کد خبر: 491302
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۸:۵۰:۰۰
| |

سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجلس به‌دنبال کاهش تورم قوانین از طریق تنقیح است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است اگر قانونی از نظر دولت قابلیت اجرایی ندارد، نباید به سمت عدم اجرا برود بلکه باید با ارائه پیشنهاد، در صدد اصلاح قوانین مصوب مجلس باشد.

مجلس به‌دنبال کاهش تورم قوانین از طریق تنقیح است
کد خبر: 491302
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است اگر قانونی از نظر دولت قابلیت اجرایی ندارد، نباید به سمت عدم اجرا برود بلکه باید با ارائه پیشنهاد، در صدد اصلاح قوانین مصوب مجلس باشد.

به گزارش خانه ملت، سیدناصر موسوی لارگانی درباره نحوه رسیدگی مجلس به طرح های نمایندگان، گفت: طرح های نمایندگان بعد از تکمیل امضاها به معاونت قوانین مجلس می رود تا بررسی می شود که مشابه طرح دیگر نبوده و یا با اصل 75 قانون اساسی مغایر نباشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طرح ها بعد از پایان بررسی، توسط صندلی شماره 4 هیأت رئیسه که صندلی بنده در 6 ماهه دوم اجلاسیه اول مجلس، بود اعلام وصول می شود، عنوان کرد: طرح ها بعد از اعلام وصول به کمیسیون های مربوطه ارجاع می شود و بعد از بررسی در نوبت ارائه در صحن علنی می ماند.

وی در ادامه با اشاره به نحوه بررسی طرح های فوریت دارد، یادآور شد: زمانی که فوریت طرح ها در صحن علنی مطرح می شود، بعد از اینکه دو یا یک فوریت آن رأی آورد، بسته به عنوان طرح به یک یا چند کمیسیون ارجاع داده می شود.

موسوی لارگانی در ادامه با بیان ینکه طرح های دوفوریتی باید ظرف 72 ساعت در کمیسیون بررسی شده و به صحن علنی بیاید، اظهار کرد: طرح های یک فوریتی نیز باید ظرف یک ماه باید در کمیسیون بررسی شده و به صحن علنی ارجاع شود؛ طرح سه فوریتی نیز باید در همان جلسه با حضور اعضای شورای نگهبان در صحن بررسی و تصویب می شود که اعضای شورای نگهبان در حین یک تنفس درباره آن اعلام نظر کرده و موضوع به قانون تبدیل می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی قوانین جدید، تکلیف قوانین گذشته را تعیین نمی کند، تصریح کرد: در مواد بعضی از قوانین جدید می آید که قوانین قبل از این قانون نسخ شود اما در مواردی که این موضوع لحاظ نشده، معاونت قوانین تعدادی از نمایندگان باسابقه را برای تنقیح قوانین دعوت کرده است که در پی آن، قوانینی که مغایر هم بوده، هم پوشانی دارند و یا دیگر جایگاه اجرایی ندارند، مشخص شده و به صورت یکجا به صحن علنی می آید که نسخ شود.

وی در ادامه تورم قوانین در کشور را یکی از مشکلات عنوان کرد که جلوی کار اجرایی قوی را می گیرد و افزود: طرح های زیاد، مجلس های قبل را با انتقاد مواجه کرده است.

وی در ادامه در خصوص برخی نظارت ها که تأثیرگذاری پایینی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر وزیری به مجلس می آید و چند سوال از او می شود و کارت زرد می گیرد اما هیچ مشکلی برایش پیش نمی آید که نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که اگر وزیری سه بار کارت زرد دریافت کرد، چه در این دولت چه در دولت های دیگر نتواند به راحتی پست و سمت بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فرموده امام(ره) قانون بد را بهتر از بی قانونی دانست و خاطرنشان کرد: دولت معتقد است برخی قوانین قابل اجرا نیست که راهش عدم اجرای آن نیست بلکه باید برای اصلاح قوانین، پیشنهاد ارائه کند چنانچه اوایل به تصویب رسیدن قانون راهبردی برای لغو تحریم ها نیز از نظر دولت غیرقابل اجرا بود اما بعد ناچار شد آن را اجرا کند.


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها