کد خبر: 491359
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۸:۰۹:۴۴
| |

نمایندگان مجلس با حضور وزیر نیرو موضوع افزایش قطع برق را بررسی کردند

علاج درد خاموشی با گفتار درمانی

قطع برق هشتگی است که حالا بیشتر از یک هفته است که در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر دست به دست می‌شود. کاربران فارسی‌زبان از جای‌جای ایران از قطعی برق در ساعات گرم تابستان می‌نویسند و اکثر قریب به اتفاق‌شان انگشت اتهام را به‌ سمت دولت و وزارت نیرو بلند کرده و از بی‌تدبیری آنان می‌گویند؛ مساله‌ای که فعالان سیاسی اصولگرا و بعضا اصلاح‌طلب نیز از آن سخن می‌گویند.

علاج درد خاموشی با گفتار درمانی
کد خبر: 491359
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۸:۰۹:۴۴

اعتمادآنلاین| ‌ قطع برق» هشتگی است که حالا بیشتر از یک هفته است که در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر دست به دست می‌شود. کاربران فارسی‌زبان از جای‌جای ایران از قطعی برق در ساعات گرم تابستان می‌نویسند و اکثر قریب به اتفاق‌شان انگشت اتهام را به‌ سمت دولت و وزارت نیرو بلند کرده و از بی‌تدبیری آنان می‌گویند؛ مساله‌ای که فعالان سیاسی اصولگرا و بعضا اصلاح‌طلب نیز از آن سخن می‌گویند.

به گزارش اعتماد، استخراج غیرمجاز رمزارزها نیز از دیگر متهمان خاموشی البته عمدتا از دید کاربران شبکه‌های اجتماعی است. متهمی که البته این‌طور اقدام علنی‌اش علیه آرامش ملت، به هیچ عنوان رافع مسوولیت مسوولان نیست و بی‌تدبیری مسوولان را توجیه نمی‌کند؛ چراکه از دید ناظران اگر نهادهای مسوول آنچنانکه باید و شاید به وظایف قانونی خود عمل کنند، دیگر شاهد بروز چنین خاموشی‌هایی نخواهیم بود.

خاموشی‌هایی که اگرچه وقوعش در شهرهای مرکزی چون تهران و کرج و اصفهان و شیراز با جار و جنجال بیشتری همراه شد و شاید به همین دلیل مدتی است که کمتر تکرار می‌شود ولی از مرکز که به اطراف و از کلانشهرها که به شهرها برویم، هنوز گاه و بی‌گاه چراغ‌ خانه‌ها خاموش می‌شوند و درد اصلی را مردم سیستان و بلوچستان و این مناطق به مراتب بیشتر از مرکزنشینان احساس می‌کنند. بلوچستان هنوز هم با قطعی برق، آن هم در گرمای سوزان ظهر تابستان مواجه است و براساس اظهارات منابع محلی، روزانه حدود 3 ساعت مردم این استان با قطعی برق مواجهند. قطعی برقی که روز گذشته نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تلاش کردند با برگزاری نشستی با حضور وزیر نیرو، حداقل دلیل آن را به مردم توضیح دهند.


متهمان پارلمان


نمایندگان شهرها و شهرستان‌های بزرگ و کوچک ایران که عمدتا به جریان سیاسی اصولگرا منتسبند، در نشست روز گذشته مجلس هر کدام از ظن خود به موضوع قطعی برق و خاموشی پرداختند ولی دو کلیدواژه در گفته‌های اکثر آنان مشترک بود؛ 2 کلیدواژه‌ای که شبکه‌های اجتماعی هم از آنها به عنوان مظنونین خاموشی یاد می‌کنند: «سوءمدیریت» و «استخراج رمزارز». مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران که این روزها به عنوان سخنگوی ستاد علیرضا زاکانی سرگرم انتخابات ریاست‌جمهوری است، در صحن علنی مجلس گفت: «وضعیت امروز به عملکرد 8 سال گذشته دولت بازمی‌گردد و امروز زمان نتیجه‌گیری از عملکرد دولت است، اما در این روز حساب، دولت نمره قابل‌قبولی نمی‌گیرد. مجلس یازدهم منابع خوبی را در بودجه سال 1400 در حوزه صنعت آب و برق تخصیص داده اما در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش نخواهد بود.» رحیم زارع، نماینده آباده اما «استخراج رمزارز» را نیز به «سوءمدیریت» افزود و گفت: «شاهد استفاده از ماینرها برای استخراج رمزارز در صنایع تعطیل شده هستیم که باید این امر نظام‌مند شود. با توجه به کمبود آب قطعا ما در زمستان نیز با مشکل تامین برق روبه‌رو خواهیم شد متاسفانه تنها 17 درصد از منابع وزارت نیرو تخصیص یافته است.»


فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس اما علاوه بر این دو علت، عوامل دیگری را برشمرد و با بیان اینکه «گرم شدن زودهنگام هوا، راه‌اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی، از مدار خارج شدن چند نیروگاه بخار به خاطر فرسودگی، کمبود آب و پدیده جدید ماینرها و اینکه دستگاه‌های دیگر به موقع به کمک وزارت نیرو نیازمندند که از کارهای غیرقانونی جلوگیری کنند، از جمله عوامل این خاموشی‌ها بوده است. همچنین راندمان برخی نیروگاه‌ها، اتلاف شبکه، مصرف بالای وسائل سرمایشی، استاندارد نبودن منازل، افزایش روشنی‌ها، بهای پایین برق نسبت به هزینه تمام شده و همچنین عدم اهتمام به تولید نیز از جمله دیگر دلایل خاموشی‌ها بوده است»، خواستار مدیریت مصرف توسط مردم شد. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به ‌جای مردم، از نیروگاه‌های خصوصی تولید برق حمایت کرد و با تاکید بر لزوم حمایت دولت از آنان گفت: «با وجود اینکه بخش خصوصی 50 درصد تولید برق کشور را برعهده دارد، طول سال‌های اخیر از سوی وزارت نیرو حمایت نشده به‌طوری که در سال‌های اخیر هیچ‌گونه ظرفیت جدیدی به نیروگاه‌های کشور اضافه نشده؛ پس چطور انتظار داریم با افزایش نیاز در بخش صنعتی، تجاری و خانگی، عدم تعادل نداشته و با قطعی برق روبه‌رو نشویم؟ مگر می‌شود چنین انتظاری داشت؟ چقدر سرمایه‌گذاری جدید صورت گرفته است؟»


نمایندگان دیگر مجلس چون محمد یاری و مهدی سعادتی هم به تشریح علل خاموشی‌ها از دید خود پرداختند اما شاید خلاصه اظهارات همه آنان، همانی بود که احمد محرم‌زاده گفت. او خطاب به اردکانیان گفت که «آقای وزیر می‌دانی یک ساعت خاموشی در کارخانجات و مراکز تولیدی باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟ چرا برنامه جدی در این باره نداشتید؟ مردم از نبود برنامه و خاموشی‌های بدون اعلام قبلی ناراحتند و با مشکل مواجه شده‌اند، به مردم و تولید توجه کنید» و ادامه داد: «کنار تورم، گرانی و تنگ‌تر شدن سفره مردم شاهد نبود برنامه‌ در خاموشی‌ها هستیم، امیدواریم برنامه‌ای برای جلوگیری از قطعی برق داشته باشید.»


خاموشی‌ها از دید وزیر


برق معنا و مفهومی مشخص را به ذهن کاربران متبادر می‌ساخت و به سکوت به نسبت طولانی مدت وزیر نیرو در قبال خاموشی‌های ایران، آن‌ هم در گرم‌ترین روزهای سال اشاره داشت. سکوتی که روز گذشته بالاخره در صحن علنی مجلس و در شرایطی شکست که اگرچه الحق والانصاف حداقل در تهران و کرج و سایر شهرهای صنعتی ایران میزان خاموشی‌ها کمتر از گذشته است ولی استان‌های مرزی ایران چون مردم سیستان و بلوچستان همچنان با این درد دست به گریبانند. دردی که البته مختص امروز و دیروز و بهار و تابستان نیست. بلوچستان حتی در زمستان هم با قطع برق مواجه است. خاموشی‌هایی که از دید وزیر نیرو 3 علت داشت؛ اول، کاهش ظرفیت تولید. دوم، گرمای شدید و سوم، استخراج رمزارزها. اردکانیان دیروز گفت: «سوال این است که تدبیر چه بوده و آیا کوتاهی از حیث سستی در انجام وظایف صورت گرفته یا نه؟ ما هر سال از آخر شهریورماه واحدهای نیروگاهی را به مرور برای تعمیرات تا آخر خردادماه سال بعد می‌فرستیم که امسال سرعت بیشتری به تعمیرات دادیم همچنین تلفات شبکه که از ابتدای دولت 14.5 درصد بود به 9.2 درصد رسیده و راندمان نیروگاه کشور نیز افزایش یافته است. در دنیا هر 10 سال به‌طور متوسط فروپاشی گسترده در صنعت برق رخ می‌دهد اما یکی از افتخارات ما این است که امسال، سال هفدهم را طی می‌کنیم و توانستیم صنعت برق را مدیریت کنیم.»


انتقاد نمایندگان، مطالبه رییس


پس از اظهارات وزیر به نظر می‌رسید که بخشی از نمایندگان قانع شده باشند اما از قرار معلوم جبهه پایداری‌ها چنین نبودند. علیرضا سلیمی که با قرعه‌کشی موفق به حضور دوباره در هیات رییسه مجلس شد، پس از پایان اظهارات وزیر در تذکری مستند به مواد 44 و 48 برنامه ششم توسعه اظهار کرد: «این چه سبک مدیریتی در دولت است که برق با مشکل مواجه می‌شود، می‌گویند باران نیامده، هوا آلوده شود می‌گویند باد نیامده، مردم گوشت برای خوردن ندارند می‌گویند آبزی بخورند. الان هم وزیر نیرو چنین رویکردی را در پاسخ به مجلس پیش گرفته است؛ این به سخره گرفتن مجلس نیست؟» محمدباقر قالیباف در قامت رییس مجلس اما عمده اظهاراتش پس از پایان گفته‌های وزیر را به سردرگمی دولتی‌ها اختصاص داد و خواستار ارایه لایحه دولت برای ساماندهی به حوزه رمزارزها برای حل یکی از معضلات وزارت نیرو شد.

او گفته است: «بحث تبادل آن اگر ارز محسوب شود به بانک مرکزی و اگر دارایی دیجیتال محسوب شود به وزارت اقتصاد و بحث تامین انرژی آن نیز به وزارت نیرو باز می‌گردد. سوال ما از دولت این است چرا برای جایی که 2000 مگاوات مصرف برق دارد و حجم بالای دارایی ارزی یا دارایی دیجیتالی در آن رقم می‌خورد دولت لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی نمی‌دهد تا این بخش که چهار وزارتخانه را درگیر می‌کند سامان بگیرد. در موضوعات مهم اینچنینی باید لایحه دولت ارایه شود و متاسفانه دولت در ارایه لایحه کوتاهی می‌کند. این موضوع متوجه دولت است. دولت یازدهم نسبت به دولت قبل که صدور مجوزهای موسسات اعتباری را به وزارت تعاون سپرده بود، انتقاد کرد که در نهایت سردرگمی که در آن دوره وجود داشت منجر به 36 هزار میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال شد. امروز نیز در حوزه رمزارزها ما با سردرگمی مواجه هستیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها