رایزنی ضد چین، محور دیدارهای مقام هندی با وزرای دفاع و خارجه آمریکا

طبق اعلام مقام‌های هندی و آمریکایی، رایزنی درباره چین یکی از محورهای اصلی دستور کار دیدار وزیر خارجه هند با وزرای خارجه و دفاع آمریکا در واشنگتن بود.

رایزنی ضد چین، محور دیدارهای مقام هندی با وزرای دفاع و خارجه آمریکا
کد خبر: 490811
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۴:۱۵:۰۷

اعتمادآنلاین| وزیر امور خارجه هند که برای دیدار با مقام‌های آمریکا به واشنگتن رفته، با وزرای دفاع و خارجه آمریکا دیدار و درباره روابط دوجانبه و چین رایزنی کرد.

به گزارش فارس، طبق اعلام مقام‌های هندی و آمریکایی، رایزنی درباره چین یکی از محورهای اصلی دستور کار دیدار وزیر خارجه هند با وزرای خارجه و دفاع آمریکا در واشنگتن بود.

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند که برای دیدار با مقام‌های آمریکا به واشنگتن رفته است، درباره دیدارهای جداگانه خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع دولت جو بایدن توضیحاتی توییتری داد.

این مقام ارشد هند در درباره دیدار با همتای آمریکایی نوشت: «خرسندم که با وزیر خارجه بلینکن دیدار کردم. گفت‌وگوی مفیدی درباره ابعاد مختلف همکاری دوجانبه‌مان و همچنین موضوعات منطقه‌ای و جهانی داشتیم. موضوعات منطقه ایندوپاسیفیک، کوآد (متشکل از آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا)، افغانستان، میانمار، مسائل شورای امنیت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را به بحث گذاشتیم».

وزیر خارجه هند افزود: «همچنین درباره مشارکت هند و ایالات متحده در زمینه واکسن (مقابله با ویروس کرونا) با هدف گسترش دسترسی و اطمینان از عرضه آن تمرکز کردیم. از همدردی عمیقی که ایالات متحده در این برهه زمانی ابراز کرد، تشکر کردم. گفت‌و‌گوهای امروزمان بیش از قبل شراکت استراتژیکمان را تقویت و دستور کار همکاری مان را گسترده تر کرد».

جو بایدن در ابتدای آغاز به کار خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، نشستی مجازی با حضور سران سه هند، استرالیا و ژاپن تحت عنوان «کوآد» برگزار کرد؛ نشستی که به گفته تحلیلگران، مقابله با چین در منطقه ایندوپاسیفیک محور آن را تشکیل داد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن هم درباره میزبانی از همتای هندی خود در ساختمان وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن توضیحاتی داد.

وزیر خارجه آمریکا در توییتر در این باره نوشت: «صحبت مفیدی با سابرامانیام جایشانکار درباره امنیت منطقه‌ای و اولویت‌های اقتصادی داشتم که شامل تلاش‌ها برای ارائه کمک ایالات متحده در برابر کووید-19، وضعیت مرز هند و چین و حمایت ما از افغانستان می‌شدند. ما به عنوان دوستان هم با یکدیگر برای پرداختن به این حوزه های دغدغه مشترک همکاری خواهیم کرد».

سابرامانیام جایشانکار درباره دیدار با وزیر دفاع آمریکا هم نوشت: «دیدار گرمی با وزیر (دفاع) لوید آستین داشتم. گفت‌و‌گوی جامعی درباره تقویت بیش از پیش شراکت استرتژیک و دفاعی‌مان داشتیم».

این مقام ارشد دهلی نو در این پیام توییتری افزود: «درباره چالش‌های امنیتی کنونی تبادل نظر کردیم. از نقش افا شده توسط ارتش ایالات متحده در زمینه پاسخگویی به وضعیت ناشی از (شیوع) کووید (ویروس کرونا) قدردانی کردم».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها