعد ایرانی زیر سایه بازیکنان بزرگ قرار گرفته‌اند. فدراسیون همیشه از جوان‌گرایی صحبت می‌کند، اما هرگز نتوانسته جوان‌گرایی را در تیم ملی به اجرا درآورد. بازیکنان جوان به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند، اما هرگز فرصت بازی پیدا نمی‌کنند. دعوت بازیکنان به تیم ملی که جوان‌گرایی محسوب نمی‌شود. بازیکنان در زمین مسابقه کسب تجربه می‌کنند. حضور در تمرینات تیم ملی نمی‌تواند به تنهایی به بازیکنان جوان کمک کند.

والیبال

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات جوان‌گرایی در والیبال ایران دعوت زودهنگام برخی بازیکنان به تیم ملی است. فدراسیون با این کار انگیزه را از آن بازیکن جوان می‌گیرد. در چند سال گذشته جوانان زیادی به تیم ملی دعوت شده‌اند اما دیگر اسمی از آنها برده نمی‌شود. وقتی یک مربی بازیکنی را از تیم نوجوانان به تیم ملی بزرگسالان دعوت می‌کند ناخودآگاه دارد به او ضربه می‌زند. مربیان با این کار انگیزه را در بازیکنان می‌کشند.

پاسور پیشین تیم ملی والیبال ایران با اشاره به زمان حضور ولاسکو در تیم ملی و برنامه‌های این مربی در ایران گفت: زمانی که ولاسکو هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، فدراسیون والیبال با تمام وجود از او حمایت کرد. ولاسکو با حمایت فدراسیون تمام برنامه‌هایش را پیاده کرد و همین باعث موفقیت او و والیبال ایران شد.

او اضافه کرد: البته نباید فراوش کنیم که ولاسکو شناخت خوبی از بازیکنان و والیبال ایران داشت. وقتی ولاسکو سعید معروف را از تیم ملی کنار گذاشت و من را دوباره به تیم ملی دعوت کرد، به خوبی می‌دانست که چه کار می‌کند. او برای تمام کارهایی که انجام می‌داد برنامه داشت. با رفتن ولاسکو والیبال ایران وضعیت سختی پیدا کرد. مربیانی که جانشین او شدند فقط به دنبال کسب نتیجه بودند تا با انتقاد رسانه‌ها و کارشناسان رو‌به‌رو نشوند. البته این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که این مربیان توانایی نداشتند در والیبال ایران تغییر ایجاد کنند.

والیبال

حسینی در ادامه گفت: والیبال ما اکنون درگیر رقابت‌های المپیک است، اما مدیران فدراسیون بدانند که بعد از المپیک باید به فکر تغییر نسل باشند. تمام تیم‌های برتر دنیا نیز به همین صورت برنامه‌ریزی می‌کنند؛ مثلاً ایتالیا با تیم سومش به رقابت‌های لیگ ملت‌ها آمده است. آنها با این کار روی بازیکنان جوان‌شان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این بازیکنان با حضور در لیگ ملت‌ها تجربه کسب می‌کنند. همین برنامه‌ریزی باعث ثبات در والیبال ایتالیا شده است. این دقیقاً همان کاری است که والیبال ایران انجام نمی‌دهد.

کاپیتان پیشین تیم ملی توضیح داد: فدراسیون والیبال باید مربیانِ بابرنامه را برای تیم ملی انتخاب کند. مربیانی که برای آینده برنامه داشته باشند. اگر به امید حضور سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور بنشینیم و آینده والیبال ایران را نادیده بگیریم خیلی زود دچار مشکل می‌شویم. مهم‌ترین پستی هم که باید مد نظر قرار دهیم پست پاسور تیم ملی است. پاسور در والیبال موتور محرک است. والیبال ایران در همین پست نیز ضعف دارد. بازی با ژاپن به خوبی این مساله را نمایان کرد. این وظیفه مربیان تیم‌های پایه است که جانشین‌های خوبی برای سعید معروف پرورش دهند. پاسورها در والیبال بیشتر از هر چیز باید تمرکز و هوش داشته باشند. استعدادیاب‌ها و مربیان تیم‌های پایه باید دنبال بازیکنان باهوش و توانمند بگردند. وقتی گزینه مورد نظرمان را پیدا کردیم آن‌گاه باید موقعیت را برای پیشرفت او فراهم کنیم. چندین سال است که در تیم‌های پایه از افراد اشتباه برای پست پاسور استفاده کرده‌ایم و امروز هم به روشنی نتیجه این انتخاب‌های اشتباه را مشاهده می‌کنیم.

لیگ ملت‌های والیبال - ایتالیا ایران - ژاپن؛

حسینی در پایان با اشاره به بازگشت سعید معروف به ترکیب اصلی تیم ملی گفت: هرچند تیم ملی بازی ابتدایی خود را واگذار کرد، اما بازگشت سعید معروف می‌تواند شرایط را به نفع تیم ملی تغییر دهد. آلکنو هم مربی باهوش و بزرگی است و مطمئن باشید به زودی وضعیت تیم ملی تغییر می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها