کد خبر: 491420
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۲۶:۳۶
| |

اولین مدال وزنه‌برداری بانوان ایران در جهان

دختر تاریخ‌ساز

رقابت وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند ازبکستان برگزار شد و تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران در دسته 87 کیلوگرم، یکتا جمالی را داشت.

دختر تاریخ‌ساز
کد خبر: 491420
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۲۶:۳۶

اعتمادآنلاین| پیش از آغاز مسابقات امیدهای زیادی به جمالی بود تا بتواند با درخشش خود اولین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران در مسابقات جهانی را به دست آورد. او نیز همین کار را انجام داد تا نامش در تاریخ ورزش ایران ماندگار شود.

به گزارش ایران، یکتا جمالی ابتدا توانست در حرکت اول خود وزنه 85 کیلوگرمی را در حرکت یک‍ضرب بالای سر ببرد و سپس در مهار وزنه‌های 90 و 92 کیلوگرمی هم موفق بود تا شگفتی رقابت‌های جوانان جهان را رقم بزند و نام خود را به عنوان اولین زن وزنه‌بردار ایرانی که موفق به کسب مدال در تورنمنتی جهانی می‌شود، ثبت کند. جمالی توانست با مهار وزنه 92 کیلوگرم در حرکت یکضرب مدال برنز بگیرد و پس از ورزشکار ازبکستانی و امریکایی در جایگاه سوم بایستد.

او سپس امیدوار بود تا در حرکت دو ضرب هم در رقابت با رقبای خود از کشورهای اتریش، امریکا و ازبکستان موفق به کسب مدال شود که این اتفاق هم افتاد و جمالی در حرکت دوضرب هم درخشید و بدون آنکه حتی یکبار در مهار وزنه خطا کند، ابتدا وزنه 105 کیلوگرمی را مهار کرد و سپس در حرکت دوم و سوم وزنه‌های 111 و 116 کیلوگرمی را بالای سر برد و شگفتی‌سازی خود را تکمیل کرد. او با مهار وزنه 116 کیلوگرمی مدال برنز حرکت دوضرب را هم از آن خود کرد؛ همچنین یکتا جمالی در مجموع با 208 کیلوگرم توانست مدال برنز مجموع را هم به نام خود ثبت کند و این‌چنین روز رؤیایی را در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در تاشکند بگذراند و با هت‌تریک در کسب مدال برنز تاریخ‌ساز وزنه‌برداری زنان ایران شود.

پیش از جمالی، الناز باجلانی دیگر نماینده ایران در این تورنمنت در دسته 76 کیلوگرم نتوانست به مدال دست پیدا کند و در جایگاه هشتم ایستاد تا پرونده تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران که در رقابت‌های جوانان جهان دو نماینده داشت، با هت‌تریک درخشان یکتا جمالی بسته شود و با تاریخ‌سازی وزنه‌بردار اصفهانی به میهن بازگردد. به گزارش «ایران»، انتظار دختران وزنه بردار برای حضور در مسابقات جهانی این رشته بالاخره در سال 96 به پایان رسید و کمیته بانوان فدراسیون وزنه‌برداری به محض گرفتن مجوز فعالیت بانوان وزنه‌بردار از وزارت ورزش، بلافاصله مقدمات حضور تیم ملی نوجوانان و جوانان را در رقابت‌های قهرمانی آسیا مهیا کرد؛ تیمی که اگرچه نتوانست صاحب عنوانی شود اما تابوی بزرگی را شکست و ثابت کرد زنان وزنه‌بردار هم مثل سایر رشته‌ها با حفظ حجاب اسلامی می‌توانند در میادین بین‌المللی حاضر شوند.

حالا با وجود گذشت 4 سال از کسب مجوز، یک بانوی ایرانی در سطح جهان صاحب مدال شد که البته این مدال در سطح جوانان کسب شد و این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای پرورش استعدادها بخوبی انجام شده و می‌توان امیدوار بود که امثال یکتا جمالی‌ها در تیم بزرگسالان حضور یابند و افتخارآفرین شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها