کد خبر: 491048
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۰۲:۰۰
| |

روند رشد آمار واکسیناسیون کرونا در جهان افزایش یافت / در ایران تنها به 3/26 درصد جمعیت، واکسن کرونا تزریق شده است

اولین دوز از واکسن کووید-19 در دسامبر سال 2020 در انگلیس تزریق شد و تلاش جهانی برای واکسیناسیون به سرعت گسترش یافت. با نگاهی به پشت سر، متوجه می‌شویم بیشتر کشورها برنامه‌های واکسیناسیون خود را شروع و نسبتا به خوبی پیش می‌برند.

روند رشد آمار واکسیناسیون کرونا در جهان افزایش یافت / در ایران تنها به 3/26 درصد جمعیت، واکسن کرونا تزریق شده است
کد خبر: 491048
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بزرگ‌ترین کمپین واکسیناسیون تاریخ در حال انجام است. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، تا لحظه نگارش این گزارش بیش از 1.81 میلیارد دوز واکسن کووید-19 معادل با 24 دوز برای هر 100 نفر در 176 کشور جهان استفاده شده است. آخرین رکورد واکسیناسیون جهانی در یک روز تقریبا 30.9 میلیون دوز بوده است. از زمانی که مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان برای ارائه بزرگ‌ترین برنامه واکسیناسیون علیه کووید-19 بسیج شده‌اند، 6 ماه می‌گذرد.


به گزارش روزنامه همشهری، در این میان برخی کشورها پیشرفت سریعی داشتند. در پایان ژانویه 2021، رژیم صهیونیستی 3 میلیون نفر از جمعیت خود را با یک دوز واکسینه کرد. آمریکا نیز اگرچه واکسیناسیون را دیرتر از انگلیس آغاز کرد، اما رئیس جمهور این کشور جو بایدن برنامه واکسیناسیون را سرلوحه برنامه 100 روز اول خود قرار داد.


اولین دوز از واکسن کووید-19 در دسامبر سال 2020 در انگلیس تزریق شد و تلاش جهانی برای واکسیناسیون به سرعت گسترش یافت. با نگاهی به پشت سر، متوجه می‌شویم بیشتر کشورها برنامه‌های واکسیناسیون خود را شروع و نسبتا به خوبی پیش می‌برند. با این حال، مسائل مربوط به توقف عرضه برخی کشورهای سازنده واکسن و ترس از فقر واکسن در کشورهای در حال توسعه همچنان چالش‌هایی برای واکسیناسیون عمومی در سراسر جهان به وجود می‌آورد.


در آمریکا، 292 میلیون دوز واکسن تاکنون تزریق شده است. هفته گذشته، به طور متوسط 1.5 میلیون دوز در روز استفاده شد. اکنون دوزهای کافی برای واکسیناسیون کامل 11.8درصد از جمعیت جهان مدیریت شده است، اما توزیع ناعادلانه است. کشورها و مناطقی که بیشترین درآمد را دارند، بیش از 30 برابر سریع‌تر از کشورهای کم درآمد واکسینه می‌شوند.

چه زمانی زندگی به حالت عادی برمی‌گردد؟


در حالی که تصور می‌شود بهترین واکسن‌ها تا 95 درصد در برابر بیماری، موثر هستند، اما برای متوقف کردن کووید-19 نیاز به یک واکسیناسیون هماهنگ جهانی است. آنتونی فاوچی، مقام ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا، معتقد است واکسیناسیون 70 تا 85 درصد از جمعیت این کشور، امکان بازگشت به حالت طبیعی را فراهم می‌کند. با سرعت فعلی 30.9 میلیون در روز، دستیابی به سطح بالایی از مصونیت جهانی یک سال دیگر طول می‌کشد.


تجزیه و تحلیل‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که واکسیناسیون درصد بالایی از مردم این کشور، منجر به نزولی شدن شیب ابتلا و مرگ شد. حال بین واکسن و ویروس یک مسابقه بزرگ مرگ و زندگی شکل گرفته است. سویه‌های جدید، شیوع مجدد را هشدار می‌دهد اما شواهد نشان می‌دهد واکسن‌ها روی این سویه‌ها نیز تاثیرگذارند. با گذشت زمان، نرخ واکسیناسیون بالاتر باید بار کووید - 19را در سراسر جهان محدود کند.

روند واکسیناسیون در ایران


ایران در جدول آمار جهانی واکسیناسیون جایگاه 120 را به خود اختصاص داده است. در شرایطی که واکسن‌های داخلی در حال سپری کردن مراحل دوم و سوم فاز کارآزمایی بالینی هستند، برخی واکسن‌های خارجی مانند سینوفارم از چین و اسپوتنیک از روسیه به طور مستقیم و واکسن سوئدی آسترازنکا از طریق پروژه کوواکس به ایران وارد می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد که روند واکسیناسیون در ایران به نسبت یک ماه گذشته سرعت بیشتری گرفته است. تاکنون 3 میلیون و 141هزار و 577 دوز واکسن در کشور طبق اولویت تزریق شده است و حدود 3/3 درصد جمعیت کشور حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها